IA-415/19/05
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 15 września 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy są kosztem uzyskania przychodów ze żródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wydatki poniesione przez Zakłady Włókiennicze ,,X" Spółka jawna, na opracowanie wniosków, w związku z ubieganiem się przedmiotowej Spółki jawnej o przyznanie pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej uznania za koszty uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wydatków poniesionych przez Zakład Włókienniczy ,,X " Spółka jawna , na opracowanie wniosków , w związku z ubieganiem się przedmiotowej Spółki jawnej o przyznanie pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 14.06.2005r.
Pismem z dnia 4.06.2005r., które zostało przez Pana uzupełnione w dniach: 2005-07-21 i 2005-08-23 zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej uznania za koszty uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wydatków poniesionych przez Zakład Włókienniczy ,,X " Spółka jawna , na opracowanie wniosków, w związku z ubieganiem się przedmiotowej Spółki jawnej o przyznanie dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że w dniach: 13.05.2005 i 20.05.2005r. w/w spółka jawna złożyła dwa wnioski o dotację z funduszy unijnych, w ramach programu: Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie: Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje.
Dotacja ma umożliwić realizację przedsięwzięć polegających na zakupie środków trwałych, tj.:
- barwiarki ciśnieniowej firmy THIES (pierwszy projekt),
- 2 kotłów parowych, 8 wytwornic pary oraz urządzeń sterowniczych i automatyki tzw. kuchni środków pomocniczych, na potrzeby usług wykańczania tkanin i dzianin
Do każdego z dwóch wniosków obilgatoryjnie należało dołączyć następujące dokumenty:
poświadczony odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
notarialnie poświadczony odpis nadania numeru NIP,
notarialnie poswiadczony odpis REGONU,
zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, zarówno wspólników jak i powyższej spółki jawnej,
zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS,
biznesplan,
sprawozdania finansowe z dwóch ostatnich lat,
deklaracje na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy wspólników spółki z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku,
promesę kredytową lub umowę o kredyt,
harmonogram rzeczowo - finansowy projektu inwestycyjnego,
informację o otrzymanej pomocy publicznej, innej niż pomoc de minimis,
oświadczenie o braku negatywnych przesłanek do otrzymania pomocy publicznej i deklaracje wspólników o niekaralności,
oświadczenie o nie stosowaniu procedury uproszczonej udzielania zamówień,
opinie o innowacyjności, wystawione przez NOT.
Umowa o dotację zawarta zostanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.Dofinansowanie unijne, jeśli zostanie przyznane, powyższa Spółka jawna otrzyma (w przypadku pierwszego projektu) w listopadzie 2006 roku, natomiast zakup maszyny nastąpi w okresie kwiecień - wrzesień 2006r.
Zakup ten zostanie sfinansowany:
w 43% ze środków własnych,
w 50% z funduszy strukturalnych,
w 7% z kredytu bankowego.
W przypadku drugiego projektu, dotacja wypłacona zostanie w sierpniu 2007r. natomiast zakup urządzeń nastąpi w okresie czerwiec 2006r. - maj 2007r.
Zakup powyższy zostanie sfinansowany:
w 30% ze środków własnych,
w 50% z funduszy strukturalnych,
w 20% z kredytu bankowego.
W przypadku odmownego rozpatrzenia przedmiotowych wniosków przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka jawna przesunie realizację drugiego projektu inwestycyjnego o 2 - 3 lata, lub odstąpi od realizacji inwestycji, natomiast projekt pierwszy będzie zrealizowany bez względu na decyzję PARP.Pomoc finansowa udzielona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości , będzie stanowiła zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, poniesionych przez ZW ,,X" Spółka jawna na:
- zakup maszyn i urządzeń,
- montaż, instalację oraz uruchomienie zakupionych maszyn i urządzeń.
