• Postanowienie o zakresie ...
  29.04.2025

PDF II/415-20/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 20 maja 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 369 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy, aby uzyskać przejrzystość wyliczenia kosztów, można ustalić średnią cenę nabycia akcji wraz z prowizją zakupu, t.j. dzieląc sumaryczną cenę nabycia wszystkich akcji przez ilość sztuk?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 11 marca 2005 r. (wpływ 12.03.05 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

We wniosku z dnia 11.03.2005 r. przedstawił Pan następujący stan faktyczny:

W 1996 r. otrzymał Pan wraz z żoną bezpłatne akcje pracownicze. Następnie dokupił część akcji na podstawie umowy cywilnoprawnej. Za pośrednictwem Biura Maklerskiego sprzedał Pan część akcji w m-cu grudniu 2004 r., a drugą część sprzedał w m-cach styczniu i lutym 2005 r.

Wobec powyższego formułuje Pan zapytanie:

- Czy, aby uzyskać przejrzystość wyliczenia kosztów, można ustalić średnią cenę nabycia akcji wraz z prowizją zakupu, t.j. dzieląc sumaryczną cenę nabycia wszystkich akcji przez ilość sztuk?

Od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej updof).

Sposób obliczania dochodu ze zbycia papierów wartościowych określony został w art. 30b ust. 2 updof, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1.01.2004 r. Dochód ten określa się jako:

1) różnicę między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1 f lub 1 g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

2) różnicę między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,

3) różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a - osiągniętą w roku podatkowym.

Zasady powyższe znajdują zastosowanie przy ustalaniu dochodu ze zbycia papierów wartościowych, gdy możliwa jest ich identyfikacja i ustalenie dla zbywanych papierów ich rzeczywistej ceny nabycia.

Natomiast, jeżeli nie jest możliwa identyfikacja sprzedawanych papierów wartościowych, należy stosować metodę FIFO (art. 24 ust. 10 updof), t. j. pierwsze przyszło - pierwsze wyszło. Metoda ta ma zastosowanie odrębnie dla każdego z rachunków posiadanych przez podatnika, na którym są zdeponowane papiery wartościowe. Istotnym jest także, że do ustalania dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wg metody FIFO brane są tylko papiery zdeponowane na rachunku podatnika i dostępne mu w dniu dokonania zlecenia sprzedaży. Tak więc papiery zablokowane (zastawione) nie są brane pod uwagę dla określenia ceny nabycia.

Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem określonych w art. 23 tej ustawy.

Koszty te można podzielić na dwie grupy:

1) bezpośrednio przypisane do konkretnej transakcji - koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego (cena jednostkowa x ilość papierów wartościowych),

2) koszty poniesione przez podatnika w roku podatkowym związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie, w celu uzyskania przychodu (koszty prowizji, w tym prowizji kupna i sprzedaży, poniesionych w roku związanych z prowadzeniem lub założeniem rachunku, itp.).Jeżeli nabycie nastąpiło w inny sposób, np. na podstawie umów cywilnoprawnych lub nieodpłatnie, a biuro maklerskie nie dysponuje dokumentem świadczącym o cenie nabycia papieru wartościowego oraz z dokumentu świadczącego o prawie własności do papieru nie wynika cena zakupu tego papieru, biuro maklerskie - przyjmuje cenę nabycia zbywanego papieru w kwocie 0 zł. W takim przypadku wykazanie ewentualnych kosztów zakupu papierów wartościowych należy do podatnika, co znajdzie odzwierciedlenie w składanym zeznaniu podatkowym (PIT-38), o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 updof.

Z powyższego wynika, że nie może Pan przyjąć średniej ceny nabycia akcji dzieląc sumaryczną cenę nabycia wszystkich akcji przez ilość sztuk akcji, gdyż część z tych akcji została nabyta nieodpłatnie, a zatem koszt nabycia tych akcji wyniósł 0 zł. Oznacza to, że cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieodpłatnie otrzymanych akcji pracowniczych, pomniejszony o ewentualne koszty sprzedaży (prowizja), będzie dochodem. Inaczej będzie w przypadku sprzedaży akcji nabytych na podstawie umowy cywilnoprawnej. W takim przypadku koszt nabycia akcji będzie ustalony wg ceny jej nabycia. Dochód ze sprzedaży stanowi wtedy różnicę między przychodem z tego tytułu a tak ustalonym kosztem nabycia akcji, zwiększonym o ewentualne koszty sprzedaży (prowizja).

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...