IBPB1/415-92/07/BK
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 3 września 2007r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu i sposobu zaliczenia wstępnych opłat leasingowych i opłat administracyjnych do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 3 września 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu i sposobu zaliczenia wstępnych opłat leasingowych i opłat administracyjnych do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.W złożonym wniosku nie wskazano w szczególności rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych, w związku z czym pismem z dnia 14 września 2007r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 28 września 2007r. do tut. Biura wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W roku 2007 Spółka, której przedmiotem działalności gospodarczej są usługi transportowe, zawarła na okres 36 i 48 miesięcy umowy leasingu operacyjnego ciągników samochodowych i naczep do tych ciągników. Warunkiem zawarcia ww. umów leasingu było wniesienie przez leasingobiorcę wstępnej opłaty leasingowej i opłaty administracyjnej (za sporządzenie dokumentacji). Spłata wartości przedmiotów leasingu następuje w miesięcznych ratach zawierających część kapitałową i odsetkową. Wartość końcowa przedmiotu leasingu (wykup) nastąpi w ostatnim miesiącu obowiązywania umowy.W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Spółka prowadzi księgi rachunkowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wstępne opłaty leasingowe i administracyjne, wniesione w celu zawarcia umów lasingowych (warunek wpłaty), których przedmiotem są środki transportu i naczepy wykorzystywane przy świadczeniu usług transportowych, w celu osiągnięcia przychodu podlegającego opodatkowaniu, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości, w miesiącu ich poniesienia...
Zdaniem wnioskodawcy koszty poniesione w związku z zawartymi umowami leasingu operacyjnego, są kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami, a zatem na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka może zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm./ kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Stosownie do art. 23b ust. 1 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust.2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:
* została zawarta na czas oznaczony i stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome,
* suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych.
Zgodnie z art. 23b ust. 2 ww. ustawy jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:
* art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.),
* przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych, -
* art. 23 i 37 ustaw z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.)do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f – 23h.
Jeżeli zatem będące przedmiotem wniosku umowy leasingu spełniają warunki określone w art. 23b ustawy to poniesione przez korzystającego opłaty ustalone w umowach leasingu w podstawowym okresie umowy, z tytułu używania ww. samochodów i naczep mogą stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która weszła w życie w dniu 01 stycznia 2007 r. wprowadziła podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem. Zgodnie z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b. W myśl natomiast art. 22 ust. 5c ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Wstępnej opłaty leasingowej oraz opłat administracyjnych nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika, gdyż są one na ogół uiszczane jednorazowo przy podpisywaniu umowy leasingowej przed wydaniem przedmiotu leasingu, a ich zapłata jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia realizacji umów leasingu. Opłata wstępna oraz opłaty administracyjne, pomimo że ponoszone są jednorazowo, dotyczą ściśle określonego okresu wynikającego z zawartej umowy leasingowej. Tak więc zgodnie z art. 22 ust. 5c ww. ustawy opłata wstępna oraz opłata administracyjna podlegają rozliczeniu proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczą, tj. okresu trwania umowy leasingu.
Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku, wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy tj. Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
