IPPB1/415-202/10-2/AG
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2010 r. (data wpływu 03.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19% dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 03.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej „Podatnik”) zamierza zarejestrować w ewidencji działalności gospodarczej samodzielną działalność polegającą m.in. na doradztwie w zakresie analiz ekonomicznych i inwestycyjnych oraz doradztwie w obszarze usług gastronomicznych i hotelarskich dla optymalizacji prowadzenia działalności gospodarczej. Zakres świadczonych usług, o których mowa powyżej wynika z posiadanych przez Podatnika kwalifikacji.
Podatnik posiada wieloletnie doświadczenie w branży restauracyjnej i hotelarskiej. Jest absolwentką wydziału zarządzania amerykańskiego College, gdzie również pracowała jako asystent na wydziale zarządzania gastronomią nadzorując praktyczne przygotowanie studentów do wykonywania zawodu. W USA pracowała między innymi w znanym i prestiżowym hotelu w Chicago, prowadziła własną firmę cateringową w Chicago, która organizowała przyjęcia dla profesjonalnego i dyplomatycznego środowiska Chicago. Jest laureatką nagród za osiągnięcia branżowe w tym prestiżowej nagrody Auguste Escoffier. Od roku 1998 mieszka w Warszawie, gdzie zajmuje się doradztwem na rzecz znanych restauracji. Od 2003 roku stale współpracuje z wieloma periodykami branży gastronomicznej.
W ramach ww. działalności gospodarczej Podatnik zamierza podjąć współpracę doradczą ze spółką kapitałową w której — niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej - jest również członkiem zarządu i w której pełni odpłatne usługi zarządzania (dalej „Spółka”). Pełniąc funkcję członka zarządu Podatnik zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Sprawowanie czynności zarządczych w Spółce odbywa się na podstawie aktu powołania o którym mowa w Kodeksie spółek handlowych a uzyskiwane dochody za pełnienie tej funkcji mają charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 oraz art. 10 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spółka zamierza rozwijać swą działalność operacyjną uruchamiając na swój rachunek kolejne restauracje w ramach międzynarodowej sieci restauracji — tak na obszarze Polski jak i poza jej granicami. W chwili obecnej Spółka jest w początkowej fazie realizacji równolegle dwóch takich projektów. Ich realizacja tak w zakresie zaplecza restauracyjnego jak i wystroju poszczególnych lokalizacji wymaga spełnienia standardów, których minimalne wymogi określają umowy franczyzowe wiążące Spółkę z franczyzodawcą jak również przepisy prawa, znajdujące zastosowanie ze względu na położenie obu lokalizacji w obszarach i budynkach, znajdujących się pod ochroną konserwatora zabytków. Podatnik będący członkiem zarządu Spółki zamierza zawrzeć z tą Spółką umowę o świadczenie usług doradczych, w ramach której do jego obowiązków wchodzić będzie przede wszystkim:
* projektowanie obiektów w branży restauracyjnej i doradztwo w tym obszarze szczególnie w zakresie efektywnego wykorzystania powierzchni,
* opracowywanie planów biznesowych pod konkretne koncepcje gastronomiczne,
* ocena ryzyk rynkowych związanych z konkretnymi koncepcjami gastronomicznymi,
* opracowywanie indywidualnych dla różnych koncepcji restauracji metod zarządzania pozwalających na utrzymanie systematycznej jakości produktów,
* opracowywanie indywidualnych dla różnych koncepcji restauracji metod zarządzania pozwalających na zwiększenie efektywności prowadzonego biznesu,
* projektowanie szkoleń dla kadry kierowniczej w branży gastronomicznej,
* opracowywanie systemów raportowania zarządczego umożliwiającego systematyczną analizę krytycznych punktów kontroli finansowej właściwych dla gastronomii,
* budowanie zintegrowanych systemów zarządzania biznesem gastronomicznym i po stronie operacji i administracji.
Cechy charakterystyczne umowy o świadczenie usług doradczych, którą Podatnik zamierza zawrzeć ze Spółką będą kreowane przez postanowienia umowy, zgodnie z którymi:
* podatnik będzie co do zasady świadczyć usługi doradcze w sposób samodzielny, jednakże dopuszczalna będzie również, po powiadomieniu Spółki, możliwość realizacji przez niego poszczególnych zleceń we współpracy z osobami trzecimi względnie z udziałem podwykonawców;
* usługi będą świadczone w siedzibie Spółki lub w innym miejscu wskazanym przez Spółkę a będącym miejscem jej aktywności i będzie to sposób świadczenia usług najbardziej odpowiedni dla charakteru danych czynności;
* Spółka uprawniona będzie przekazywać Podatnikowi instrukcje odnośnie zakresu lub kierunku świadczonych przez niego na rzecz Spółki usług doradczych. Podatnik nie będzie jednak związany otrzymanymi instrukcjami, o ile wskaże Spółce przyczyny, dla których jej uwzględnienie naruszałoby przyjęte w obrocie standardy świadczenia usług doradczych;
* zaangażowanie Podatnika w realizację usług doradczych będzie miało charakter projektowy, to jest nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi te będą wynagradzane ryczałtowo;
* Podatnik w ramach swoich obowiązków zobowiąże się dokładać staranności sumiennego kupca, zgodnie z postanowieniami prawa cywilnego oraz instrukcjami Spółki, o ile instrukcje te nie będą sprzeczne z prawem, standardami świadczenia usług doradczych lub dobrymi obyczajami przyjętymi wśród podmiotów świadczących usługi tożsame lub zbliżone do usług doradczych;
* przy wykonywaniu obowiązków Podatnik współdziałać będzie z pozostałymi członkami zarządu Spółki dochowując najwyższej staranności wymaganej w stosunkach tego rodzaju;
* Podatnik ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy na rzecz Spółki usługi doradcze; ponosić będzie także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie Podatnik ponosić będzie zupełną i wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług na rzecz Spółki, wynikającą ze świadczenia przez takie osoby usług na rzecz Spółki.
