US33/NL/LF/II/415-71/05/JS
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 27 czerwca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
1. Stan faktyczny podany we wniosku jest nastepujący: Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie M spółka z o.o. Firma ta zawarła kontrakt z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na zarządzanie i nadzór nad budową autostrady x . Kontrakt ten jest finansowany w 82% ze ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, pozostałe 18% finansowania pochodzi z budżetu państwa. Spółka z o.o. M jako dostawca usługi otrzymał środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Austostrad. Podatnik zatrudniony jest bezpośrednio przy realizacji tego kontraktu.
2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zdaniem podatnika uzyskane dochody są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
3.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym.
Stosownie do treści art.21 ust.1 pkt.46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r. Nr.14 poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy :zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem"
Analiza cytowanego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi: -uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów, wypłacanych na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z tych środków.
Zgodnie z treścią art.21 ust.1 pkt.46 zwolnieniu z opodatkowania podlegają dochody uzyskane przez podatników również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upowaźnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów , którym służyć ma ta pomoc.Zatem zwolnienie ma zastosowanie także w sytuacji, gdy środki pomocowe trafiają do adresata pomocy za pośrednictwem upoważnionego podmiotu.
Programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne, bądż też przez inne jednostki organizacyjne. Choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna ( jednostka organizacyjna), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. W tym przypadku ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji celu programu pomocowego.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego uzyskane przez Podatnika dochody ze stosunku pracy w części faktycznie sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej tj.82% zwolnione są z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art.75§1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Natomiast na mocy art.75 §2 pkt.1a podatnikom przysługuje również prawo złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty jeżeli w zeznaniach ( deklaracjach), wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.
Zgodnie z art.75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa podatnik równocześnie z wnioskeim o stwierdzenie nadpłaty zobowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie.
W związku z powyższym przysługuje Podatnikowi złożenie korekty zeznania PIT-37 za 2004r., w której nie uwzględnia dochodów zwolnionych, wykazując w poz.37 wszystkie pobrane przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy.
W myśl art. 26 ust.1 pkt.2 lit.b oraz art. 27 ust.1 pkt.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje Podatnikowi odliczenie odpowiednio od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne oraz od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne w części przypadającej na dochód zwolniony na podstawie art. 21 ust.1 pkt.46 ustawy.
Dodatkowo organ podatkowy informuje, że organem właściwym do rozpatrzenia wniosku dotyczącego stwierdzenia nadpłaty podatku pobranego w formie zaliczek przez płatnika za 2005r. jest urząd skarbowy właściwy ze względu na dares siedziby płatnika ( § 14 ust.1 pkt.1 lit.b rozporządzenia Ministra Finansów z 24.12.2002r. w sprawie właściwości organów podatkowych ( Dz.U. z 2002r. Nr.240 poz. 2069).
Referencje: PFI-41171/INT/6/WE/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego.
