LK-513/LP/03/PP
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 13 maja 2003
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Należy zwrócić uwagę, że przepis zawarty w art. 9 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że w wypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu jedynie do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.
Na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz.U. Nr 240, poz. 2061) organy rejestrujące pojazdy są obowiązane, bez wezwania przez organ podatkowy właściwy w sprawach podatku od środków transportowych, do nieodpłatnego sporządzania i przekazywania comiesięcznych informacji o zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdach, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych, do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub adres siedziby nabywcy pojazdu, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zarejestrowano lub wyrejestrowano pojazd. Informacja, o której mowa, powinna zawierać:
1) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) zbywcy i nabywcy, adres zamieszkania lub siedziby oraz datę nabycia, zarejestrowania lub wyrejestrowania pojazdu,
2) rodzaj i typ środka transportowego, rok produkcji, numer rejestracyjny pojazdu oraz odpowiednio do rodzaju i typu środka transportowego: dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, masę własną pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, liczbę osi, rodzaj zawieszenia, nacisk na siodło ciągnika, liczbę miejsc do siedzenia w autobusie oraz wpływ pojazdu na środowisko naturalne.
Zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.), w przypadku zawiadomienia o zbyciu pojazdu zarejestrowanego dotychczasowy właściciel do zawiadomienia dołącza kopię dokumentu, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu (najczęściej jest to umowa sprzedaży).
Ponadto, stosownie do § 2 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, w celu rejestracji pojazdu właściciel pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13 oraz § 3, składa w organie rejestrującym wniosek o rejestrację pojazdu, zwany dalej "wnioskiem o rejestrację", do którego dołącza:
1) dowód własności pojazdu,
2) kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
3) dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
4) świadectwo oryginalności
oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
Dowodem własności pojazdu może być np.: umowa sprzedaży lub w przypadku nabycia pojazdu nowego - faktura, z których wynika data przeniesienia własności lub data nabycia pojazdu. Zatem, organ rejestrujący pojazdy posiada informację o dacie zbycia i nabycia środka transportowego oraz dane dotyczące nabywcy i na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie informacji podatkowych, obowiązany został do ich przekazania do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub adres siedziby nabywcy pojazdu, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zarejestrowano lub wyrejestrowano pojazd.
Należy zwrócić uwagę, że stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602 ze zm.), pojazd podlega zarejestrowaniu i wyrejestrowaniu jedynie na wniosek właściciela. Natomiast podatek od środków transportowych jest podatkiem o charakterze majątkowym, związanym z posiadaniem pojazdów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Należy podkreślić, że dla potrzeb opodatkowania pojazdów tym podatkiem, w przypadku nabycia pojazdu wcześniej zarejestrowanego, bez znaczenia jest fakt, iż nabywca nie dokonał jego przerejestrowania.
Zgodnie z art. 73 ust. 1 cytowanej ustawy rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), natomiast na podstawie art. 79 ust. 1 pojazd podlega wyrejestrowaniu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:
1) przekazania, w celu jego utylizacji do przedsiębiorstwa utylizacji pojazdów lub do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę:
a) pojazdu,
b) zespołów posiadających cechy identyfikacyjne, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1,
2) kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania,
3) wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę,
4) zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,
5) udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania
pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
Z powyższego wynika, że wyrejestrowanie pojazdu następuje w ww. sytuacjach. Wygaśnięcie obowiązku podatkowego w przypadku wyrejestrowania zdefiniowanego w przepisach Prawa o ruchu drogowym zostało określone w art. 9 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany. W związku z powyższym, jeżeli dochodzi do wyrejestrowania pojazdu, to na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie informacji podatkowych, organ rejestrujący przekazuje do właściwego organu podatkowego jedynie dane dotyczące zbywcy, je- go adres zamieszkania lub siedziby oraz datę wyrejestrowania pojazdu i dane wskazane w § 5 ust. 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia.
W kwestii braku przekazywania przez starostę informacji o zbyciu pojazdu do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywcy, należy podkreślić, że zgodnie z art. 9 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, osoby fizyczne, osoby prawne, będące właścicielami środków transportowych, oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, są obowiązane odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności, a więc zgłosić organowi podatkowemu zbycie pojazdu, przedstawiając stosowne potwierdzenie, np.: umowę kupna-sprzedaży. Należy również zwrócić uwagę, iż jest mało prawdopodobne, aby ww. podmiot, po dokonaniu zbycia pojazdu, kontynuował opłacanie podatku od środków transportowych, którego już nie posiada. (...)
