IPPB4/415-777/09-5/SP
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2009 r. (data wpływu 26.11.2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 23.01.2010 r. (fax – data nadania 25.01.2010 r., data wpływu 25.01.2010 r., za pośrednictwem poczty – data nadania 26.01.2010 r., data wpływu 28.01.2010 r.) na wezwanie z dnia 19.01.2010 r. Nr IPPB4/415-777/09-2/SP (data nadania 19.01.2010 r., data doręczenia 23.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze zamiany – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze zamiany.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 12.11.2009 r. został podpisany akt notarialny zamiany mieszkań, pomiędzy:
1. Janem S., jego żoną Grażyną Z.-S. i ich córką Moniką S.- właścicielami lokalu przy ul. A. w W. i
2. Wnioskodawczynią – właścicielką lokalu przy ul. C.w W.
Cena obu mieszkań została ustalona na kwotę po 220.000 zł każdy.
Lokal Nr 1 – przy ul. A. został wybudowany w 2003 r. w osiedlu chronionym z całodobową ochroną wewnątrz osiedla. Jego metraż to 30,9 m2 + loggia 1,95 m2. Lokal jest odremontowany z wyposażeniem w stałą zabudowę meblową kuchni, przedpokoju i łazience, glazura w łazience, terrakota w łazience, kuchni, przedpokoju i loggi. W pokoju wykładzina dywanowa, ściany odmalowane. Mieszkanie to znajduje się na VII piętrze bloku ośmiokondygnacyjnego. Lokal został nabyty aktem notarialnym w dniu 04.12.2003 r.
Lokal Nr 2 – przy ul. C. w W. został wybudowany w 1971 r., a wykupiony aktem notarialnym w dniu 04.08.2009 r. na zasadzie przeniesienia własności lokalu i ustanowienia jego odrębnej własności. Wnioskodawczyni od 1971 r. była członkiem spółdzielni mieszkaniowej, posiadała nakaz na to mieszkanie (przydział). Cały okres, tj. od dnia przydziału do dnia zamiany Wnioskodawczyni zamieszkiwała w tym mieszkaniu i była w nim zameldowana. W czerwcu 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła podanie o wykup mieszkania i przeniesienia własności. Opłaciła kwotę 3,97 zł tytułem nominalnej kwoty umorzenia spłaty kredytu przypadającego na lokal. W dniu 04.08.2009 r. aktem notarialnym nastąpiło przeniesienie własności lokalu na rzecz Wnioskodawczyni wraz z ustanowieniem odrębnej własności tego lokalu.
Lokal znajduje się na IX piętrze w bloku 10-piętrowym. Jego metraż to 37,9 m2 oraz przynależna piwnica – 2,4 m2. Mieszkanie to składa się z dwóch pokoi, kuchni, przedpokoju, łazienki i loggi. Lokal wymaga gruntownego remontu, tzn. wymalowania ścian, położenia glazury, i terrakoty w kuchni i łazience, gdyż na podłogach we wszystkich pomieszczeniach są płytki PCV, wymiana progów odnowa loggi.
Biorąc pod uwagę powyższe parametry mieszkań ustalono, ze ceny są równe i dokonano bezgotówkowej wymiany mieszkań. Zamiana dla obu stron jest korzystna, ponieważ na ul. C. zamieszkała Pani Monika S. samotnie wychowująca 9-letniego syna, pracująca na różne zmiany. Mieszkanie to znajduje się w pobliżu mieszkania jej rodziców. Natomiast na ul. A zamieszkała Wnioskodawczyni, która w 2008 r. po wylewie utraciła słuch i zamieszkał w pobliżu swoich bliskich. Poza tym mieszkanie w osiedlu chronionym w budynku, gdzie na każdym piętrze jest domofon w znacznym stopniu zwiększa jej bezpieczeństwo. Poza tym lokal jest wprawdzie trochę mniejszy, ale o lepszym standardzie, co jej jako osobie samotnie mieszkającej odpowiada.
Zamiana lokali była umotywowana uwarunkowaniami osobistymi. U żadnej ze stron nie wystąpiła strata ani zysk. Obie strony zamiany mieszkań nie są osobami zbyt majętnymi, dlatego przystępując do zamiany mieszkań decyzje swą oparły na:
opinii Krajowej Informacji Podatkowej, zgodnie z którą w przypadku zamiany mieszkania wykupionego w 2009 r. nie wystąpi podatek dochodowym od osób fizycznych,
interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19.05.2009 r. Nr ILPB2/415-195/09-2/WM dotyczącej podobnej sprawy, który również uznał, że z tym przypadku ww. podatek nie występuje.
