PBD/4117-005-2/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 8 lipca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
- dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie nie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów przychodów i kosztów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym.
Decyzja
Działając na podstawie art 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 25.04.2005 r. znak: US. II-PDF/415/30/05, w sprawie udzielenia interpretacji co do stosowania przepisów prawa podatkowego, zmienia zaskarżone postanowienie w części dotyczącej uznania za nieprawidłowe, iż wynagrodzenie koordynatora projektu jest dochodem Szkoły podlegającym przedmiotowemu zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem organ I instancji udzielił pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie podzielając poglądów Strony, iż:
- wynagrodzenie koordynatora projektu "Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - POTENCJAŁ PLUS" jest dochodem Szkoły podlegającym przedmiotowemu zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Szkołę na umowę o pracę, umowę zlecenia i o dzieło korzystają z tego zwolnienia.
W uzasadnieniu organ wskazał na przepisy prawa podatkowego warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów otrzymanych od rządów obcych państw, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy. Stwierdził, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania do wynagrodzenia wypłaconego przez Szkołę koordynatorowi projektu oraz do pracowników zatrudnionych przez Szkołę, a także innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, ponieważ tylko dochody pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc korzysta ze zwolnienia, jeżeli te osoby realizują cel programu.
W złożonym zażaleniu na przedmiotowe postanowienie Strona wnosi o jego zmianę w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia wypłaconego koordynatorowi. Strona podnosi, iż realizacją projektu zajmuje się bezpośrednio Szkoła, a wynagrodzenie koordynatora jest dochodem Szkoły i jest dzielone pomiędzy wspólników, podobnie jak inne dochody. Jeżeli zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 25.04.2005 r. znak US. II-PDF/415/30/05 dochody ze środków pomocowych wspólników spółki małżeńskiej korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy przedmiotowe zwolnienie zastosować również w przypadku wynagrodzenia koordynatora. Jednocześnie Strona wskazuje, że pojęcie "wynagrodzenie" zostało użyte w zapytaniu ze względu na fakt, że tak zostało ono nazwane w projekcie. Ponadto koordynator projektu zeznał do protokołu z dnia 20.06.2005 r., że pomiędzy nim, a Szkołą nie została zawarta żadna umowa, na mocy której wynagrodzenie wypłacane byłoby tylko jemu.
Do pozostałych ustaleń zawartych w postanowieniu Strona nie wniosła zastrzeżeń.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie stwierdza, co następuje.
Zgodnie z normą wynikającą z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca, bez względu na rodzaj umowy, wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle powołanych unormowań zwolnienie z opodatkowania przychodów pochodzących z bezzwrotnych środków pomocowych adresowane jest wyłącznie do podmiotów realizujących bezpośrednio cel programu finansowanego z tych środków. Wobec powyższego dochody małżonków prowadzących Szkołę, będących beneficjantami środków pomocowych bezpośrednio realizującymi cel programu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystać dochody osób, którym Szkoła zleci wykonanie określonych czynności w ramach realizacji programu.
W przedmiotowej sprawie spornym stało się, czy cześć środków, która zgodnie z projektem została przeznaczona na wynagrodzenie koordynatora projektu, powinna być traktowana jako środki postawione do dyspozycji beneficjenta, czy też jak wynagrodzenia osób zatrudnionych przez beneficjenta.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że środki wpływają w całości na konto Szkoły. Pomiędzy Szkołą a koordynatorem, nie została zawarta żadna umowa, na mocy której sporne wynagrodzenie miałoby stanowić jego wyłączny dochód. Jest rozdysponowane jak inne przychody i po ustaleniu dochodu dzielone w równych częściach pomiędzy małżonków, posiadających status podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (Szkoły).
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie część środków pomocowych, nazwana wynagrodzeniem koordynatora projektu, będzie korzystała z cytowanego wyżej zwolnienia, jako środki przekazane beneficjentowi pomocy.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie orzekł jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Na decyzję tę może być wniesiona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie.
Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.
Referencje US.II/PDF/415/30/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego