• Interpretacja indywidualn...
  03.05.2025

IBPBII/1/415-815/09/BJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 20 października 2009r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatnika współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 października 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatnika współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 16 listopada 2009r. Znak: IBPB II/1/415-815/09/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 26 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Grecji zatrudnionym od dnia 02 lipca 2008r. na umowę o pracę w firmie X S.A. Oddział w Polsce, będącej generalnym wykonawcą budowy autostrady A1 (w załączeniu zaświadczenie pracodawcy). Budowa ta jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności, gdzie udział środków unijnych wynosi 83% wartości kontraktu - zgodnie z poświadczeniem GDDK i A Oddział w K., instytucji upoważnionej do rozdzielania ww. środków unijnych, które wnioskodawca również dołączył do wniosku. Świadcząc pracę w firmie X S.A. wnioskodawca uczestniczy bezpośrednio w realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jakim jest budowa autostrady A1 na odcinku /a dochody jakie uzyskuje pochodzą w 83% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Składając zeznanie podatkowe PIT-37 za 2008r. (uzyskuje dochody tylko w Polsce) wnioskodawca nie zastosował zwolnienia przedmiotowego wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku (data wpływu do tut. Biura - 26 listopada 2009r.), wnioskodawca wyjaśnił, że firma X S.A. Oddział w Polsce jest generalnym wykonawcą realizującym projekt Budowy Autostrady A1 na odcinku ., który jest w 82% finansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności. Bezpośrednim beneficjentem środków unijnych jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie umowy. Ponadto, wnioskodawca wskazał w ww. piśmie, iż w dniu 22 stycznia 2007r. firma X S.A. podpisała umowę nr ... z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w W. na budowę Autostrady A1 na odcinku – km 519+374 – km 534+785. Ww. inwestycja jest jednym ze 130 projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności. Udział środków unijnych wynosi 83% wartości Kontraktu, co potwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tj. instytucja upoważniona do rozdzielania ww. środków unijnych (pismo w załączeniu). Pozostałe 17 % wartości Kontraktu jest udziałem finansowanym przez budżet Państwa. W związku z powyższym, w dniu 02 lipca 2008r. wnioskodawca został zatrudniony przez firmę X S.A. Oddział w Polsce, z siedzibą w M. Ateny, Grecja – celem bezpośredniej realizacji ww. inwestycji. Od dnia 02 lipca 2008r. do dnia dzisiejszego jest zatrudniony i wykonuje obowiązki Administratora w celu realizacji Budowy Autostrady A1 odcinek km 519+374 – km 534+785, w wymiarze 1 etatu i świadczy pracę z tytułu umowy o pracę. W załączeniu wnioskodawca przedłożył odpowiednie zaświadczenie pracodawcy.

Wnioskodawca wskazał, że skoro:

* od dnia 02 lipca 2008r. bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jakim jest budowa Autostrady A1 na odcinku ,

* a dochody, jakie uzyskuje z tytułu bezpośredniej realizacji autostrady A1 na odcinku . pochodzą w 83% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,

to dochody te spełniają kryteria art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem powinny być wolne od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje wnioskodawcy prawo do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od otrzymywanych wynagrodzeń do wysokości 83% podstawy opodatkowania...

Zdaniem wnioskodawcy, biorąc udział w realizacji przedmiotowej budowy współfinansowanej z programu bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nabył prawo do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego. Spełnił bowiem przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (do wysokości 83% udziału środków unijnych), wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa zatem, że przysługuje mu możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego PIT-37 za 2008r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z powyższym, istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Jak wynika z wniosku, firma w której wnioskodawca jest zatrudniony realizuje Projekt Funduszu Spójności nr ... .

Status prawny środków pochodzących z Funduszu Spójności regulują przepisy Rozporządzeń Rady (WE) Nr 1164/94, 1264/99, 1265/99, 1386/2002, 16/2003, 1084/2006, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 4 tej ustawy w celu realizacji Planu utworzono strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Strategia wykorzystania Funduszu Spójności, zgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych; ponadto może być również współfinansowana ze środków prywatnych.

Podobnie art. 24 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż realizacja Planu jest finansowana w szczególności z:

1. publicznych środków krajowych,

2. publicznych środków wspólnotowych,

3. środków publicznych pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środków publicznych o charakterze bezzwrotnym pochodzących z innych międzynarodowych instytucji finansowych,

4. środków prywatnych.

Określenie publiczne środki wspólnotowe, w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 grudnia 2006r., środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa (art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy).

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

Zatem, w przypadku projektów realizowanych w ramach Funduszu Spójności środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach Funduszu Spójności jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu Państwa, a zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa. Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest podmiot (osoba), który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż firma X S.A. Oddział w Polsce nie jest bezpośrednim beneficjentem środków z Funduszu Spójności lecz generalnym wykonawcą realizującym projekt Budowy Autostrady A1. Bezpośrednim beneficjentem środków unijnych – jak wskazuje wnioskodawca - jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Powyższe wskazuje, że firma, w której zatrudniony jest wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych tylko bezpośrednim wykonawcą zadań ściśle określonych w kontrakcie, płatnym w całości ze środków pomocowych. Wnioskodawca nie otrzymał więc środków pomocowych w sposób wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, lecz wynagrodzenie za wykonaną pracę od zatrudniającej go Spółki, która środki finansowe otrzymała od bezpośredniego beneficjenta pomocy, ale już w ramach kontraktu na wykonanie określonych czynności. Brak jest zatem podstaw, aby objąć zwolnieniem z opodatkowania uzyskane przez wnioskodawcę dochody dlatego, że wykonywał on prace opłacane przez inny podmiot, który otrzymał tytułem bezzwrotnej pomocy środki finansowe.

Wnioskodawca realizuje cele programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę w ramach umowy o pracę. Należy tutaj podkreślić, iż dochody – wynagrodzenie przez niego otrzymane są dochodami, które swe źródło mają w zawartej umowie o pracę a nie są uzależnione od środków finansowania tych dochodów. Niezależnie od rodzaju powierzonych zadań, pracodawca jest zobowiązany do wypłaty wnioskodawcy wynagrodzenia w ramach stosunku pracy. Zatem wnioskodawcy nie można uznać za podmiot, który bezpośrednio wykonuje cel programu – on wykonuje jedynie zadania wynikające ze stosunku pracownik – pracodawca. Tymczasem ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają wyłącznie przychody, które otrzymuje bezpośredni beneficjent pomocy pochodzącej z międzynarodowych instytucji finansowych albo bezpośrednio wykonawca celu jakim ta pomoc ma służyć, jeżeli zapłatę za wykonane świadczenie otrzymał bezpośrednio od podmiotu zagranicznego albo podmiotu krajowego upoważnionego do dysponowania tymi środkami.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że otrzymywane przez wnioskodawcę w 2008r. wynagrodzenie z tyt. umowy o pracę nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, wnioskodawcy nie przysługuje z powyższego powodu prawo do dokonania korekty zeznania podatkowego za 2008r. i otrzymania zwrotu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...