Wynagradzanie Podatnika z tytułu świadczenia usług doradczych będzie miało miejsce w sposób ryczałtowy to znaczy będzie on otrzymywał stałą miesięczną kwotę wynagrodzenia bez względu na ilość projektów wykonanych w danym miesiącu. Dodatkowo w przypadku takiego uznania przez Spółkę będzie otrzymywał raz na kwartał dodatkowe wynagrodzenie uzależnione od jakości świadczonych usług doradczych przy czym to dodatkowe wynagrodzenie nie będzie mogło być wyższe niż 20% wynagrodzenia stałego. Istotnym elementem umowy będzie także obowiązek sporządzania przez Podatnika nie rzadziej niż raz na miesiąc raportowo przebiegu świadczonych usług doradczych. Ponadto Podatnik nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przychody z tytułu usług wykonanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych świadczonych przez Podatnika na rzecz Spółki, w której jest on również członkiem zarządu, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie mogło być przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanym podatkiem liniowym...
Zdaniem wnioskodawcy przychody z usług doradczych, które Podatnik zamierza świadczyć na rzecz Spółki, w której jest członkiem zarządu, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy i pod warunkiem odpowiedniego zgłoszenia mogą być opodatkowane podatkiem liniowym zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii klasyfikacji przychodów ze świadczonych usług doradczych wymagane jest określenie, czy czynności wykonywane przez Podatnika w ramach umowy doradczej uznać można za czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, a także biorąc pod uwagę wyłączenia określone w art. 5b ustawy. Powołany powyżej przepis art. 5a pkt 6 ustawy określa m.in., że - poza pewnymi wyjątkami- za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się usługową działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Zdaniem Podatnika, z opisanego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, iż usługi doradcze spełniają przytoczony warunek. Jednocześnie według Podatnika, do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania wyłączenie zapisane w art. 5b ustawy mówiące, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełniona są następujące warunki:
1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością
Zdaniem Podatnika w przypadku usług które zamierza wykonywać na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych warunek zapisany w art. 5b pkt 1 ustawy ma ograniczone praktyczne zastosowanie ze względu na charakter samych usług które ze swojej natury nie przewidują uwarunkowań, które mogłyby prowadzić do odpowiedzialności Podatnika wobec osób trzecich. Z opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika natomiast, że Podatnik ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej w ramach której Podatnik świadczy na rzecz Spółki usługi. Podatnik ponosić będzie także odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług jak za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie Podatnik ponosić będzie zupełną wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług na rzecz Spółki wynikającą ze świadczenia przez takie osoby usług na rzecz Spółki. Tym samym zdaniem Podatnika nie będzie również spełniony warunek zapisany w art. 5b pkt 3 ustawy. Warunek zapisany w art. 5b pkt 2 ustawy nie jest zdaniem Podatnika spełniony. Z przedstawionych w opisie stanu faktycznego ustaleń zawartych w umowie doradczej jasno bowiem wynika, że jedyną determinantą miejsca oraz czasu wykonywania czynności przez Wykonawcę jest charakter danych czynności, a sposób wykonywania usług doradczych wyznaczany jest przez standardy przyjęte przy wykonywaniu tego rodzaju umów. Co prawda usługi będą świadczone w siedzibie Spółki lub w innym miejscu wskazanym przez Spółkę i będącym miejscem jej aktywności, jednakże z umowy będzie wynikało, iż powinien być to sposób świadczenia usług najbardziej odpowiedni dla charakteru danych czynności. Poza tym umowa nie będzie zastrzegała miesięcznych limitów godzinowych pracy lecz zadania będą wykonywane projektowo, a do zobowiązań Podatnika należało będzie wywiązanie się z rzetelnej realizacji poszczególnych projektów.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania wyłączenie zapisane w art. 5b ustawy. W zakresie wyjątków zapisanych w przepisie art. 5a pkt 6 ustawy wymagana jest również ocena czy przychody uzyskiwane z tytułu umowy o świadczenie usług doradczych nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust 1 pkt 1 2 i 4-9 ustawy.
