• Postanowienie o zakresie ...
  23.06.2024

US-PD-I/0090/1/4/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 3 marca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymana przez przedszkole dotacja z Urzędu Miasta powinna być ujmowana w księdze podatkowej w 2005 r., czy też powinna być ujmowana i rozliczana oddzielnie.

Ze złożonego wniosku wynika, że podatniczka prowadzi działalność gospodarczą - Przedszkole Niepubliczne, opodatkowaną na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatniczka otrzymuje od Urzędu Miasta dotacje na pokrycie bieżących wydatków związanych z działalnością opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną. Uzyskane dotacje i wydatki sfinansowane dotacjami ewidencjonowane były oddzielnie (poza prowadzoną księgą podatkową), gdyż przepisy podatkowe do dnia 31.12.2004 r. zwalniały z opodatkowania dotację i ewidencjonowania jej w księdze podatkowej (nie tworzyła ona podstawy opodatkowania). W związku z powyższym podatniczka uważa, że przepis ten powinien obowiązywać nadal (dotacja powinna być rozliczana oddzielnie).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r. o czym stanowi art. 14 tej ustawy, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2004 r. Następnie ustawą z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i (co wynika z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r.) art. 14 tej ustawy otrzymał brzmienie: zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006 r.

Konsekwencją zwolnienia z podatku dochodowego dotacji jest zapis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a - 47c i 48. Pomimo zmiany od 01.01.2004 r. brzmienia ww. przepisu, który w 2004 r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i 116, a od 2005 r. dodano jeszcze pkt 47d, to jednakże, w związku z zachowaniem do dnia 31.12.2006 r. zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dotacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 r. stosuje się odpowiednio, o czym stanowi art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r.

Z przedstawionego powyżej stanu prawnego wynika, iż dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, będące przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej do dnia 31.12.2006 r. korzystają na dotychczasowych zasadach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych a sfinansowane bezpośrednio tą dotacją wydatki i koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W tym stanie rzeczy otrzymane przez przedszkole na działalność opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną z Urzędu Miasta dotacje w roku 2005 są wolne od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw.

W związku z tym, że przychody pochodzące z dotacji są wolne od podatku dochodowego a pokryte tą dotacją wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zatem nie tworzą podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to tym samym wielkości te nie podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, która to księga winna stanowić dowód pozwalający na określenie wielkości zobowiązań podatkowych. Zważywszy jednakże na przedstawione powyżej regulacje prawne dotyczące preferencji podatkowych w zakresie korzystania z otrzymanych dotacji, w celu otrzymania pełnego obrazu prowadzonej działalności gospodarczej (zobrazowania wszystkich zdarzeń gospodarczych), zasadnym byłoby zabezpieczenie w prowadzonej ewidencji finansowo - księgowej odrębnych rozliczeń otrzymanych dotacji i sfinansowanych nimi wydatków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz regulacje prawne w tym zakresie podziela się stanowisko podatniczki w kwestii oddzielnego ewidencjonowania i rozliczania otrzymanych dotacji (bez ujmowania ich w księdze podatkowej).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...