PB5/IK-033-10-188/05
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 30 czerwca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Odpowiadając na pismo (…), dotyczące zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
Na podstawie art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.
Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega obniżeniu o 4% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, nie więcej jednak niż o 90%, a spłata należności może zostać rozłożona najwyżej na 60 rat miesięcznych, przy oprocentowaniu nieprzekraczającym 15% rocznie (art. 40a ust. 4 ustawy).
Ponadto, na podstawie art. 40a ust. 9 ustawy o lasach, pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, korzystają z pierwszeństwa nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4, tj. z prawem do obniżenia ceny zakupu oraz rozłożenia zapłaty na raty.
Prawo do obniżenia ceny sprzedaży przysługuje również nabywcy wyłonionemu w drodze przetargu ograniczonego (art. 40a ust. 11 cytowanej ustawy).
W każdym z wyżej wymienionych przypadków sprzedaży nieruchomości cena sprzedaży ustalana jest na warunkach preferencyjnych w stosunku do ceny rynkowej, co po stronie nabywcy rodzi przysporzenie majątkowe. Uprawnienie do obniżenia ceny sprzedaży jest bowiem ściśle związane z faktem zatrudnienia w Lasach Państwowych, a więc dotyczy ściśle określonego, zindywidualizowanego kręgu nabywców.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opisane przypadki sprzedaży nieruchomości rodzą różne skutki prawnopodatkowe.
W odniesieniu do podatników będących najemcami sprzedawanych nieruchomości zastosowanie ma zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy.
W przypadku pracowników Lasów Państwowych, niebędących najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ceną rynkową, przy preferencyjnym zakupie pustostanów lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie, stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu stosownie do postanowień art. 32 ustawy.
W odniesieniu do byłych pracowników - emerytów, niebędących najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, różnica w cenie sprzedaży pustostanów lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku zastosowanie ma zwolnienie określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, a więc opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad kwotę zwolnioną.
Natomiast w przypadku nabycia wymienionych wyżej nieruchomości przez byłych pracowników Lasów Państwowych, niebędących najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, którzy nie są emerytami, przedmiotowe świadczenie jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. (…)
