• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

PD-I/415-49/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 lipca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Kwestia opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych w Fundacji, gdzie wynagrodzenia są finansowane z Funduszu PHARE.

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 par.1, art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz.926 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 21 kwietnia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę w kwestii zwolnienia od opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez osoby zatrudnione w Fundacji finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 21 kwietnia 2005 roku a uzupełnionym w dniu 06 czerwca 2005 roku Fundacja, zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w fundacji: koordynatora szkoleń i trenera, koordynatora szkoleń, osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-pomocniczych i regionalnego animatora, finansowanych z bezzwrotnej pomocy ze środków Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono stan faktyczny:

"Fundacja jest beneficjentem środków przed akcesyjnych PHARE 2002 (...). Fundacja jest organizacją wspierającą lub uczestniczącą w działaniach na rzecz rozwoju Śląska oraz inicjatyw lokalnych we wszystkich dziedzinach życia społecznego, a w szczególności takich jak:

- przedsięwzięcia w infrastrukturze komunalnej, rzemiośle, usługach, rolnictwie z preferencją dla małych i średnich podmiotów gospodarczych,

- opieka i pomoc społeczna,

- remont nieruchomości związanych z działalnością kulturalną,

Statutowym przedmiotem jej działalności są w szczególności:

a. wspieranie lokalnej przedsiębiorczości - małych i średnich przedsiębiorstw,

b. wspieranie przedsięwzięć w infrastrukturze komunalnej,

c. pomoc i opieka społeczna,

d. wspieranie kultury i sztuki,

e. ochrona środowiska,

f. wspieranie wspólnot religijnych,

g. ochrona zabytków etc.

W ramach Fundacji od 2000 roku działa Dom Europejski, którego zadaniem jest organizowanie oraz prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w zakresie zasad integracji z i w Unii Europejskiej oraz możliwości rozwoju regionalnego w ramach Wspólnej Europy.

Obszary działania Domu Europejskiego:

- szeroko rozumiana edukacja europejska,

- organizowanie szkoleń tematycznych przybliżających zasady rozwoju regionalnego i sposoby jego funkcjonowania w Unii Europejskiej oraz informowanie o programach europejskich wspierających rozwój regionalny i możliwościach ich wykorzystania,

- pomoc w uzyskaniu środków strukturalnych Unii Europejskiej na realizację działań związanych z rozwojem regionalnym, zgodnych ze "Strategią Rozwoju Województwa X",

- szkolenie kadr w zakresie wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,

- wspieranie, finansowanie najlepszych inicjatyw jednostek samorządu terytorialnego (gminnego, powiatowego i wojewódzkiego) oraz organizacji pozarządowych, osób fizycznych i prawnych we wszystkich społecznie użytecznych dziedzinach życia poprzez kredytowanie, dofinansowanie i finansowanie realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,

- pomoc merytoryczna przy opracowaniu wniosków do programów "europejskich",

- pomoc w nawiązywaniu lub rozwijaniu kontaktów partnerskich instytucji samorządowych, kulturalnych i edukacyjnych.

W dniu 25 stycznia 2005 roku Fundacja podpisała umowę z Funduszem Współpracy jako jednostką kontraktującą i PARP jako jednostką wdrażającą na realizację projektu "Budowa Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego". W wyniku tego Fundacja uzyskała dotację na projekt, który jest realizowany ze środków budżetowych Państwa Polskiego, jak również ze środków programu PHARE 2002.

Przy realizacji projektu zatrudnionych jest pięciu pracowników:

1) koordynator szkoleń oraz trener (1 osoba) zatrudniony na podstawie umowy o pracę - do jego obowiązków należy:

- opracowywanie materiałów szkoleniowych oraz prowadzenie szkoleń z zakresu EFS jako akredytowany trener Krajowego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego,

- organizowanie konferencji, seminariów, kursów i szkoleń Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego,

- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego,

- koordynowanie szkoleń, konferencji, spotkań tematycznych związanych z funkcjonowaniem ROSzEFS,

- przygotowywanie harmonogramu terminów i tematów szkoleń,

- terminowe rozliczanie otrzymanych dotacji, zgodnie z podpisaną umową,

- terminowe rozliczanie umów i rachunków,

- pozyskiwanie materiałów źródłowych niezbędnych do realizacji powierzonych zadań,

