• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPB1/415-61/07/WRz

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N., przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 10 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych nagród związanych ze sprzedażą premiową, które będą przyznane osobom fizycznym nie prowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych nagród związanych ze sprzedażą premiową, które będą przyznane osobom fizycznym nie prowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma podatnika jako agencja reklamowa jest autorem akcji mającej zwiększyć sprzedaż produktu poprzez przyznanie nagród za zwiększenie sprzedaży. Agencja Reklamowa obsługuje i realizuje akcje. Płatnikiem nagród jest nasz klient (podmiot gospodarczy – sprzedawca produktów). Akcja adresowana jest do przedstawicieli handlowych oraz sprzedawców handlujących produktami firmy. Uczestnicy akcji to osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą – pracownicy firm będących odbiorcami produktów tej firmy oraz inne osoby. Nagrodą dla uczestników akcji jest karta bankowa, zasilana maksymalnie kwotą 750 zł. Kwota nagrody zależy od wyników sprzedaży. Firma podatnika jako realizująca i obsługująca projekt oraz autor regulaminu umieściła w regulaminie akcji następujące zapisy dotyczące rozliczenia wypłaconych nagród pieniężnych: „Kwota 750 zł jest kwotą wolną od podatku jako kwota od nagród ze sprzedaży premiowej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umieszczenie zapisu w regulaminie ww. akcji o zwolnieniu kwoty 750 zł jako nagrody związanej ze sprzedażą premiową jest zasadne i czy w związku z tym klient agencji reklamowej ma prawo wypłacić nagrody osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, kwoty wypłaconych nagród w związku z organizowaną akcją są wolne od podatku dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej jednorazowo do wysokości 760 zł. Osoby te otrzymują nagrody za zwiększenie sprzedaży produktów poprzez zachęcenie nabywców do dokonania zwiększonych zakupów. Według wnioskodawcy jest to sprzedaż premiowa. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty wypłacane jednorazowo do 760 zł są wolne od podatku.W złożonym wniosku, określając swoje stanowisko w sprawie (poz. 52 wniosku) podatnik wskazał wprawdzie na przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, z całą pewnością jednak, chodziło mu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy, co wynika tak z opisu stanu faktycznego wniosku (poz.50 wniosku), zawartego w nim pytania (poz.51 wniosku), jak i wskazania przepisu prawa będącego przedmiotem interpretacji (poz. 45 wniosku).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku do-chodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkur-sach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związa-nych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą pre-miową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku docho-dowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

„ Sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupują-cym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w przytoczonym przez podatnika art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zatem w akcji promocyjnej w zakresie adresowanym do pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu zlecającego przeprowadzenie tejże akcji nie można na-zwać sprzedażą premiową ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premio-wej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprze-daży (sprzedawca – nabywca) a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy).Jak wynika z powyższego, umieszczenie zapisu w regulaminie akcji o zwolnieniu kwoty 750 zł jako nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie jest zasadne, zważywszy, iż w złożonym wniosku stanowisko wnioskodawcy zawężono do możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, nagród związanych z organizowaną akcją promocyjną, otrzymywanych wyłącznie przez pracowników firm będących odbiorcami produktów podmiotu zlecającego przeprowadzenie akcji – przyznawanych za zwiększenie sprzedaży poprzez zachęcanie nabywców do dokonania zwiększonych zakupów.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007r. jest nieprawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w myśl art. 14 b § 1 ww. aktu prawnego – minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż niniejsza interpretacja, wydana została wyłącznie w indywidualnej sprawie wnioskodawcy, tj. agencji reklamowej. Nie może natomiast dotyczyć praw i obowiązków innych niż wnioskodawca podmiotów (tj. między innymi zlecającego przeprowadzenie akcji promocyjnej klienta tej agencji) w szczególności w zakresie obowiązków płatnika ciążącym na tym podmiocie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...