IBPBI/14/15-889/09/ESZ
Interpretacja indywidualna
z dnia 20 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z opracowaniem wniosku o dotację na zakup maszyn i urządzeń optycznych oraz doradztwo z tym związane – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 23 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z opracowaniem wniosku o dotację na zakup maszyn i urządzeń optycznych oraz doradztwo z tym związane.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży okularów korekcyjnych. Jest opodatkowana na zasadach ogólnych. Zamierza wystąpić o dotacje unijne, dotyczące dofinansowania zakupu maszyn i urządzeń optycznych. Zamierza zawrzeć umowę o opracowanie wniosków oraz doradztwo z wyspecjalizowaną firmą. Nie ma gwarancji, że wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wydatki na przygotowanie wniosków o dotacje i doradztwo z tym związane są kosztem podatkowym w momencie poniesienia...
Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki na przygotowanie wniosków o dotacje i doradztwo z tym związane są kosztem podatkowym dlatego, że będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i będą miały za zadanie zapewnienie firmie Wnioskodawczyni aktywów służących do prowadzenia działalności operacyjnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:
* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
* być właściwie udokumentowany.
Kosztami mogą być zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, bądź zachowania źródła przychodów nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wydatek jaki Wnioskodawczyni poniesie na sporządzenie wniosku o dotację na zakup maszyn i urządzeń optycznych i doradztwo z tym związane, stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako koszt związany z prowadzeniem tej działalności (jej funkcjonowaniem), bez względu na to, czy Wnioskodawczyni otrzyma dotację.
Przedmiotowy wydatek nie jest bowiem wymieniony w tzw. negatywnym katalogu kosztów ujętym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.
Zwraca się jednakże uwagę na konieczność właściwego udokumentowania ww. wydatku, które nie może się sprowadzać wyłącznie do posiadania samej faktury (rachunku), którą ww. wydatek został stwierdzony. To na podatniku spoczywa bowiem ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma (lub mogło mieć) wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, iż wydatki poniesione na przygotowanie przez podmiot zewnętrzny wniosku o dotację na zakup maszyn i urządzeń optycznych i doradztwo z tym związane mogą w dacie poniesienia (w rozumieniu art. 22 ust. 5d lub 6b ww. ustawy, w zależności od rodzaju prowadzonej księgi podatkowej) stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