- terminowe przygotowywanie sprawozdań oraz informacji na potrzeby Dyrektora Biura, Zarządu, Rady Programowej Domu Europejskiego oraz instytucji współpracujących,

2) koordynator szkoleń (2 osoba) zatrudniony na podstawie umowy o pracę - do jego obowiązków należy;

- organizowanie konferencji, seminariów, kursów i szkoleń Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego,

- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego,

- koordynowanie szkoleń, konferencji, spotkań tematycznych związanych z funkcjonowaniem ROSzEFS,

- przygotowywanie harmonogramu, terminów i tematów szkoleń,

- terminowe rozliczanie otrzymanych dotacji, zgodnie z podpisaną umową,

- terminowe rozliczanie umów i rachunków,

- pozyskiwanie materiałów źródłowych niezbędnych do realizacji powierzonych zadań,

- terminowe przygotowywanie sprawozdań oraz informacji na potrzeby Dyrektora biura, Zarządu, Rady Programowej Domu Europejskiego oraz instytucji współpracujących,

3) dwie osoby zatrudnione na zasadzie umowy zlecenia na stanowisku pracownika administracyjno - pomocniczego. Do ich obowiązków należy przygotowywanie szkoleń od strony organizacyjnej, kompletowanie list uczestników szkoleń, przygotowywanie oraz opracowywanie pod kątem technicznym materiałów szkoleniowych, utrzymywanie kontaktu z instytucjami z których pochodzą uczestnicy szkoleń. prowadzenie ewidencji materiałów, lic obecności, wystawianie zaświadczeń dla uczestników. Prowadzenie bieżących zakupów na potrzeby ROSzEFS.

4) jedna osoba zatrudniona jest także na zasadzie umowy zlecenia na stanowisku regionalnego animatora. Do jej zadań należy udzielenie bezpłatnego, indywidualnego doradztwa oraz informacji, wspieranie potencjalnych wnioskodawców składających lub planujących złożyć wnioski z zakresu EFS. Zadania te wykonuje w siedzibie ROSzEFS (tj. siedziba Fundacji) oraz w siedzibach potencjalnych projektodawców (na terenie województwa opolskiego)".

W opinii Fundacji wynagrodzenia ww. osób są wolne podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że Fundacja - beneficjent bezzwrotnej pomocy, zawarła Umowę o udzielenie dotacji z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej reprezentowanym przez Fundację Fundusz Współpracy - Jednostkę Finansowo-Kontraktującą zwaną "Jednostką Kontraktującą" oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną "Jednostką Wdrażającą".

Przedmiotem umowy jest dotacja udzielona przez Jednostkę Kontraktującą oraz Jednostkę Wdrażającą przeznaczona na realizację Projektu "Budowa Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego w X , nr projektu 00".

Jednocześnie umowa wchodzi w życie w dniu jej podpisania przez ostatnią ze stron tj. 28 stycznia 2005 roku a realizacja projektu rozpoczyna się w dniu następnym po dniu podpisania umowy przez ostatnią ze stron. Okres realizacji projektu wynosi 10 miesięcy.

Ponadto dotacja jest wsparciem, o którym mowa w par.30 rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 sierpnia 2004 roku w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programem operacyjnym (Dz.U. Nr 181, poz.1877).

Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych projektu polegających na współfinansowaniu przez Jednostkę Kontraktującą oraz Jednostkę Wdrażającą wynosi 00euro, przy czym Jednostka Kontraktująca przekaże Fundacji - beneficjentowi pomocy - kwotę dotacji nieprzekraczającą 00euro, stanowiącą 76,5proc. ogólnej ww. kwoty dotacji a Jednostka Wdrażająca przekaże Fundacji - beneficjentowi pomocy - kwotę dotacji nieprzekraczającą 00euro, stanowiącą 23,5 proc. ogólnej ww. kwoty dotacji.

Płatności dokonywane przez Jednostkę Kontraktującą pochodzą ze środków PHARE i są wypłacane w euro a płatności dokonywane przez Jednostkę Wdrażającą stanowią współfinansowanie polskie i będą wypłacane w złotych na rachunek beneficjenta.

