ITPB1/415-864/09/HD
Interpretacja indywidualna
z dnia 11 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 13 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia – tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II, otrzymał Pan pomoc finansową:
1. podstawowe wsparcie pomostowe – o wartości 4.800,00 zł,
2. wsparcie finansowe – o wartości 24.000,00 zł,
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Środki, o których mowa w pkt 2, zostały przekazane Panu na rachunek bankowy w dwóch transzach – we wrześniu 2009 r. i październiku 2009 r., natomiast środki, o których mowa w pkt 1, są przekazywane cyklicznie – co miesiąc przez okres od 4 września 2009 r. do 3 marca 2010 r.
Dofinansowanie zostało przeznaczone na zakup towarów, wyposażenia i pozostałe wydatki – m.in. za usługi świadczone przez biuro rachunkowe, najem lokalu, składki ZUS, itp., zakup środków trwałych i koszty związane z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności (inwestycja w obcym środku trwałym).
Otrzymana dotacja nie została ujęta w przychodach w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ani też nie będzie ujęta w rozliczeniu rocznym jako przychód.
Natomiast koszty zakupu towarów, wyposażenia i pozostałych kosztów zostały bezpośrednio zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Z kolei wydatki związane z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności zostały sklasyfikowane jako inwestycja w obcym środku trwałym – ze względu na modernizację lokalu i przekroczoną kwotę wydatków ponad 3.500,00 zł netto. Wydatki te, jak i zakup środków trwałych, nie zostały potraktowane bezpośrednio jako koszty uzyskania przychodów, ani poprzez odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych.
Ww. wydatki dokumentowane były fakturami VAT, z których odliczył Pan naliczony podatek od towarów i usług, z racji tego, że jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rzeczy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zadano następujące pytania (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2).
1. Czy uzyskana dotacja stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej...
2. Czy poniesione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), otrzymana pomoc finansowa w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia – tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II, której projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, otrzymana na:
1. podstawowe wsparcie pomostowe, oraz
2. wsparcie finansowe,
nie stanowi podstawy do ujęcia po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ani też nie podlega ujęciu w rozliczeniu rocznym jako przychód do opodatkowania.
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych od źródła jego finansowania. Wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, gdy spełniają kryteria zawarte art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu – koszt podatkowy, jeżeli nie znajduje się w art. 23 (wydatki nie uznawane za koszty uzyskania przychodów) oraz został faktycznie poniesiony w celu:
osiągnięcia przychodu lub
zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Wydatki poniesione na zakup towarów, wyposażenia i pozostałych kosztów sfinansowane ze środków przyznanych przez EFS w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia – stanowią koszt uzyskania przychodów, albowiem spełniają kryteria zawarte w powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie zostały wymienione w art. 23 tej ustawy.
Część pomocy finansowej została przeznaczona na zakup środka trwałego oraz na modernizację, związaną z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności (inwestycja w obcym środku trwałym). Środki te podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych, jednak dokonane odpisy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie uważa się bowiem za koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków trwałych:
1. odliczonych od podstawy opodatkowania lub
2. zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie – art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym oraz z tym, że zakup środka trwałego i wydatki związane z modernizacją środka trwałego został w całości sfinansowany środkami przyznanymi przez EFS, to pełny odpis amortyzacyjny nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. (…).
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż korzysta Pan ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia – tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.
Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom – uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:
1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres od 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej,
stanowiących pomoc de minimis, udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).
Przy tym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.
Zatem środki otrzymane przez Pana w tym okresie w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki – w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne – stanowią dochód, od którego zaniechano poboru podatku. Jednakże zaniechanie to nie dotyczy tej części środków, która została przeznaczona na cele inwestycyjne, środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, jak już wskazano, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. Inaczej natomiast, w obecnym stanie prawnym, należy oceniać dofinansowanie otrzymywane przez Pana w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 3 marca 2010 r.
Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż otrzymane w 2010 r. środki (w zakresie, w jakim nie zostaną przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) stanowią przychód z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy podkreślić, iż kategoria „zwolnienie od podatku” oraz „zaniechanie poboru podatku” to dwie odrębne kategorie ekonomiczne, które jednak łączy ten sam efekt – podatnik w istocie nie płaci należnego podatku. Zwolnienie od podatku uregulowane postanowieniami m.in. art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na wyłączeniu z opodatkowania (po spełnieniu podstawowych warunków), pewnych rodzajów przychodów lub dochodów (zwolnienia przedmiotowe).
Natomiast zaniechanie poboru podatku to odstąpienie od pobrania (egzekwowania) wyliczonego, należnego podatku.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.
Od 1 stycznia 2010 r. treść wyżej cytowanego art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych została zmieniona i ma następujące brzmienie – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137,
Wobec powyższego, wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy przez okres otrzymywania wsparcia pomostowego (tj. w okresie od 4 września do 31 grudnia 2009 r.) – do którego odnosi się zaniechanie – mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w cytowanym uprzednio przepisie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, pod warunkiem, że poszczególne składniki nie stanowią środków trwałych.
Z kolei, wydatki tego rodzaju ponoszone przez Pana od 1 stycznia 2010 r. do 3 marca 2010 r., jeżeli zostaną sfinansowane z dotacji zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności z uwagi na wyłączenie zawarte w treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy.
Zgodnie z § 3 pkt 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) pod pojęciem:
wyposażenie – rozumieć należy rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych;
środki trwałe – rozumieć należy środki trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
3. inne przedmioty
o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Przepis art. 22d ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 22f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.
Zgodnie z art. 22f ust. 3 ww. ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Reasumując stwierdzić należy, iż:
otrzymywana przez Pana comiesięczna dotacja pomostowa jako wsparcie podstawowe przeznaczona na wspomaganie prowadzonej działalności (otrzymywana w okresie od września do grudnia 2009 r.) oraz jednorazowa dotacja inwestycyjna w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz innych przedmiotów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej nie będących środkami trwałymi, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego zaniechano poboru podatku, a sfinansowane z tych przychodów wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
otrzymywana comiesięczna dotacja pomostowa jako wsparcie podstawowe przeznaczona na wspomaganie prowadzonej działalności (otrzymywana w okresie od stycznia do marca 2010 r.) w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz innych przedmiotów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej nie będących środkami trwałymi, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast sfinansowane z tych przychodów wydatki nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów tej działalności na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
otrzymana jednorazowa dotacja w części przeznaczonej na inwestycję w obcym środku trwałym oraz na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie jest kosztem uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych sfinansowanej tą pomocą, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.