Dotacja wypłacona zostanie bezpośrednio na rachunek kredytowy, jako spłata udzielonego przez Bank kredytu.Przed uruchomieniem kredytu bankowego, spółka jawna zobowiązana jest do ,,zawarcia umowy cesji wierzytelności z dotacji i potwierdzenia cesji przez PARP".Nie będą podlegały refundacji wydatki poniesione przez w/w Spółkę jawną w okresie styczeń - maj 2005 na sporządzenie przez zewnętrzną firmę doradczą, całej dokumentacji wymaganej przez PARP, tj.:
wniosku,
biznesplanu wraz z załącznikami,
jak również
poniesione opłaty notarialne za potwierdzenie zgodności dokumentów z oryginałami,
poniesione opłaty za wydanie opinii o innowacyjności planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych,
prowizje bankowe za wydanie promesy kedytowej i warunkowej umowy o kredyt.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dokona płatności dopiero po zakończeniu całości przedsięwzięć inwestycyjnych . Spółka jawna zobligowana będzie do przedłożenia:
dokumentacji poniesionych (ze środków własnych i kredytów bankowych ) 100% kwalifikowanych kosztów każdego przedsięwzięcia
oraz
sprawozdania końcowego wraz z poprawnym i kompletnym wnioskiem o płatność.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan,że wszelkie wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji dla PARP nie będą kosztami uzyskania przychodów ze względu na ich związek z przychodami zwolnionymi, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyżej powołanej).W Pana ocenie dotacja o którą się stara Spółka jawna ,,nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, zatem poniesione wydatki na jej otrzymanie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z tego źródła - art.14 ust.2 pkt 2".Uważa Pan również, że ,,kwestie opodatkowania dotacji pochodzących z funduszy strukturalnych uregulowane zostały w art. 21 ust. 1 pkt 46 " powyższej ustawy. Zdaniem Pana przepis ten ma zastosowanie w przedmiotowym stanie faktycznym i ,,zwalnia od podatku otrzymane dochody".Ponadto stoi Pan na stanowisku,że z chwilą otrzymania dotacji Spółka jawna ustali, jaki ,,procent wartości początkowej środków trwałych został pokryty dotacją, a wyliczony wskaźnik wyznaczy procent wartości odpisów amortyzacyjnych, nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu".
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2000r. Nr 109, poz. 1158 ze zm.) realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki,w szczególności w zakresie wspierania rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) - art. 4 ust. 1a w/w ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w celu wykonania rocznych planów działania.
Przychodami Agencji są między innymi:
dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na: - realizację zadań Agencji, w tym na współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej (art. 15 ust. 2 pkt 1 lit.a w/w ustawy),
środki pochodzące z funduszy przedakcesyjnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację zadań Agencji, których obsługę księgową, na podstawie umów, prowadzi Agencja ( art. 15 ust. 2 pkt 2 powyższej ustawy),
dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Agencję zadaniami ( art.15 ust.2 pkt 3 w/w ustawy).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Dz. U. z 2004r. Nr 195, poz. 2010 ze zm.), określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (§ 1 ust. 1 w/w rozporządzenia).Pomoc finansowa, o której stanowi w/w rozporządzenie, jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, przeznaczonego na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem (§ 1 ust. 3 w/w rozporządzenia).Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ustawodawca uznał za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych:
dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a w/w ustawy),
kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c powyższej ustawy).
W ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje zasada, iż przychody podatników podzielone są na źródła.Wynika to bezpośrednio z art. 22 ust. 1 powyższej ustawy, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Oznacza to,że koszty uzyskania przychodów należy przyporządkować do tego źródła przychodów, z którymi dane wydatki są związane.
Konsekwencją zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów oraz kwot, o których mowa w w/w art. 21ust. 1 pkt 46 lit.a i art. 21 ust. 1 pkt 47c, jest zapis w art. 23 ust. 1 pkt 31 powyższej ustawy, który stanowi expressis verbis, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.
Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że kosztów związanych z uzyskaniem (w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosków przez PARP) przychodów wolnych od podatku dochodowego, nie można uwzględnić do pomniejszenia przychodu z innego źródła, tj. ze źródła jakim jest np. pozarolnicza działalność gospodarcza.
Bez znaczenia w powyższym stanie prawnym jest fakt, że wydatki te zostały sfinansowane, ze środków finansowych uzyskanych przez Spółkę jawną z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
W przedmiotowym stanie faktycznym, gdzie pytanie dotyczy wydatków poniesionych na opracowanie wniosków, w celu otrzymania pomocy finansowej, w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, nie ma zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten odpowiada na pytanie kiedy dotacje,subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, są przychodem z działalności gospodarczej (reguła), a kiedy tym przychodem nie są (wyjątek od reguły).
Ponieważ przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle oraz zgodnie z ich literalnym brzmieniem, zauważyć należy, że w/w art. 14 ust. 2 pkt 2 nie odnosi się do kwestii kosztów uzyskania przychodów.
Z uwagi na fakt, że w swoim wniosku powołał się Pan również na art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to przepis stanowi, że nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów, ,, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art.22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie" , Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie uprzejmie informuje,że przepis ten nie pozostaje w związku z zadanym przez Pana pytaniem, gdyż niniejsza interpretacja o zakresie i sposobie zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy kosztów , które zostały poniesione w celu uzyskania (w przyszłości) przychodu ze źródła jakim jest pomoc finansowa, w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a nie kosztów uzyskania przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art.14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej udzielenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
