ITPB1/415-211/07/BK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 11 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Mocą umowy kupna-sprzedaży zawartej w dniu 17 listopada 2006 r. w formie aktu notarialnego nabył Pan nieruchomość rolną o powierzchni 1,2476 ha. Od tej czynności notariusz nie pobrał podatku, ponieważ nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zmianami). W skład tej nieruchomości wchodzą grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki orne klasy RIVa, RIVb, RV. Nabyte grunty orne wykorzystywane były i są nadal na cele rolnicze. W dniu 9 maja 2007 r. Wójt Gminy wydał zaświadczenie, z treści którego wynika, iż uchwałą Rady Gminy z dnia 19.03.2003 r. nastąpiła zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z którym przedmiotowa nieruchomość, przeznaczona jest na cele nierolne i została oznaczona na mapie planu symbolem U5- co oznacza: tereny usług o przeznaczeniu dopuszczalnym: usługi nieuciążliwe, mieszkalnictwo jednorodzinne. Jednocześnie wskazał Pan, że ani Pan, ani obecny właściciel nie występowaliście do Urzędu Gminy o wyłączenie tych gruntów, stanowiących odrębne gospodarstwo rolne, z produkcji rolnej i przeznaczeniu jej na inne cele, niż rolnicze oraz o wydanie warunków zabudowy. Nieruchomość, do chwili obecnej jest niezabudowana, nieogrodzona, nieuzbrojona i użytkowana rolniczo. Ponadto, od powierzchni użytków rolnych opłaca Pan podatek rolny. Podkreśla Pan również, że zgodnie z definicją „gospodarstwa rolnego” określoną w ustawie o podatku rolnym, przeznaczenie gruntu w planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tym bardziej, że grunty są użytkowane rolniczo. W dniu 16 maja 2007 r. sprzedał Pan przedmiotową nieruchomość. Wskutek sprzedaży, przedmiotowa nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego, nie została podzielona na mniejsze działki oraz nadal jest użytkowana rolniczo w dotychczasowy sposób, co dodatkowo oświadczył kupujący. Ponadto, w dniu 19 czerwca 2007 r. tj., po dacie sprzedaży gruntu, Wójt Gminy wydał decyzję w sprawie wymiaru podatku rolnego za 2007 r., stosując stawki określone dla powierzchni użytków rolnych. Podatek rolny za 2007 rok opłacił Pan w całości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, jest zwolniony z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, także w przypadku, gdy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego przeznaczone są na cele usługowe, a te wskutek sprzedaży nie utraciły charakteru gruntów rolnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, sama zmiana przeznaczenia gruntów rolnych dokonana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie powoduje utraty charakteru rolnego. Zmiana charakteru gruntów rolnych na inny, np.: usługowy, składowy, budowlany może nastąpić jedynie na wniosek właściciela gruntu. Wniosku takiego nie składano. Skoro Wójt Gminy w drodze decyzji określił wysokość zobowiązania w podatku rolnym za 2007 rok, stosując stawki określone dla pożytków rolnych oraz pobrał podatek za 2007 r., świadczy to o tym, iż przedmiotowa nieruchomość jest nadal gruntem rolnym. Ponadto w ewidencji gruntów widnieje jako grunt orny i nadal jest użytkowany rolniczo.
W związku z powyższym, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne, jest wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym pomimo tego, iż zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy powyższa nieruchomość przeznaczona jest pod tereny usługowe, a wskutek sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 11 września 2007 r. należy uznać za prawidłowe.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.
Definiując pojęcie „ gospodarstwo rolne” należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zmianami). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.
Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:
* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru (cel nabycia nieruchomości winien wynikać z aktu notarialnego).
Jak wskazano, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu istotne są: cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Nie przesądza o tym bezwzględnie fakt zapisu w akcie notarialnym, że kupowane grunty nie zmienią swojego przeznaczenia, gdyż organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.
Jeśli zostały spełnione powyższe przesłanki przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu jest zwolniony z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż sprzedane w 2007 roku przez Pana gospodarstwo rolne nie utraciło charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo. W dotychczasowym orzecznictwie sądownictwa administracyjnego przyjęto, że chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Wprawdzie w planie zagospodarowania przestrzennego gminy, wprowadzonym uchwałą Rady Gminy z 2003 r. określono przeznaczenie dopuszczalne: usługi nieuciążliwe, mieszkalnictwo jednorodzinne, jednakże sama treść planu zagospodarowania przestrzennego nie może spowodować, że przedmiotowa nieruchomość utraciła charakter rolny. Ponadto podkreślił Pan, iż nabywca przedmiotowej nieruchomości nie zmienił sposobu użytkowania gruntu i prowadzi nadal działalność rolniczą.
W związku z powyższym, uzyskany przez Pana w 2007 r. przychód ze sprzedaży tego rodzaju gruntów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20.