PO 5/8-7612-01636/95
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 9 października 1995
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W odpowiedzi na pismo z 24.7.1995 r., znak F-PZTK/79/07/95 Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
Na podstawie przepisów ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 24.3.1995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 35, poz. 173) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są następujące świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:
1)
kwoty pomocy finansowej wypłacane na zmniejszenie wydatków mieszkaniowych wg zasad określonych przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w zarządzeniu z 6.9.1993 r. opublikowanym w M.P. Nr 48, poz. 462 (art. 21 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy),
2)
zapomogi wypłacane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej chorobie lub śmierci (art. 21, ust. 1 pkt 26 ww. ustawy), przy czym przez indywidualne zdarzenie losowe należy rozumieć nagłe, niespodziewane, pojedyńcze zdarzenie dotyczące kolei życia (losu) danej osoby. Zatem wolne od podatku dochodowego są na podstawie powyższego przepisu wypłaty z tytułu np.:
- zniszczenia domu spowodowanego zalaniem wodą podczas burzy lub pożarem,
- kradzieży miesięcznego wynagrodzenia (fakt ten powinien być udokumentowany - zgłoszenie do organów ścigania, podjęcie czynności procesowych zakończonych odpowiednim aktem procesowym takim jak postanowienie o wszczęciu śledztwa itp.),
- trudnych warunków materialnych spowodowanych zniszczeniem budynku np. podczas huraganu,
- ciężkiej lub przewlekłej choroby pracownika lub członka jego rodziny,
- zakupu trudno dostępnych drogich leków zagranicznych oraz z tytułu pobytu w szpitalu i związanymi z tym nieprzewidzianymi wydatkami o ile pozostają w ścisłym związku z długotrwałą chorobą,
3)
świadczenia rzeczowe otrzymywane przez emerytów i rencistów - byłych pracowników (art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy),
4)
wartość rzeczowych świadczeń okolicznościowych do wysokości nie przekraczającej w ciągu roku kwoty najniższego wynagrodzenia pracowników obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok podatkowy; rzeczowymi świadczeniami okolicznościowymi są w szczególności paczki świąteczne, bilety na imprezy sportowe i kulturalne (§ 9 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia),
5)
dopłaty do:
a)
zorganizowanego wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką,
b)
pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych,
c)
przejazdów związanych z wypoczynkiem i pobytem na leczeniu, o którym mowa pod lit. a) i b) - dzieci i młodzieży do lat 18.
Pozostałe świadczenia dokonane przez zakład pracy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych imiennie adresowane do pracownika (np. dopłaty do wczasów "pod gruszą", zapomogi z innych powodów niż: indywidualne zdarzenia losowe, klęski żywiołowe, długotrwała choroba lub śmierć, a także pomoc finansowa dla studiujących dzieci pracowników, o której mowa w Państwa piśmie) - są przychodami określonymi w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodami ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy. Podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym tak jak wynagrodzenie z pracy.
Ewentualne zwolnienie z opodatkowania wszelkich świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych byłoby formą dyskryminacji pracowników z zakładów mniejszych czy mniej bogatych, które posiadają mniej środków na funduszach socjalnych.
Ponadto zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych wszelkich świadczeń wypłacanych z funduszy socjalnych mogłoby stanowić zachętę do obchodzenia przepisów i wypłacania części wynagrodzeń tą drogą np. w formie zapomóg, w celu uniknięcia opodatkowania.
