IBPBII/1/415-38/10/ASz
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 15 stycznia 2010r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych zawodnikom - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 15 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych zawodnikom.Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 03 marca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-37/10/ASz, IBPB II/1/415-38/10/ASz oraz IBPBII/1/415-39/10/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 10 marca 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. z 2001r. Nr 8 poz 67 ze zm.).
Nagrody mogą być przyznane za następujące osiągnięcia sportowe w systemie trzystopniowym za:
* miejsca medalowe na Igrzyskach Olimpijskich,
* miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata,
* miejsca punktowane na Igrzyskach Olimpijskich,
* miejsca medalowe na Mistrzostwach Europy,
* miejsca medalowe na Uniwersjadzie Letniej i Zimowej,
* miejsca medalowe na Akademickich Mistrzostwach Świata czy Europy,
* miejsca od I do III w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata i Europy
* miejsca medalowe na Mistrzostwach Polski
oraz wyróżnienia za miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata, Europy i Polski w kategoriach kadet, junior młodszy i junior.
Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.
Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane zawodnikom...
Wnioskodawca uważa, że zawodnicy, którzy otrzymują nagrody i wyróżnienia zdobyli je w wyniku bezpośredniej rywalizacji, co można uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu (chociaż nie organizowanym bezpośrednio przez Starostwo) i jeśli nagroda nie przekracza kwoty 760 zł to powyższa nagroda korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku gdy nagroda jest wyższa niż 760 zł, zawodnik otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych zawodnikom.
W zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Znak: IBPB II/1/415-37/10/ASz, natomiast w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych trenerom zawodników wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Znak: IBPB II/1/415-39/10/ASz.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.
Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych. Nagrody mogą być przyznane za miejsca medalowe lub punktowane zdobyte na imprezach sportowych.
Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.
W świetle powołanych powyżej przepisów nie można zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, iż nagrody przyznane sportowcom za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym stanowią przychód uzyskany w wyniku bezpośredniej rywalizacji, co można uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu.
Jak wynika z powołanej powyżej definicji konkurs jest przedsięwzięciem o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mającym określony program i dającym możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców. Natomiast w analizowanym przypadku sportowcy, którzy osiągnęli wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym, zostają zgłoszeni do nagród i wyróżnień przez Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Zatem zgłoszeni sportowcy nie biorą udziału w bezpośredniej rywalizacji, aby otrzymać nagrodę. Nagrodę przyznaje Zarząd Powiatu i określa jej wysokość. Zawodnicy jednak nie stają do rywalizacji o tę nagrodę, gdyż przyznawana jest im ona wyłącznie w oparciu o wyniki innych konkursów (konkurencji, zawodów), w których brali wcześniej udział. Do przyznanych przez Zarząd nagród zawodnicy zostają zgłoszeni, ale po zgłoszeniu w żaden sposób już ze sobą nie współzawodniczą a nagrodzeni są niejako za sam udział w innym konkursie, innego organizatora, jeśli tylko zajęli w nim określone miejsce. Nagrodę jak wskazuje zatem opis zdarzenia dostanie każdy zgłoszony do tej nagrody sportowiec, który z sukcesem uczestniczył wcześniej w innym konkursie. Otrzymania nagrody przez sportowców nie można zatem uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu.
W związku z tym, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie zostały spełnione przesłanki konkursu, nagrody otrzymywane przez sportowców stanowić będą przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach uprawiania sportu.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 2 powołanej powyżej ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W świetle powyższego, na wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.
W związku z powyższym należało uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
