IPPB1/415-213/10-2/RS
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26.02.2010 r. (data wpływu 05.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowej – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 05.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowej.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny.
W 2006 r. została nabyta nieruchomość – grunt orny o powierzchni 989 m2, położona we wsi S gmina K (województwo l, Powiat L). Nieruchomość tą stanowiła bardzo wąska działka o szerokości 16,50 m i długości 60 m.
W związku z planowaną inwestycją tzn. budową domu jednorodzinnego wystąpiono do gminy o wydanie warunków zabudowy zagospodarowania terenu dla zakupionej działki (gmina K nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego). W 2007 r. otrzymano ww. warunki, z których wynikało, że budynek może mieć maksymalnie szerokość 6,5 m i długość 20 m. W związku z tym zaproponowano sąsiadom wymianę gruntami.
Nieruchomość sąsiadów to również grunty orne (wg rejestru gruntów) o powierzchni 1000 m2. Działka ta miała prawie identyczne wymiary jak zakupiona przez Wnioskodawczynię (16,5 m x 60,5 m) i graniczyła z jej nieruchomością. Sąsiedzi wyrazili zgodę i wówczas każdy podzielił swoją nieruchomość na dwie części. Z działki Wnioskodawczyni powstały dwie (507 m2) i (482 m2) a z działki sąsiadów powstały dwie (482 m2) i (518 m2).
W 2007 r. został spisany akt notarialny, w którym dokonano wymiany gruntów.
Wymienione grunty miały taką samą powierzchnię, nie dokonano żadnych dopłat, ponieważ wartość obu wymienionych gruntów była taka sama. Wymiana miała na celu poprawienie struktury działek . Po wymianie miały one wymiary 33 m na 30 m.
Według założeń gminy K, aby zostały wydane warunki pozwalające na budowę domu działka musi mieć powierzchnię min. 1000 m2 i dojazd z drogi o szerokości 5 m ( a działki pochodzące z nowego podziału nawet 1500 m2).
Gdyby wystąpiono o warunki dla poszczególnych działek to odmówiono by ich wydania.
W 2008 r. wystąpiono ponownie o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu na działki, które w tym samym roku zostały przyznane. Zakupiony projekt domu spełniał wymogi wydanych warunków, dlatego otrzymano pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę było wydane na działki (łącznie tylko jedno pozwolenie na dwie działki).
Niestety w związku z trudną sytuacją finansową Wnioskodawczyni została zmuszona do sprzedaży działek.
Pieniądze zostaną przeznaczone na spłatę kredytu hipotecznego na zakup mieszkania i na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup działki oraz remont mieszkania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni może uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przeznaczając uzyskany dochód ze sprzedaży działki na tzw. „cele mieszkaniowe” (takie jak podane w opisie stanu faktycznego)...
Przed sprzedażą działek Wnioskodawczyni dzwoniła do Krajowej Informacji Podatkowej i uzyskała informację, iż w związku z tym, że pierwotny zakup działki miał miejsce w 2006 r. to może uzyskać zwolnienie z podatku przeznaczając dochód uzyskany ze sprzedaży działki na tzw. „cele mieszkaniowe”, takie jak podane w opisie stanu faktycznego. Doradca KIP jako podstawę swojego stanowiska ww. sprawie podał art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Takie też jest stanowisko Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.
Zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w treści w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu – z zastrzeżeniem ust. 2 – jest odpłatne zbycie:
1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
4. innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W tym miejscu należy wskazać, iż art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, uzależnia powstanie obowiązku podatkowego od daty nabycia, a nie zakupu nieruchomości.
W świetle art. 155 Kodeksu cywilnego ( Dz.U. z 1964r. Nr 16 poz. 94 ze zm.), przez nabycie należy rozumieć umowę sprzedaży, zamiany, darowizny lub inną umowę zobowiązującą do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej.
W myśl art. 603 Kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne.
W związku z tym, skutkiem prawnym zawartej umowy zamiany – jest przeniesienie prawa własności nieruchomości.
Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2006 r. Wnioskodawczyni zakupiła nieruchomość – grunt orny. W związku z planowaną budową domu jednorodzinnego, w celu poprawy struktury ww. działki, wspólnie z sąsiadami dokonano podziału działki Wnioskodawczyni i położonej obok działki sąsiadów. W wyniku podjętych działań Wnioskodawczyni stała się właścicielką 2 działek. Wydzielone działki sąsiadów miały numery. W 2007 r. został spisany akt notarialny na mocy którego dokonano wymiany gruntów bez spłat i dopłat, ponieważ wartości obu działek były takie same. Wnioskodawczyni stała się właścicielką działek.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni dokonując zamiany w 2007r. nabyła nową nieruchomość. W związku z powyższym dla celów podatkowych datą nabycia prawa własności ww. działki jest data aktu notarialnego zamiany działki z 2007 r.
Do dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej nabytej w drodze zamiany w 2007r. - zastosowanie będą miały nowe zasady opodatkowania obowiązujące od 01.01.2007r. na mocy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.).
Zgodnie z art. 30e ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
Zgodnie z art. 22 ust 6c i 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania, zaś wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Zgodnie z nowymi zasadami opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych po 01 stycznia 2007 r. wprowadzonymi ww. ustawą zmieniającą, wolne od opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 126 są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia „lokalu mieszkalnego”, „budynku mieszkalnego” itp.
Wskazać należy, iż ustawodawca, konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z omawianej ulgi, nie użył w ww. przepisie sformułowania „nieruchomość”, a posłużył się katalogiem rzeczy i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem. Gdyby zamiarem ustawodawcy było zwolnienie przychodu ze zbycia nieruchomości gruntowej, to dałby temu wyraz w treści przepisu. Skoro jednak ustawodawca nie posługuje się w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. b) ustawy pojęciem „nieruchomość” lecz wyłącznie „lokal mieszkalny”, „budynek mieszkalny” itp. to nie ma żadnych podstaw aby określone tym przepisem zwolnienie rozciągać również na nieruchomość gruntową. Jeśli zaś przepis nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania gruntu, to przychód ze sprzedaży nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego tzw. ulga meldunkowa nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, iż w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej uzyskany przychód nie może być objęty zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.
W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowany w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania.
Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości poprzez wydatkowanie na tzw. „cele mieszkaniowe”, należy dodać, iż ustawodawca w odniesieniu do nieruchomości gruntowych nabytych w 2007 r. nie wprowadził takiego zwolnienia.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż nabycie nieruchomości gruntowej miało miejsce w drodze zamiany w 2007 r. to dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, ponieważ zbycie nastąpiło przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Osiągnięty przychód podlega więc opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy. Bez znaczenia pozostaje fakt wydatkowania otrzymanego przychodu na tzw. „cele mieszkaniowe”, ponieważ w latach 2007-2008 obowiązywała tylko tzw. „ulga meldunkowa” nie mająca zastawania w przypadku zbycia nieruchomości gruntowej.
Końcowo informuje się, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
