• Decyzja o zakresie stosow...
  15.10.2024

1401/BF-I/4117-14/22/06/AG

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 9 sierpnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ubiega się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, które zamierza przeznaczyć na budowę nowego zakładu produkcyjnego. Czy wydatki tytułem wynagrodzenia za sporządzenie wymaganej dokumentacji oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie stanowią koszt uzyskania przychodów?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 02.06.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Wawer z dnia 23.05.2006 r. Nr 1439/DF/410/173/2006/art.14a w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

orzeka zmienić postanowienie organu pierwszej instancji i uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Pan M. G., pismem z dnia 28.04.2006 r., wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ubiega się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach "Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw na lata 2004 - 2006". Uzyskane w ramach dotacji środki Podatnik przeznaczy na budowę nowego zakładu produkcyjnego.

Ponieważ warunkiem otrzymania dofinansowania jest przygotowanie szeregu dokumentów oraz wypełnienie skomplikowanego wniosku zgodnie z wytycznymi określonymi w tym programie, Pan M. G. zlecił przygotowanie wymaganej dokumentacji profesjonalnej firmie posiadającej odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Pan M. G. wyraził stanowisko, iż zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) poniesione przez Podatnika wydatki tytułem wynagrodzenia za sporządzenie wymaganej dokumentacji stanowią koszt uzyskania przychodów.

Postanowieniem z dnia 23.05.2006 r. Nr 1439/DF/410/173/2006/art.14a, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wawer uznał stanowisko strony za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia powołano przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w oparciu o które uznano, iż otrzymana w przyszłości dotacja będzie podlegać zwolnieniu, a w związku z tym wydatki ponoszone na jej uzyskanie (przygotowanie wniosku o dotację) nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Na powyższe postanowienie Pan M. G., pismem z dnia 02.06.2006 r., wniósł zażalenie, w którym zarzucił naruszenie art. 23 ust. 1 pkt 31, poprzez błędną interpretację i przyjęcie, że przepis ten ma zastosowanie w jego indywidualnej sprawie.Wobec powyższego Pan M. G. wnosi o zmianę zaskarżonego postanowienia i wydanie decyzji potwierdzającej prawidłowość stanowiska Podatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpoznaniu zarzutów zażalenia zauważa, co następuje:

Przedmiotem niniejszego postępowania jest ocena prawidłowości wydanego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Wawer w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Stosując się do postanowień art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika był zobowiązany udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wnoszącego, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Organ orzekający w sprawie udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, a zatem przedstawia pogląd na to, jakie przepisy znajdują zastosowanie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym i jakie są tego konsekwencje w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Analizując stan faktyczny zaprezentowany przez Podatnika oraz mające zastosowanie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma przepis art. 14 ust. 2 pkt 2, a nie wskazany przez organ orzekający art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W powołanym art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, ustawodawca nie zalicza do przychodów z działalności gospodarczej dotacji, które podatnik uzyskuje tytułem rekompensaty za wcześniej poniesione lub planowane przez niego wydatki związane z zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie składników majątkowych będących w rozumieniu tej ustawy środkami trwałymi, od których przysługuje mu prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

W niniejszym stanie faktycznym, nie jest istotne od kogo uzyskano taką dotację, ważny jest jedynie cel, na jaki zostanie ona przekazana (celem jest realizacja inwestycji w postaci wytworzenia środka trwałego - budowy zakładu produkcyjnego). W konsekwencji zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, nie ma w tym przypadku zastosowania, skoro omawianej dotacji nie zalicza się do przychodów z działalności ze względu na cel tej dotacji (a nie źródło pochodzenia). Tym samym również przywoływany art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy nie ma zastosowania.

Odnosząc się natomiast do wydatków poniesionych na przygotowanie wymaganej dokumentacji i opracowanie wniosku o dofinansowanie, pokrytych ze środków własnych (niesfinansowanych dotacją) należy uznać, iż ta część wydatków będzie stanowić koszt uzyskania przychodów. Wynika to z generalnej klauzuli wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy, stosownie do której kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cyt. ustawy.

Zwrot "w celu" użyty w tych przepisach oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podlegają odliczeniu od przychodu. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Większość wydatków ponoszonych przez podatników stanowi bezspornie koszt uzyskania przychodu. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak wyraźny. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku np. wydatków związanych z uzyskaniem środków finansowych na wytworzenie środka trwałego (zakładu produkcyjnego), gdzie wydatki mają pośredni wpływ na przychody, bowiem przychód będzie uzyskiwany dopiero z wykorzystaniem tego środka. Oczywiście koszty wytworzenia środka trwałego podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w sposób pośredni - poprzez odpisy amortyzacyjne, natomiast wydatki finansowane ze środków własnych przedsiębiorcy, poniesione w celu uzyskania środków na wytworzenie środka trwałego (niesfinansowane dotacją), pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza. Tym samym podlegają zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.

Mając na względzie powyższe rozważania, stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie z dnia 28.04.2006 r. należy uznać za prawidłowe.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...