IBPB2/415-12/07/MK
Interpretacja indywidualna
z dnia 2 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 20 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia odpowiedzialnego za sporządzanie informacji i deklaracji podatkowych o dokonanych wypłatach świadczeń z prowadzonej wspólnie z Inspektoratem działalności socjalnej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 lipca 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia odpowiedzialnego za sporządzanie informacji i deklaracji podatkowych o dokonanych wypłatach świadczeń z prowadzonej wspólnie z Inspektoratem działalności socjalnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
* na podstawie przepisów ustawy z dnia 04 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) wnioskodawca utworzył Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, w ramach którego prowadził działalność socjalną dla swoich pracowników,
* dnia 02 marca 2003r. na podstawie art. 9 ww. ustawy wnioskodawca zawarł umowę na prowadzenie wspólnej działalności socjalnej z inną instytucją - Inspektoratem,
* obsługę finansowo – księgową dla uposażonych pracowników, emerytów i rencistów obu instytucji prowadzi wnioskodawca,
* informacje o dokonywanych wypłatach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy z wypłat ze wspólnego funduszu socjalnego dla pracowników i emerytów Inspektoratu za dany rok podatkowy sporządza wnioskodawca z własnym NIP-em.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy informacje i deklaracje z wypłat ze wspólnego funduszu socjalnego dla pracowników Inspektoratu powinna sporządzać księgowość Inspektoratu z ich NIP-em...
Zdaniem wnioskodawcy informacje i deklaracje podatkowe wnioskodawca powinien sporządzać tylko własnym pracownikom pod własnym NIP-em. Natomiast informacje i deklaracje podatkowe z wypłat funduszu socjalnego dla pracowników Inspektoratu powinna sporządzać księgowość Inspektoratu z ich NIP-em, ponieważ dalej pozostaje płatnikiem świadczeń socjalnych własnych pracowników.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów jest uprawniony do udzielenia interpretacji indywidualnej tylko i wyłącznie w indywidualnej sprawie wnioskodawcy, tj. sporządzania informacji i deklaracji podatkowych przez płatnika, którym jest wnioskodawca.
Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. DZ. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Wnioskodawca jest płatnikiem tylko dla osób, które uzyskują od niego przychody ze stosunku pracy. Wobec czego zobowiązany jest do sporządzania informacji i deklaracji podatkowych od wypłat świadczeń z prowadzonej wspólnej działalności socjalnej, wyłącznie własnym pracownikom pod własnym NIP-em.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
