• Interpretacja indywidualn...
  13.10.2024

ITPB1/415-370/10/PSZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 488 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie produkcji między innymi wyrobów jubilerskich. W roku podatkowym 2010 zobowiązany jest Pan do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a od uzyskanego dochodu z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych wg stawki podatkowej w wysokości 19%.

Wskazuje Pan, iż w roku podatkowym 2009 był „małym podatnikiem”, o którym to podatniku mowa w art. 5a pkt 20 oraz w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W roku podatkowym 2009, na podstawie art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczył Pan jednorazowo do kwoty 330.000 zł odpisy amortyzacyjne od nabytych maszyn i urządzeń zaliczanych do grupy 3- 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, które to maszyny zostały nabyte w związku z modernizacją zakładu produkcyjnego. W związku z modernizacją zakładu produkcyjnego wystąpił Pan do Marszałka Województwa o objęcie programem regionalnym dofinansowania inwestycji w ramach Narodowej Strategii Spójności. W dniu 7 września 2009 r. Urząd Marszałkowski poinformował, iż wniosek Pana został pozytywnie zweryfikowany i zaakceptowany przez Instytucję Zarządzającą Programem Regionalnymi i zostało zatwierdzone dofinansowanie w kwocie ogółem 153.750 zł, które zostanie refundowane z:

1. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 130.687 zł 50 gr,

2. budżetu państwa - 23.062 zł 50 gr.

Udział własny w programie regionalnym wyniesie 153.750 zł. Przed otrzymaniem zawiadomienia z dnia 7 września 2009 r. o przyznaniu dofinansowania w kwocie 153.750 zł, nabył Pan odlewarkę, piec obrotowy, woskownik na kwotę netto 300.000 zł. Nabycie udokumentowane zostało fakturą VAT z dnia 18 czerwca 2009 r. Wierzytelność za nabyte maszyny została w całości opłacona w dniu 3 lipca 2009 r. Opisane powyżej maszyny zostały przyjęte do użytkowania w miesiącu lipcu 2009. Ponadto z nabyciem przedmiotowych środków trwałych i uzyskaniem refundacji związany był wydatek w kwocie netto 7.500 zł, dotyczący przygotowania projektu opisanego powyżej, udokumentowany fakturą VAT z dnia 18 sierpnia 2009 r. W miesiącu lipcu 2009 r. zaewidencjonował Pan w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodu miesiąca lipca 2009 r. odpis amortyzacyjny w wysokości 300.000 zł w ramach limitu, o którym to limicie mowa w art. 22k ust. 7 ww. ustawy. Wydatek związany z przygotowaniem przez firmę konsultingową projektu dofinansowania w kwocie 7.500 zł zaewidencjonowany został w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu 18 sierpnia 2009 r. oraz zaliczony w miesiącu sierpniu 2009 r. do kosztów uzyskania przychodu.

W miesiącu grudniu 2009 r. zastosował się Pan interpretacji indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 grudnia 2010 r. oraz dokonał korekty kosztów uzyskania przychodu za rok 2009 poprzez wyksięgowanie z kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych jednorazowych w łącznej kwocie 150.000 zł od poniżej wymienionych maszyn tj:

* odpis amortyzacyjny w tytułu nabycia odlewarki w kwocie 72.000,00 zł,

* odpis amortyzacyjny w tytułu nabycia pieca obrotowego w kwocie 76.500,00 zł,

* odpis amortyzacyjny w tytułu nabycia woskownica w kwocie 10.500,00 zł.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż zwrócono Panu wydatek na przygotowanie projektu w kwocie 3.750 zł, przedmiotowa kwota wykazana została jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w roku 2009 r. nabył Pan oraz przyjął do użytkowania szereg maszyn i urządzeń, między innymi:

* w dniu 12 sierpnia 2009 r., maszyna do przygotowania masy gipsowej nabyta za kwotę brutto 56.364 zł, wartość netto 46.200 zł - przyjęta do użytkowania w miesiącu sierpniu 2009, wierzytelność opłacona w całości, wartość początkową środka trwałego powiększono o opłaty i prowizje bankowe, ustalono na kwotę 48.546 zł 59 gr - dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w całości - zaliczono do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu sierpniu 2009 r.,

* w dniu 4 sierpnia 2009 r. polerka wirowa, nabyta za kwotę brutto 43.601 zł 58 gr, wartość netto 35.739 zł - przyjęta do użytkowania w miesiącu sierpniu 2009 r., wierzytelność opłacona w dniu 18 sierpnia 2009 r. - wartość początkową środka trwałego powiększono o opłaty i prowizje bankowe, ustalono na kwotę 37.554 zł 26 gr - dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w całości - zaliczono do kosztów uzyskania w miesiącu sierpniu 2009 r.,

* w dniu 29 września 2009 r., myjka do kuwet, nabyta za kwotę brutto 9.003 zł, wartość netto 7.380 zł, wierzytelność opłacona w całości w dniu 18 sierpnia 2009 r. - przyjęta do użytkowania w miesiącu wrześniu 2009 r., wartość początkową powiększono o opłaty i prowizje bankowe, ustalono na kwotę 7.754 zł, dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w całości - zaliczono do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu wrześniu 2009 r.

