IBPBII/2/415-569/10/MW
Interpretacja indywidualna
z dnia 27 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 29 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia akcji w spółce kapitałowej za wynagrodzeniem – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia akcji w spółce kapitałowej za wynagrodzeniem.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest polskim obywatelem i polskim rezydentem podatkowym (podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów). Posiada akcje polskiej spółki akcyjnej. Obecnie rozważa umorzenie akcji w trybie art. 359 § 1 Kodeksu spółek handlowych za wynagrodzeniem. Wysokość wynagrodzenia może być niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji, nie będzie jednak niższa niż nominalna wartość akcji. Wynagrodzenie zostanie wypłacone z kapitału rezerwowego Spółki, tj. z kwoty przeznaczonej na wypłatę zysku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z umorzeniem akcji powstanie przychód w wysokości wynagrodzenia otrzymanego od Spółki z tego tytułu, niezależnie od wartości rynkowej tych akcji w dacie transakcji...
Zdaniem wnioskodawcy, przychodem z tytułu umorzenia akcji będzie otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie, bez względu na jego relację do wartości rynkowej umarzanych akcji.
Planowane umorzenie akcji nastąpi w trybie określonym w art. 359 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), zgodnie z którym akcje mogą być umorzone albo za zgodą akcjonariusza w drodze ich nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Z tytułu umorzenia akcji wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, które spółka wypłaci z kapitału rezerwowego, na którym alokowane są m.in. niepodzielone zyski z poprzednich lat.
W przypadku wypłaty wynagrodzenia w wyniku umorzenia akcji, uzyskany dochód powinien zostać uznany za dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodem (dochodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest m.in.:
1. dochód z umorzenia udziałów (akcji),
2. dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).
Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mieszczą się w katalogu przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy do ustalania wysokości niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych odpowiednie zastosowanie ma art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów z:
* podziału majątku likwidowanej spółki (spółdzielni) (art. 17 ust.1 pkt 4 lit. c) ustawy),
* odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy),
* odpłatnego zbycia prawa poboru (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy),
* objęcia udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy),
* odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy).
Zdaniem wnioskodawcy, redakcja art. 17 ust. 2 ww. ustawy wyklucza możliwość przyjęcia, że art. 19 ww. ustawy ma odpowiednie zastosowanie także do innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w tym do transakcji umorzenia akcji za wynagrodzeniem.
W konsekwencji, rynkowa wartość akcji pozostaje bez znaczenia dla określenia wysokości przychodu uzyskiwanego przez wnioskodawcę z tytułu umorzenia tych akcji. Przychodem będzie otrzymane od Spółki wynagrodzenie z tego tytułu, niezależnie od tego czy odpowiada ono, czy też nie, wartości rynkowej umarzanych akcji.
Wysokość dochodu zostanie określona zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania tego przychodu, obliczonymi zależnie od sposobu objęcia umarzanych akcji.
Uzyskany przez wnioskodawcę dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 września 2009r. Znak: ILPB1/415-734/09-2/AMN oraz z dnia 16 października 2009r. Znak: ILPB1/415-840/09-2/IM.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy
Wskazać jedynie należy, iż obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 marca 2010r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych Ministra Finansów, tutejszy organ informuje, że orzeczenia podatkowe za każdym razem wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.