• Interpretacja indywidualn...
  24.11.2024

ILPB1/415-1377/10-5/TW

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 91 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu zwaloryzowanych do wartości rynkowej wkładów mieszkaniowych w części przekraczającej wymagane wkłady mieszkaniowe – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia zwaloryzowanego do wartości rynkowej wkładu mieszkaniowego na poczet wymaganego wkładu mieszkaniowego oraz w zakresie skutków podatkowych zwrotu zwaloryzowanych do wartości rynkowej wkładów mieszkaniowych w części przekraczającej wymagane wkłady mieszkaniowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1377/10-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wystąpił do Wnioskodawcy o usunięcie braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 11 lutego 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 16 lutego 2011 r.), zaś w dniu 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej – 22 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dwóch członków Spółdzielni, którzy posiadali spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych, uzgodniło w roku 2005, że zamienią wzajemnie prawa do zajmowanych lokali, na co uzyskali zgodę Spółdzielni. W związku z powyższym zostały zwaloryzowane (na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego) wkłady mieszkaniowe, przypadające oddzielnie na każde mieszkanie. Lokatorzy przeznaczyli te zwaloryzowane wkłady na poczet wkładów na mieszkanie, do których nabyli prawo w wyniku zamiany. Zwaloryzowane wkłady mieszkaniowe dotyczące mieszkań zwalnianych przewyższały przy tym kwotę wkładu mieszkaniowego wymaganego na przejmowane w wyniku zamiany mieszkania. Z uwagi na powyższe Spółdzielnia zwróciła lokatorom kwotę ponad wymagany wkład mieszkaniowy. Wyżej wymienieni lokatorzy w roku 2007 przekształcili spółdzielcze lokatorskie prawo do zajmowanych lokali w prawo odrębnej własności lokali, a zatem w ewidencji księgowej Spółdzielni nie figurują ich lokale jako składniki majątku po stronie aktywów, jak również nie figurują wkłady mieszkaniowe, jako kapitały po stronie pasywów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zwaloryzowane do wartości rynkowej wkłady mieszkaniowe w części przekraczającej wymagane wkłady mieszkaniowe zostały zwrócone członkom Spółdzielni, którzy zamienili wzajemnie prawa do zajmowanych lokali, odpowiednio w dniu 5 sierpnia 2005 r. – jednej osobie, a w dniu 23 sierpnia 2005 r. – drugiej osobie. Podniesiono również, iż zwrot części zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego nastąpił na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, według stanu prawnego wynikającego z nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2058) oraz § 14 ust. 1 obowiązującego wówczas statutu Spółdzielni, który brzmiał: „w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, Spółdzielnia zwraca osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowej albo jego wniesioną część, zwaloryzowaną według wartości rynkowej lokalu. W rozliczeniu tym nie uwzględnia się długu obciążającego członka z tytułu przypadającej na niego części zaciągniętego przez Spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu wraz z odsetkami. Przysługujący osobie uprawnionej wkład mieszkaniowy nie może być jednak wyższy od kwoty, jaką Spółdzielnia jest w stanie uzyskać od członka obejmującego dany lokal w trybie przetargu przeprowadzonego przez Spółdzielnię”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie skutków podatkowych zwrotu zwaloryzowanych do wartości rynkowej wkładów mieszkaniowych w części przekraczającej wymagane wkłady mieszkaniowe.

Jaką kwotę wkładu winna wykazać Spółdzielnia w informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C) jako podstawę do wyliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (kwotę zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego w pełnej wysokości, czy też kwotę wkładu wypłaconą lokatorom)...

Zdaniem Wnioskodawcy, informację PIT-8C należy sporządzić na kwotę stanowiącą różnicę wkładu zwróconą przez Spółdzielnię lokatorowi. Pozostała kwota zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pozostawała cały czas na koncie Spółdzielni i została zaliczona na poczet wkładu mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Zatem zwrot wkładów wniesionych przez spółdzielnię mieszkaniową stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej,

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2005 r. dwaj członkowie Spółdzielni, po uzyskaniu zgody tejże Spółdzielni, dokonali zamiany posiadanych przez siebie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych. Zwaloryzowane przez rzeczoznawcę majątkowego wkłady mieszkaniowe przeznaczone zostały na poczet wkładów na mieszkania, do których nabyli prawo w wyniku zamiany. Ponieważ ww. zwaloryzowane wkłady mieszkaniowe przewyższały kwotę wkładów mieszkaniowych wymaganych na przejmowane w wyniku zamiany mieszkania – Spółdzielnia w 2005 r., na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 14 ust. 1 statutu, zwróciła lokatorom kwotę ponad wymagany wkład mieszkaniowy.

W tak przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż kwota zwróconego wkładu mieszkaniowego do wysokości uprzednio wniesionego wkładu do Spółdzielni korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 50. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem (tj. kwota wynikająca z waloryzacji wkładu) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z innych źródeł. Innymi słowy w przedmiotowej sprawie przychodem będzie cała kwota zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, przy czym ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy korzysta część zwaloryzowanego wkładu, odpowiadająca uprzednio wniesionemu wkładowi.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca obowiązany był do sporządzenia informacji PIT-8C i wykazania kwoty zwróconego zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, która przewyższała kwotę wniesionego uprzednio do Spółdzielni wkładu mieszkaniowego przez Jej członka, a nie jedynie wykazania kwoty wkładu zwróconej lokatorowi, stanowiącej nadwyżkę ponad wymagany wkład mieszkaniowy przejmowanego mieszkania w drodze zamiany.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie zaliczenia zwaloryzowanego do wartości rynkowej wkładu mieszkaniowego na poczet wymaganego wkładu mieszkaniowego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 18 marca 2011 r. Nr ILPB1/415-1377/10-4/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...