Po dokonanej korekcie odpisów jednorazowych ustaliła Pan, iż w roku podatkowym 2009 przysługuje prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu jednorazowych odpisów amortyzacyjnych na kwotę 323.869 zł. Nabycie opisanych powyżej maszyn zostało też objęte opisanym programem Regionalnym. W dniu 24 lutego 2010 r. Urząd Marszałkowski zawiadomił Pana, iż otrzymał na pozostałą część dofinansowanie w kwocie 43.750 zł, z tytułu zrefundowania wydatków poniesionych na nabycie opisanych powyżej maszyn i urządzeń z następujących środków:

* Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 37.187 zł 50 gr,

* budżet państwa - 6.562 zł 50 gr.

Opisana powyżej kwota pomocy w wysokości 43.750 zł w dniu 4 marca 2010 r. wpłynęła na Pana rachunek bankowy.

W miesiącu styczniu 2010 r. zakończył Pan prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów za rok 2009, sporządził zeznanie podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2009 r. na druku PIT-36L oraz złożył je w dniu 8 kwietnia 2010 r. w Urzędzie Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy uznać, iż uzyskane w dniu 4 marca 2010 r. dofinansowanie w ramach programu regionalnego w kwocie łącznej 43.750 zł stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy 2010 r., podlegający zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu marcu 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 22k ust. o podatku dochodowym od osób fizycznych, miał Pan prawo do dnia 31 grudnia 2009 r. jako „mały podatnik” z tytułu nabycia opisanych powyżej środków trwałych wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jednorazowe odpisy amortyzacyjne w kwocie 323.869 zł. Ponieważ podatkowa księga przychodów i rozchodów za rok 2009 została zamknięta w miesiącu styczniu 2010 r., a zeznanie podatkowe za rok podatkowy 2009 zostało już złożone, nie posiada Pan możliwości aby dokonać korekty jednorazowych odpisów amortyzacyjnych za rok podatkowy 2009 do wysokości uzyskanej w dniu 4 marca 2010 r. refundacji w kwocie łącznej 43.750 zł. Dlatego też, uważa Pan, iż uzyskane w miesiącu marcu 2010 r.. dofinansowane w kwocie 43.750 zł jest zobowiązany zaewidencjonować w miesiącu marcu 2010 r. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz uznać, iż jest to stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod datą jego uzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu na jaki zostały one przeznaczone.

Świadczenia przyznane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż otrzymał Pan dotację finansowaną w części z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w części z budżetu państwa. Dotacja przyzna została na zakup środków trwałych. Odpisy amortyzacyjne, dokonane w sposób przewidziany w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od zakupionych i oddanych do używania środków trwałych, zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w 2009 r. Dotację z funduszy unijnych faktycznie otrzymał Pan w miesiącu marcu 2010 r.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów otrzymana dotacja, jako zwrot wydatków poniesionych na zakup środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, iż fakt otrzymania dotacji wpływa na kwotę zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych, których zakup został dofinansowany. Zgodnie bowiem z treścią art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Skoro odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych, naliczone do dnia otrzymania dotacji były dokonywane zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym i prawnym, to winny one stanowić koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości w okresie, w którym były dokonane. Wobec powyższego, z chwilą otrzymania dotacji nie ma Pan obowiązku dokonania korekty dotychczasowych odpisów.

Gdyby dotacja dotyczyła środków trwałych, które nie zostały w pełni zamortyzowane przed jej otrzymaniem, począwszy od miesiąca, w którym dotacja została otrzymana, do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kwoty odpisów amortyzacyjnych ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego.

Jednocześnie, w miesiącu otrzymania dotacji, powinien Pan zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów o taką kwotę dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych, w jakiej proporcji pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wysokości wartości początkowej tego środka.

Reasumując, otrzymana dotacja, jako zwrot wydatków poniesionych na zakup środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. W momencie otrzymania dotacji należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...