• Interpretacja indywidualn...
  21.08.2025

ITPB1/415-861b/10/TK

Interpretacja indywidualna
z dnia 1 grudnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 488 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w 2009 r. i 2010 r. oraz zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w 2009 r. i 2010 r. oraz zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą samodzielnie prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wykonywania między innymi posadzek przemysłowych. W roku podatkowym 2009 oraz w roku podatkowym 2010 jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Uzyskany do dnia składania niniejszego wniosku przychód z działalności gospodarczej wskazuje, iż podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku podatkowym 2011. Od uzyskiwanego podatku dochodowego strona opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych opłaca miesięcznie. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. W dniu 14 maja 2009 r. podatnik podpisał umowę z Województwem, - o dofinansowanie projektu o nazwie: Wprowadzanie nowoczesnej technologii wykonywania wielkopowierzchniowych posadzek przemysłowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Osi priorytetowej i Wzrost innowacyjności i wspieranie przedsiębiorczości w regionie. Działania 1.4. Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw. Poddziałania 1.4.2 Małe i średnie przedsiębiorstwa, który to program jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej EFRR. Całkowita wartość projektu wynosiła 2.830.400 zł (dwa miliony osiemset trzydzieści tysięcy czterysta złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynosiły 2.320.000 zł (dwa miliony trzysta dwadzieścia tysięcy). Instytucja zarządzająca przyznała dla Wnioskodawcy dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 1.160.000 (jeden milion sto sześćdziesiąt tysięcy), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

* z EFRR w wysokości 986.000 zł (dziewięćset osiemdziesiąt sześć tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

* z budżetu państwa w wysokości 174.000 zł (sto siedemdziesiąt cztery tysiące złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 1.160.000 (jeden milion sto sześćdziesiąt tysięcy złotych). Ustalone też zostały okresy realizacji projektu:

* rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 1 stycznia 2009 r.

* zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 30 listopada 2009 r.

* zakończenie finansowe realizacji projektu - 31 grudnia 2009 r.

W dniu 9 października 2009 r. sporządzono aneks do niniejszej umowy oraz ustalono, że całkowita wartość projektu wynosi 1.842.000 zł (jeden milion osiemset czterdzieści dwa tysiące złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.510.000 zł (jeden milion pięćset dziesięć tysięcy złotych) i są to grunty, środki trwałe, roboty i materiały budowlane. Instytucja zarządzająca przyznała dla podatnika dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej kwocie nie przekraczającej 755.000 (siedemset pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

* z EFRR w wysokości 641.250 zł (sześćset czterdzieści jeden tysięcy dwieście pięćdziesiąt złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

* z budżetu państwa w wysokości 113.250 zł (sto trzynaście tysięcy dwieście pięćdziesiąt złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 755.000 (siedemset pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych).

Ustalone też zostały nowe okresy realizacji projektu:

* rozpoczęcie projektu - 1 stycznia 2009 r.

* rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 1 stycznia 2009 r.

* zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 30 czerwca 2010 r.

* zakończenie finansowe realizacji projektu - 30 czerwca 2010 r.

Dodatkowo w dniu 30 czerwca 2010 r. sporządzono ponowny aneks do niniejszej umowy oraz ustalono że całkowita wartość projektu wynosi 1.586.000 zł (jeden milion pięćset osiemdziesiąt sześć tysięcy złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.300.000 zł (jeden milion trzysta tysięcy złotych). Instytucja zarządzająca projektem przyznała dla Wnioskodawcy dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 650.000 zł (sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

* z EFRR w wysokości 552.500 zł (pięćset pięćdziesiąt dwa tysiące pięćset tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

* z budżetu państwa w wysokości 97.500 zł (dziewięćdziesiąt siedem pięćset tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 650.000 zł (sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych). Ustalone też zostały nowe okresy realizacji projektu:

* rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 11 luty 2009 r.

* rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 11 luty 2009 r.

* zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 31 sierpnia 2010 r.

* zakończenie finansowe realizacji projektu - 31 sierpnia 2010 r.

Wnioskodawca w roku 2010 r. w ramach powyżej opisanego projektu nabył za własne środki finansowe poniżej wymienione maszyny i urządzenia techniczne, przyjął do użytkowania, wprowadził do ewidencji środków trwałych, naliczył odpisy amortyzacyjne według stawek określonych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zaliczył przedmiotowe odpisy do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 oraz 2010 r. a mianowicie:

1. piła do cięcia betonu, wartość początkowa 50.000 zł, przyjęta do użytkowania w miesiącu lutym 2009 r., amortyzowanie rozpoczęte od miesiąca marca 2009 r., w roku podatkowym 2009 r. zaliczono odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodu na kwotę 16.666,67 zł, od 1 stycznia 2010 r. zalicza się do kosztów uzyskania przychodu, odpis miesięczny w wysokości 1.666,73 zł,

2. zacieraczki do betonu szt. 4, jednostkowa wartość początkowa 65.026,01 zł, przyjęte do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r., odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. jednostkowy odpis miesięczny 2.167,53 zł,

3. zacieraczki do betonu szt. 3, jednostkowa wartość początkowa 2.889,08 zł przyjęte do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r., odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. jednostkowy odpis amortyzacyjny miesięczny 929,63 zł,

4. maszyna do szlifowania betonu, nabyta w miesiącu czerwcu 2010 r. wartość początkowa 458.080,98 zł, przyjęta do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r. odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. odpis amortyzacyjny miesięczny 15.269,36 zł.

