ITPB1/415-493/10/TK
Interpretacja indywidualna
z dnia 19 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu.
Z uwagi na to, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. wezwano Wnioskodawcę o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Powyższe uzupełniono w dniu 13 sierpnia 2010 r.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym od 1994 r. do chwili obecnej samodzielną działalność gospodarczą. Jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7). W roku podatkowym 2010 podatnik zobowiązany jest do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej podatnik opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w roku podatkowym 2010 podatnik opłaca kwartalnie. Wnioskodawca jest też wspólnikiem spółki z o.o. (dalej jako Spółka) oraz jednoosobowo prezesem jej zarządu i posiada większość udziałów Spółki. Do dnia 30 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce na umowę o pracę. Przedmiotowa umowa o pracę została na podstawie porozumienia stron rozwiązana z dniem 30 kwietnia 2010 r. i od tego dnia Wnioskodawca zarządza i kieruje Spółką jako prezes jej zarządu uzyskując na podstawie zawartej umowy zlecenia wynagrodzenie miesięczne w kwocie 4.800 zł. Pierwsze wynagrodzenie zostanie wypłacone Wnioskodawcy za miesiąc maj 2010 r. Zgodnie z umową zlecenia Spółka zapewnia wszelkie środki techniczne niezbędne do wykonywania umowy zlecenia.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż z tytułu wykonywania czynności objętych umową zlecenia zawartej w dniu 30 kwietnia 2010 r. pomiędzy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a Wnioskodawcą zostały ustalone między innymi:
1. warunki wykonywania czynności w ramach niniejszej umowy zlecenia oraz zakres wykonywanych czynności związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem;
2. została ustalona wysokość należnego dla Wnioskodawcy wynagrodzenia na kwotę 4.800 (cztery tysiące osiemset) złotych miesięcznie, plus należny podatek od towarów i usług w kwocie 1.056 zł (jeden tysiąc pięćdziesiąt sześć) złotych t.j. łączna kwota wynagrodzenia brutto 5.856 (pięć tysięcy osiemset pięćdziesiąt sześć) złotych;
3. została ustalona odpowiedzialność zlecającego (Zleceniodawcy) wobec osób trzecich oraz zostało ustalone, iż Zleceniobiorca ponosi wobec Zleceniodawcy oraz osób trzecich pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie przedmiotu niniejszej umowy, w tym za świadome lub nieświadome wprowadzenie w błąd Zleceniodawcy, jego pracowników i osób świadczących usługi na rzecz Zleceniodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca prowadząc samodzielną działalność gospodarczą ma prawo uznać, iż uzyskane od Spółki od dnia 1 maja 2010 r. wynagrodzenie w kwocie 4.800 zł za jej zarządzanie stanowi źródło przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. działalność wykonywana osobiście co skutkowałoby tym, iż na stronie od dnia 1 maja 2010 r. w roku podatkowym 2010 r. oraz w następnych latach podatkowych nie spoczywałby obowiązek ewidencji uzyskanego na podstawie umowy zlecenia wynagrodzenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej dla samodzielnej działalności gospodarczej...
Zdaniem Wnioskodawcy pomimo faktu, iż prowadzi On samodzielną działalność gospodarczą, uzyskane przez Niego od dnia 1 maja 2010 r. wynagrodzenie w kwocie 4.800 zł z tytułu zarządzania Spółką stanowi źródło przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (działalność wykonywana osobiście), co skutkuje tym że od dnia 1 maja 2010 r. nie spoczywa na Wnioskodawcy w roku podatkowym 2010 r. oraz w latach podatkowych następnych obowiązek ewidencji uzyskanego na podstawie umowy zlecenia przedmiotowego wynagrodzenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej dla samodzielnej działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:
pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym od 1994 r. do chwili obecnej samodzielną działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest też wspólnikiem spółki z o.o. oraz jednoosobowo prezesem jej zarządu i posiada większość udziałów Spółki. Do dnia 30 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce na umowę o pracę. Przedmiotowa umowa o pracę została na podstawie porozumienia stron rozwiązana z dniem 30 kwietnia 2010 r. i od tego dnia Wnioskodawca zarządza i kieruje Spółką jako prezes jej zarządu uzyskując na podstawie zawartej umowy zlecenia miesięczne wynagrodzenie.
Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które uzyskuje Wnioskodawca w związku z zawartą umową zlecenia, której przedmiotem jest zarządzanie spółką – traktowane są jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.