Zgodnie z załącznikiem I do ww. umowy, stanowiącym opis projektu, zasadniczym celem ogólnym projektu jest zwiększenie gotowości i umiejętności potencjalnych projektodawców z terenu województwa opolskiego do udziału w procesie wdrażania Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez aktywną promocję, animację i informację, jak również zapewnienie bezpośredniej pomocy w postaci nieodpłatnych usług informacyjnych, doradczych i szkoleniowych.

Cele szczegółowe podejmowane w ramach projektu dotyczą realizacji kursów szkoleniowych na temat różnych aspektów projektów Rozwoju Zasobów Ludzkich w odniesieniu do obszaru działania Europejskiego Funduszu Społecznego, animowania lokalnych inicjatyw w zakresie rozwoju zasobów ludzkich i zapewnienie wsparcia doradczego potencjalnym projektodawcom w opracowaniu projektu i przygotowaniu wniosku, usług informacyjnych i promocyjnych.

Zgodnie z Załącznikiem II do umowy zawierającym ogólne warunki dotyczące umów o przydzielenie dotacji finansowanych z funduszy Wspólnoty Europejskiej w ramach pomocy zewnętrznej, za koszty kwalifikowane spełniające określone wymagania uznaje się m.in. wynagrodzenie pracowników wyznaczonych do realizacji przedsięwzięcia uwzględniające obowiązkowe narzuty na płace; płace i koszty muszą być w wysokości dotychczas stosowanej przez beneficjenta lub partnerów i zgodne ze stawkami obowiązującymi na danym rynku, koszty przejazdów, zakwaterowania i diet przysługujących pracownikom uczestniczących w realizacji projektu pod warunkiem, że nie przekraczają stawek normalnie stosowanych przez beneficjenta lub partnerów. Stawki wynajmu mieszkań nie mogą przekraczać stawek akceptowanych corocznie przez Komisję Europejską.

Stosownie do postanowień art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 ze z.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz

c) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:

1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ad.1) By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być finansowane środkami bezzwrotnej pomocy, w tym środkami programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej programów NATO, pochodzącymi od:

- rządów państw obcych,

- organizacji międzynarodowych, lub

- międzynarodowych instytucji finansowych.ponadto ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być:

- jednostronna deklaracja, lub

- umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez:

a) Radę Ministrów

b) właściwego ministra, lub

c) agencje rządowe;w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków pomocy.

Ad.2) Ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego - co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym. W tym przypadku nie ma znaczenia na podstawie jakiego rodzaju umowy realizowany jest program pomocowy; może to być np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna (umowa zlecienie, o dzieło). Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu np.zleceniobiorca wykonujący umowę, o której mowa wyżej, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosowanie do postanowień art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedłożonych dokumentów wynika, że Fundacja jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy ze środków Unii Europejskiej (PHARE 2002) a ze środków tych opłaca wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji dla realizacji programu określonego w ww. umowie.

Jednakże biorąc pod uwagę zakresy czynności osób zatrudnionych w Fundacji bądź w oparciu o umowy o pracę bądź w oparciu o umowy zlecenie oraz cel programu, należy stwierdzić, iż nie wszyscy pracownicy wykonują w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, bezpośrednio związane z realizacją tego programu.

I tak mając na uwadze powyższe uznać należy, iż cel programu realizują: koordynator szkoleń oraz trener (1 osoba), koordynator szkoleń (2 osoba), regionalny animator. A zatem dochody tych osób wypłacane przez beneficjenta ze środków bezzwrotnej pomocy są wolne od podatku na podstawie art. 26 ust.1 pkt.46 ww . ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dwie osoby zatrudnione na podstawie umów zleceń na stanowisku administracyjno-pomocniczym nie wykonują bezpośrednio celu programu, stąd ich wynagrodzenia nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego ww. przepisem.

W konsekwencji powyższego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Fundacji, że wszystkie opisane wyżej osoby uzyskują dochody, które powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy ww. przepisu.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a par.4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.14a par.4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .

Zażalenie zgodnie z przepisami art.236 par.2, art.220 i 223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie winno zgodnie z przepisem art.222 Ordynacji podatkowej zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...