Ponadto w ramach wskazanej na wstępie umowy Wnioskodawca nabył w miesiącu lipcu 2010 r. oraz przyjął do użytkowania piłę do cięcia betonu o wartości początkowej 49.500 zł, odpisy amortyzacyjne będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca sierpnia 2010 r. oraz nabył w miesiącu sierpniu 2010 r. 6 sztuk zacieraczek do betonu za kwotę 101.650,00 EURO, które zostały przyjęte do użytkowania w miesiącu sierpniu 2010 r., a odpisy amortyzacyjne będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca września 2010 r. Do dnia sporządzenia przedmiotowego wniosku dla Wnioskodawcy w ramach Programu Regionalnego nie zostały wypłacone tytułem zwrotu wydatków na nabyte maszyny i urządzenia jakiekolwiek środki finansowe z budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa. Przewidywany okres otrzymania dofinansowania to koniec roku 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy w związku zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych w roku 2009 i w roku 2010 naliczonych od maszyn i urządzeń nabytych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 opisanych powyżej - pod datą otrzymania dofinansowania - spoczywa obowiązek korekty zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego za rok 2009 oraz uznanie, iż zaliczone przez podatnika do kosztów w 50% odpisy amortyzacyjne nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu roku 2009 oraz roku podatkowego 2010 r. czy też całą kwotę dofinansowania wymienioną w aneksie z dnia 30 czerwca 2010 r. w wysokości 650.000 zł podatnik ma obowiązek pod datą jego uzyskania uznać za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy na podatniku w związku z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodu opisów amortyzacyjnych w roku 2009 i w roku 2010 naliczonych od maszyn i urządzeń nabytych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 opisanych na wstępie i użytkowanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej - pod datą otrzymania dofinansowania - nie spoczywa obowiązek korekty zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego za rok 2009. Podatnik powinien jednakże mając na względzie, iż dotacja będzie stanowić zwrot wydatków na zakup środków podatnik uznać, iż zaliczone przez stronę do kosztów w 50% odpisy amortyzacyjne (za okres od dnia rozpoczęcia amortyzacji dni dnia otrzymania dofinansowania) nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu roku 2009 oraz roku podatkowego 2010 co skutkuje tym, iż Wnioskodawca zobowiązany jest zmniejszyć o wyżej wymienioną kwotę odpisy amortyzacyjne pod datą otrzymania dofinansowania bieżące koszty uzyskania przychodu. Zdaniem strony kwota dofinansowania wymieniona w aneksie z dnia 30 czerwca 2010 r. w wysokości 650.000 zł nie może być uznana przez podatnika - pod datą jej uzyskania - za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone.

Świadczenia przyznane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dotację finansowaną w części z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w części z budżetu państwa w kwocie nie przekraczającej 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Wnioskodawca w roku 2010 r. w ramach realizacji projektu nabył za własne środki finansowe maszyny i urządzenia techniczne, przyjął do użytkowania, wprowadził do ewidencji środków trwałych, naliczył odpisy amortyzacyjne według stawek określonych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zaliczył przedmiotowe odpisy do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 oraz 2010 r. Do dnia sporządzenia wniosku dla Wnioskodawcy w ramach Programu Regionalnego nie zostały wypłacone tytułem zwrotu wydatków na nabyte maszyny i urządzenia jakiekolwiek środki finansowe z budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa. Przewidywany okres otrzymania dofinansowania to koniec roku 2010 r.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma, jako zwrot wydatków poniesionych na zakup środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, iż fakt otrzymania dotacji wpłynie na kwotę zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych, których zakup został dofinansowany. Zgodnie bowiem z treścią art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Skoro odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych, naliczone do dnia otrzymania dotacji były dokonywane zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym i prawnym, to winny one stanowić koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości w okresie, w którym były dokonane. Wobec powyższego, z chwilą otrzymania dotacji nie ma Pan obowiązku dokonania korekty dotychczasowych odpisów.

Gdyby dotacja dotyczyła środków trwałych, które nie zostały w pełni zamortyzowane przed jej otrzymaniem, począwszy od miesiąca, w którym dotacja została otrzymana, do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kwoty odpisów amortyzacyjnych ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wartości początkowej tego środka trwałego.

Jednocześnie, w miesiącu otrzymania dotacji, powinien Pan zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów o taką kwotę dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych, w jakiej proporcji pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dotacji do wysokości wartości początkowej tego środka.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...