IBPBI/1/415-219/10/BK
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 2 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
* możliwości uznania otrzymanej dotacji unijnej, przeznaczonej na nabycie i wytworzenie środków trwałych za dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
* braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej ww. środków trwałych które sfinansowano z otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 2 marca 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania bezzwrotnej dotacji unijnej przeznaczonej na nabycie i wytworzenie środków trwałych.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 marca 2010r. Znak: IBPBI/1/415-219/10/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 15 kwietnia 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka cywilna otrzymała bezzwrotną dotację unijną w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt pod nazwą „Rozwój przedsiębiorstwa(…) poprzez budowę nowej siedziby firmy i zakup maszyn” realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie oraz współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach RPO, Poddziałania 1.2.1 Mikroprzedsiębiorstwa.
Istotne elementy stanu faktycznego zostały przedstawione w części G. poz. 54 uzupełnienia wniosku, w którym wskazano, iż Spółka cywilna całość otrzymanych środków przekaże na budowę nowej siedziby firmy oraz na zakup maszyn zgodnie z podpisaną umową.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jak rozlicza się w podatku dochodowym dotacje unijne bezzwrotne przeznaczone na nabycie i wytworzenie środków trwałych...
Wg pozyskanych przez Spółkę informacji dotacja ta nie jest przychodem w rozumieniu podatku dochodowego i nie jest też kosztem, co oznacza, iż równoważnej kwoty części inwestycji się nie amortyzuje.
W uzupełnieniu wniosku Spółka ostatecznie sformułowała swoje stanowisko wskazując, iż jej zdaniem, dotacja ta nie stanowi dochodu i korzysta ona ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast koszty zakupu środków trwałych jak i koszty poniesionej inwestycji w postaci budowy nowej siedziby firmy itp. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 31 ww. ustawy. Ponadto Spółka uważa, że koszty związane z amortyzacją powstałej w przyszłości nowej siedziby spółki nie będą kosztami uzyskania przychodu w części inwestycji, która pokryta została ze środków unijnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przychodem z działalności gospodarczej są również m. in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) .
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Jeżeli zatem, jak wynika z treści wniosku oraz jego uzupełnienia, otrzymana dotacja wydatkowana zostanie wyłącznie na nabycie lub wytworzenie środków trwałych, wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie będą stanowiły przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków trwałych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W Konsekwencji, dotacja w części przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie jak błędnie Spółka wskazała we własnym stanowisku, przychód zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonywane od tej części wartości początkowej nabytych lub wytworzonych środków trwałych, która została sfinansowana otrzymaną dotacją, nie będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na mocy ww. art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, a nie jak błędnie wskazano we wniosku, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 31 tej ustawy.
Mając powyższe na względzie, stanowisko Spółki, w części dotyczącej braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej środków trwałych, która sfinansowana została otrzymaną dotacją (z ww. zastrzeżeniem dot. podstawy prawnej wyłączenia z kosztów uzyskana przychodów) należało uznać za prawidłowe. Natomiast w części dotyczącej uznania otrzymanej dotacji unijnej przeznaczonej na nabycie oraz wytworzenie środków trwałych, za dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku Wnioskodawcą jest Spółka Cywilna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla tej Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla jej wspólników.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała