PB I-3/4117/IN-3/US/2005/ACH
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 22 kwietnia 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Dotyczy wydatków na cele remontowe.
W dniu 17.01.2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu z wnioskiem o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.Wątpliwości Pana powstały na tle następującego stanu faktycznego:W 2004 r. zawarł Pan z Wójtem Gminy ... umowę (nr RU5/44/2004), na podstawie której Gmina zobowiązała się do budowy i instalacji w Pana gospodarstwie domowym przydomowej oczyszczalni ścieków.Wartość inwestycji ustalono na kwotę około 15.000,00 zł, przy czym zobowiązał się Pan do pokrycia części kosztów w wysokości 3.000,00 zł.Na dowód dokonania wpłat: w kwocie - 500,00 zł w dniu 16.08.2004 r. i w kwocie - 2.500,00 zł w dniu 21.09.2004 r., Gmina w wystawiła dowody KP (nr 0480990 i 0481725).Pismem z dnia 29.11.2004 r. Wójt Gminy poinformował Pana, że Urząd Gminy nie może wystawić faktury VAT na wspomnianą kwotę z uwagi na fakt, że Gmina nie jest wykonawcą lecz inwestorem przedsięwzięcia p.n. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy O".Do przedmiotowego wniosku załączył Pan:
kserokopię pisma Wójta Gminy ... z dnia 29.11.2004 r., (nr 716-ś(4)2004);
kserokopię umowy użyczenia z dnia 09.03.2004 r., Nr RU 6/45/2004;
kserokopię umowy z dnia 09.08.2004 r., Nr RU 5/44/2004;
kserokopię pisma Wójta Gminy ... z dnia 10.08.2004 r. (nr 7615-ś(3)2004);
W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.01.2005 r. sprecyzował Pan, iż prosi o "interpretację przepisów dotyczących odliczeń wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego" (pismo z dnia 31.01.2005 r.).Postanowieniem z dnia 15.02.2005 r. (nr I-2/415-5/05D.P.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu uznał, że nie przysługuje Panu prawo do odliczeń ww. wydatków na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ponieważ z przedłożonych dokumentów wynika, że nie spełnia Pan warunków określonych w tym przepisie, tzn. nie posiada Pan faktury VAT na finansowanie udziału w budowie przydomowej oczyszczalni ścieków.
W dniu 23.02.2005 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi wpłynęło zażalenie na ww postanowienie, z prośbą o zmianę interpretacji i uznanie, że wydane przez Gminę dowody KP stanowią należyte udokumentowanie poniesionych wydatków na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków, co uprawnia Pana do dokonania odliczeń w podatku dochodowym za rok 2004, kwoty 570,00 zł. W Pana ocenie, poniesione koszty są wydatkami na modernizację budynku mieszkalnego i przysługuje Panu prawo odliczenia 19 % poniesionych wydatków od podatku dochodowego za rok 2004.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu zawarte w zaskarżonym postanowieniu.Z dniem 1 stycznia 2004 r. został uchylony art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W przepisie tym regulowane były zasady korzystania z tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej. Ustawodawca, likwidując ulgę remontową, uwzględnił jednak fakt, iż ulga realizowana jest w okresie 3-letnim i w przepisach przejściowych przewidział możliwość korzystania z ulgi remontowej do końca obecnego okresu 3-letniego, a więc do dnia 31 grudnia 2005 r.
Przepisami przejściowymi, o których mowa, są przepisy art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) - ustawa zmieniająca.
W myśl zapisu art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003 r., wydatki o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r., w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, że podatnicy ponoszący w latach 2004-2005 wydatki remontowe mogą korzystać z ulgi remontowej na zasadach identycznych do obowiązujących przed 2004 r.
Zgodnie zatem z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 ustawy obniżony zgodnie z art. 27b ustawy o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się, m.in., o poniesione przez podatnika w roku podatkowym:
1) wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz
2) wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Jednocześnie ww wydatki można odliczyć tylko wówczas, gdy:
1) mieszczą się one w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy),
2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy)
4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).
Przy tym wymaga podkreślenia, że przedmiotowe odliczenie jest uwarunkowane łącznym spełnieniem przytoczonych wyżej warunków. W analizowanej sytuacji kwestią sporną jest okoliczność, czy posiadanie dowodu wpłaty KP jest wystarczającym dowodem uprawniającym do dokonania odliczenia od podatku wydatków na określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 potrzeby mieszkaniowe.
Regulację dotyczącą dokumentowania omawianych wydatków zawiera art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej wyżej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.), wysokość:
1) wydatków uprawniających do ulgi remontowej - ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej;
2) wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty.
Jak wynika zatem z przytoczonego przepisu, ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Wysokość wydatków na powyższe cele ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Wyjątek stanowi jedynie dokumentowanie wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, gdzie wymagany jest dowód tej wpłaty.
Zatem w przytoczonym stanie faktycznym, udokumentowanie wydatków poniesionych na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jedynie pokwitowaniem KP jest niewystarczające, aby móc skorzystać z omawianej ulgi remontowej.
W świetle powyższego, nie wypełnił Pan warunków koniecznych, aby skorzystać z przedmiotowej ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych i należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.
