LK-1693/LP/01/IP
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 25 października 2001
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Odpowiadając na pismo z dnia 22 sierpnia 2001 r. znak: (...) w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - Ministerstwo Finansów wyjaśnia:
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 9, poz. 31 ze zm.) zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki gospodarcze lub ich części związane z gospodarką leśną.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) za gospodarkę leśną uważa się działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
Z analizy wyżej powołanych przepisów wynika, że zwolnienie z podatku od nieruchomości dotyczy budynków gospodarczych związanych z gospodarką leśną, takich jak wiaty, magazyny oraz inne budynki gospodarcze wykorzystywane do gospodarki leśnej. Należy podkreślić, że w przepisie tym mówi się o zwolnieniu budynków gospodarczych.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz.U. Nr 134, poz. 692) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych jest jednostką organizacyjną działającą w ramach Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
Jak stanowi § 4 ust. 1ww. rozporządzenia, w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa wart. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność:
1) administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,
2) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:
a) podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększanie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym,
b) uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym,
3) dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.
Jak wynika z nadesłanych materiałów, nieruchomość będąca własnością Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie jest lokalem użytkowym o charakterze biurowym. W obowiązującym ustawodawstwie nie określono pojęcia "lokalu użytkowego", rozumianego jako lokal niemieszkalny. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903) samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przyjmuje się, że pojęcie lokalu użytkowego odpowiada występującemu w przepisach ww. ustawy pojęciu "lokalu o innym przeznaczeniu", przeciwstawnym pojęciu lokalu mieszkalnego.
Reasumując, lokal użytkowy nie jest budynkiem gospodarczym i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