Pismem z dnia 19.01.2010 r. Nr IPPB4/415-777/09-2/SP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Powyższe uzupełniono w terminie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedmiotowej sprawie występuje podatek dochodowy od osób fizycznych... Jeśli tak, to kogo on dotyczy...
Zdaniem Wnioskodawczyni:
Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych nie występuje, ponieważ ceny mieszkań były równe, więc nie nastąpił żaden dochód, a zbywając jeden lokal uzyskano drugi lokal zgodnie z art. 25 pkt 3 ust. a stanowiący odrębną własność o tej samej wartości czyli nastąpiło wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe.
Według Wnioskodawczyni, biorąc pod uwagę ww. interpretację oraz fakt, iż Urząd Skarbowy wydał decyzje, w której uznał, że wartość lokali podana w akcie notarialnym zamiany odpowiada wartości rynkowej lokali na dzień zawarcia transakcji i umorzył postępowanie podatkowe od czynności cywilnoprawnych jako bezprzedmiotowe, podatku dochodowego z tytułu zamiany lokalu nie powinno się naliczać.
W świetle obowiązujące stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaję za prawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:
1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Użyte w cytowanym wyżej przepisie pojęcie „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale każdą inną umowę, na mocy której dochodzi do odpłatnego przeniesienia prawa własności, w tym również umowę zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Umowa zamiany jest zatem umową o podobnym charakterze, co umowa sprzedaży, nie można jej jednak utożsamiać ze sprzedażą. Obie umowy stanowią o odpłatnym zbyciu.
Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r.
Natomiast ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.
Przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy w kontekście zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, istotne jest ustalenie momentu nabycia przez Wnioskodawczynię przedmiotowej nieruchomości.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 1971 r. Wnioskodawczyni była członkiem spółdzielni mieszkaniowej. W czerwcu 2009 r. złożyła podanie o wykup mieszkania i przeniesienia własności. W dniu 04.08.2009 r. aktem notarialnym nastąpiło przeniesienie własności lokalu na rzecz Wnioskodawczyni wraz z ustanowieniem odrębnej własności tego lokalu.
W związku z faktem, iż prawo własności do przedmiotowego lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni nabyła w 2009 roku, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące od 01 stycznia 2009 r.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Zgodnie z art. 30e ust. 3, w przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2.
W myśl przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
W myśl art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się:
1. wydatki poniesione na:
1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
2. wydatki poniesione na:
1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,
3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:
1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni mieszkanie nabyte w dniu 04.08.2009 r. zamieniła w dniu 12.11.2009 r. na mieszkanie o mniejszym metrażu, ale o lepszym standardzie. Strony zamiany uznały, ze mieszkania podlegające zamianie miały równą wartość, w związku z czym żadna ze stron na tej transakcji nie poniosła straty, jak również nic nie zyskała.
Mając na uwadze uregulowania prawne w zakresie sprzedaży nieruchomości, stwierdzić należy, że od uzyskanego w roku podatkowym dochodu z odpłatnego zbycia mieszkania w drodze zamiany należny podatek wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W przypadku, gdy przychód z odpłatnego zbycia w całości zostanie przeznaczony na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc między innymi na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębna nieruchomość – uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości zwolniony od podatku dochodowego. Zatem w sytuacji, gdy wartość nabytego w drodze zamiany mieszkania będzie równa lub przewyższy wartość mieszkania nabytego w dniu 04.08 2009 r., Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonanej zamiany mieszkań.
Reasumując, należy stwierdzić, iż z tytułu transakcji zamiany po stronie Wnioskodawczyni nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, jeżeli wartość mieszkania nabytego w drodze zamiany jest równa lub większa niż wartość mieszkania, które Wnioskodawczyni zbyła w drodze zamiany.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawczynię we wniosku interpretacji, stwierdzić należy, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.
Należy dodatkowo wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni pozostałych osób występujących w transakcji zamiany mieszkań.
W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez pozostałe osoby, winny one złożyć odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej i uiścić odpowiednie opłaty.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Ponadto należy podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
