IBPBII/1/415-83/10/BJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010r. (data wpływu do Organu – 22 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania przeznaczonego na wymianę kotła c.o. i montaż kolektorów słonecznych:
* w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe,
* w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 22 stycznia 2010r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania przeznaczonego na wymianę kotła c.o. i montaż kolektorów słonecznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniach od 01 do 31 października 2009r. zgodnie z umowami z dnia 29 czerwca 2009r. dokonano w domu wnioskodawcy montażu kolektorów słonecznych oraz wymiany źródła ciepła (pieca centralnego ogrzewania) w ramach programu „Program Ograniczenia Niskiej Emisji” na terenie Gminy. Podstawowym celem przedsięwzięcia było uzyskanie konkretnego efektu ekologicznego poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Na powyższe prace wnioskodawca otrzymał dotacje z Gminy (z umowy wynika, iż część środków pochodziła z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a część z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
Otrzymana dotacja stanowi zwrot części kosztów poniesionych na demontaż starego kotła, zakup i instalację nowego, ekologicznego źródła ciepła i kolektorów słonecznych. Zgodnie z przepisami art. 406 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) środki gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej przeznacza się na przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza. W myśl art. 409 środki wojewódzkich funduszy przeznacza się na wspomaganie działalności, o której mowa w art. 406 pkt 1-11. Z art. 408 przywołanej ustawy wynika, że działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 przywołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przyznane wnioskodawcy dotacje w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi, pokrywające część kosztów poniesionych na demontaż starego kotła c.o., zakup i instalację nowego, ekologicznego źródła ciepła i kolektorów słonecznych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy Gmina ma obowiązek wystawić wnioskodawcy PIT-8C...
Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie przytoczonych wyżej przepisów dotacje w ramach Programu Ograniczenia Niskiej emisji mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego i nie podlegają obowiązkowi opodatkowania a tym samym wykazania w deklaracjach podatkowych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.
Jak wynika z wniosku, w październiku 2009r. zgodnie z umowami z dnia 29 czerwca 2009r. dokonano w domu wnioskodawcy montażu kolektorów słonecznych oraz wymiany pieca centralnego ogrzewania w ramach programu „Program Ograniczenia Niskiej Emisji” na terenie Gminy. Podstawowym celem przedsięwzięcia było uzyskanie konkretnego efektu ekologicznego poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Na powyższe prace wnioskodawca otrzymał dotacje z Gminy. Z umowy wynika, iż część środków pochodziła z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a część z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na wstępie koniecznym jest podkreślenie, że Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest funduszem celowym. Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r. - wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym – w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.
Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.
W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".
Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.
Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6) ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Z kolei jak wynika z art. 408 tej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.
Zgodnie z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.
Zapis tegoż przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz powiatowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności samorządowych funduszy celowych.
Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego jest dotacją celową.
Należy jeszcze raz podkreślić, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).
Zgodnie z przepisami art. 29 powyższej ustawy funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym.
Elementem wspólnym dla budżetu gminy i gminnego funduszu celowego jest uchwała budżetowa. Zarówno budżet jak i plan przychodów i wydatków tego funduszu ustalane są w uchwale budżetowej rady gminy. Nadto organem odpowiedzialnym za wykonanie budżetu gminy i planu funduszu jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Reasumując - dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Dofinansowanie przeznaczone na wymianę pieca c.o. i montaż kolektorów słonecznych z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi co prawda dotacje celowe w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można ich uznać za dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem są udzielane z funduszu celowego, a nie z budżetu gminy. Zatem nie spełniają one warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wypłacona z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacja na dofinansowanie wymiany pieca c.o. i montaż kolektorów słonecznych podlega opodatkowaniu, co nakłada na płatnika obowiązek wystawienia informacji PIT-8C - stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż część środków przeznaczonych na dofinansowanie wymiany pieca centralnego ogrzewania i montaż kolektorów słonecznych pochodziła z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W świetle przytoczonych przepisów podkreślenia wymaga fakt, iż dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jeżeli zatem dotacja była udzielona z budżetu gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, należy stwierdzić, iż dotacja ta mieści się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielenie bowiem gminie pożyczki z funduszu celowego nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji z funduszu celowego.
Zatem, w części dotyczącej dofinansowania pochodzącego z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.