Zdaniem Podatnika biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny dalszej dyskusji wymagają jedynie zapisy art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy bowiem nieadekwatność pozostałych przepisów jednoznacznie wynika z opisanego stanu faktycznego oraz dotychczasowego uzasadnienia stanowiska Podatnika. Analizując adekwatność art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy, czyli możliwość zaklasyfikowania przychodów z realizacji usług doradczych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przywołać należy art. 13 ustawy z którego to zapisu jedynym punktem wymagającym dalszej dyskusji jest pkt 9 zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznać należy przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. W zakresie pozostałych zapisów art. 13 ustawy opisany stan faktyczny nie wymaga zdaniem Podatnika komentarza.
Zatem jak wynika z powyższego dla udzielenia odpowiedzi na postawione we wniosku pytania wymagana jest także ocena czy umowę o świadczenie usług doradczych zaklasyfikować można jako umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski lub umowę o podobnym charakterze. Odpowiedz na to pytanie jest w przekonaniu Podatnika jednoznaczna: zakres usług będących przedmiotem umowy o świadczenie usług doradczych w jasny sposób wskazuje iż umowa ta nie ma charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzania przedsiębiorstwem lub podobnej do nich umowy. Przedmiotowe usługi mają bowiem charakter doradczy i nie przewidują sprawowania zarządzania przedsiębiorstwem co wynika nie tylko z oceny samego Podatnika, ale także znajduje potwierdzenie w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
„Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania klasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 74.14.1 Grupowanie to obejmuje:
74.14.11 - Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzenia,
74.14.12 - Usługi doradztwa w zakresie zarządzania finansami (z wyjątkiem podatków),
74. 14.13 - Usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem,
74.14.14 - Usługi doradztwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,
74.14.15 - Usługi doradztwa w zakresie zarządzania produkcją,
74.14.16- Usługi doradztwa w zakresie stosunków międzyludzkich,
74.14.17 - Usługi doradztwa w zakresie zarządzanie pozostałe.
Dla prowadzonej analizy istotnym jest fakt iż grupowanie to nie obejmuje zarządzania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej gdyż usługi te zostały sklasyfikowane w grupowaniach „74.14.2 Usługi w zakresie zarządzania pozostałe” oraz „74.15.1 Usługi w zakresie zarządzania holdingami”. Jednocześnie podkreślić należy iż przywoływanie klasyfikacji statystycznych dla potrzeb interpretacji prawa podatkowego w zakresie objętym niniejszym wnioskiem jest praktyką wcześniej stosowaną na przykład przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w interpretacji z 3 listopada 2005 (1433/NG/GFIII/415- art. 14a/6/05/GK) czy też przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w postanowieniu z 10 maja 2005 r. (sygn. PD/415-33/05/R1).
Zauważyć także należy, że z zakresu czynności (usług), które Podatnik zamierza wykonywać na rzecz Spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Będzie to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Podatnika na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. W ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych, Podatnikowi nie będzie również zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.
Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Podatnik ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane według art. 30c ustawy 19% podatkiem liniowym.
Zgodnie bowiem z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy co do zasady mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa powyżej, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wyżej przytoczonych przepisów prawnych wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania usług doradztwa, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podatkiem liniowym przy jednoczesnym opodatkowaniu według skali podatkowej przychodów z działalności wykonywanej osobiście osiąganych jako członek zarządu wykonujący usługi zarządzania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy źródłami przychodów są:
* działalność wykonywana osobiście;
* pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, wnioskodawczyni zamierza świadczyć na rzecz Spółki odrębne rodzaje usług, w oparciu o dwie odrębne umowy.
W ramach jednej z umów świadczy na rzecz Spółki usługi zarządzania, będąc jednocześnie członkiem zarządu tej spółki.
Zgodnie z art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m. in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.
Prawidłowym jest więc stanowisko wnioskodawcy, dotyczące zaliczenia przychodów otrzymanych na podstawie aktu powołania z tytułu sprawowania czynności zarządczych do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy.
Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika również, że wnioskodawczyni zamierza zarejestrować działalność gospodarczą polegającą m. in. na doradztwie w zakresie analiz ekonomicznych i inwestycyjnych oraz doradztwie w obszarze usług gastronomicznych i hotelarskich dla optymalizacji prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej wnioskodawca zamierza świadczyć usługi doradcze na rzecz Spółki, w której pełni funkcję członka zarządu na podstawie powołania.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z zakresu czynności (usług) które wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Spółki w ramach usług doradztwa wynika szereg czynności, których istotą jest doradztwo.
O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).
Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.
Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.
W przedstawionym stanie faktycznym w ramach tej umowy, nie zlecono wnioskodawcy zarządzania cudzym przedsiębiorstwem, a więc umowa o świadczenie usług doradczych pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla wymienionych umów.
Stwierdzić zatem należy, iż usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychody ze świadczenia usług doradczych w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.