ILPB2/415-234/10-2/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 11 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 15 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni jest zatrudniona w Urzędzie Marszałkowskim na stanowisku Podinspektora. Wynagrodzenie, które otrzymywała na podstawie umowy o pracę w 2009 roku finansowane było w 100% ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej – z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Pomocy Technicznej W Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach projektu własnego Instytucji Zarządzającej W Regionalnym Programem Operacyjnym (RPO) pn. „Wynagrodzenia pracowników Urzędu Marszałkowskiego zaangażowanych przy RPO w 2009 r.” w ramach Działania 7.1 - Wsparcie instytucjonalno – kadrowe procesu zarządzania i wdrażania RPO.
Wysokość wynagrodzenia Zainteresowanej – wypłacana z środków dotacji rozwojowej ustalona została zgodnie z zakresem czynności, uprawnień i odpowiedzialności, w którym określono procent finansowania pracownika zaangażowanego w realizację zadań związanych z RPO.
Procent finansowania ustalony został na podstawie zakresu zadań przypisanych na stanowisku pracy Wnioskodawczyni. Wynagrodzenie pracownika finansowane jest ze środków Pomocy Technicznej tylko w takim procencie, w jakim dany pracownik jest zaangażowany w realizację zadań związanych z RPO.
W przypadku Zainteresowanej jest to 100%.
W Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013 podzielony jest na siedem Priorytetów. RPO uprawnia do rozliczania kosztów wynagrodzeń pracowników (etatowych) zaangażowanych w realizację zadań związanych z RPO, zgodnie z zapisami w Programie RPO i Uszczegółowieniu do Programu. Celem Priorytetu VII – Pomoc Techniczna jest utworzenie odpowiedniego potencjału organizacyjnego, instytucjonalnego i osobowego, a także odpowiednich działań informacyjnych i promocyjnych efektywnie wykorzystując do tego środki strukturalne.
W ramach Priorytetu VII wsparcie kierowane jest na działania wzmacniające proces zarządzania i wdrażania Programu oraz na zapewnienie skutecznej informacji i promocji Programu RPO.
W ramach działania 7.1 – Wsparcie instytucjonalno-kadrowe procesu zarządzania i wdrażania RPO przewidziane jest finansowanie wynagrodzeń pracowników.
Wynagrodzenie Zainteresowanej zostało sfinansowane z EFRR, zgodnie z decyzją Zarządu Województwa W z dnia 11 grudnia 2008 r. o przyznaniu dofinansowania do projektu pn. „Wynagrodzenia pracowników Urzędu Marszałkowskiego zaangażowanych przy RPO w 2009 r., Działanie 7.1”.
Komisja Europejska przekazuje środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla W Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na rachunek bankowy RPO, prowadzony w euro i zarządzany przez Ministra Finansów.
Z rachunku tego środki, po przewalutowaniu na złote, przekazywane były na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowiły dochód budżetu państwa, a następnie przekazywane były do Instytucji Zarządzającej RPO.
Instytucja Zarządzająca RPO przesyłała corocznie zapotrzebowanie na środki dotacji rozwojowej do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Wydatki ujmowane są w części budżetowej MRR, w przypadku państwowych jednostek budżetowych w części budżetowej właściwego dysponenta.
Dotacja rozwojowa przekazywana była na podstawie wniosku o dotację rozwojową w transzach.
Dotacja wpływała na wyodrębniony rachunek bankowy dla dotacji rozwojowej RPO w budżecie województwa.
Rozliczenie dotacji następowało na podstawie specjalnych formularzy.
W ramach RPO jako formy płatności stosowane są zaliczki oraz płatności z konta bieżącego (projekty własne Pomocy Technicznej). W okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. wszystkie płatności z Pomocy Technicznej (w tym wynagrodzenia pracowników zaangażowanych przy realizacji RPO) wypłacane były bezpośrednio ze środków dotacji rozwojowej zgromadzonych na rachunku bankowym wyodrębnionym dla Priorytetu VII - Pomoc Techniczna.
Na podstawie wniosków beneficjenta o płatność sporządzane było Poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową (końcową oraz w ramach częściowego zamknięcia programu) od Instytucji Zarządzającej do Instytucji Certyfikującej.
Poświadczenie weryfikowane było przez Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji i przekazywane do IC.IC. na podstawie poświadczeń sporządzało Poświadczenie i deklarację wydatków oraz wniosek o płatność okresową (końcową a także w ramach częściowego zamknięcia programu) od lC do KE.
Ostatnim etapem w tej procedurze jest zatwierdzenie przez Komisję Europejską przedmiotowego poświadczenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w ww. przypadku dochód uzyskany przez Zainteresowaną ze stosunku umowy o pracę w 2009 r. podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz.176 z późn. zm.)...
Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym przypadku zachodzą jednocześnie obie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym dochód uzyskany ze stosunku pracy w 2009 r. powinien podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opodatkowanie środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy jest niezgodne z generalnymi zasadami Unii Europejskiej. Budżet Państwa nie powinien uzyskiwać dochodów z opodatkowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Ponadto Zainteresowana wskazuje na cel i istotę funduszy strukturalnych.
Środki z nich pochodzące służą realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich.
Wnioskodawczyni uważa więc, że niedopuszczalne jest, aby środki, które co do zasady, winny służyć wsparciu konkretnych celów strukturalnych, stanowiły źródło wtórnego finansowania budżetu państwa.
Zainteresowana stwierdza również, że ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.
Oczywiście w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia korzysta konkretna osoba fizyczna powiązana umową o pracę z zakładem pracy, który jako jednostka budżetowa z natury rzeczy nie może być bezpośrednim realizatorem programu, dlatego angażuje zatrudnionych pracowników – osoby fizyczne.
Wnioskodawczyni nadmienia, że DPR pełni funkcję Instytucji Zarządzającej RPO na lata 2007-2013, w realizacji W Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
W konsekwencji powyższych rozważań można przyjąć, iż osiągnięty przez Zainteresowaną dochód ze stosunku pracy w 2009 r. może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów.
Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy.
W świetle art. 12 ust. 1 ustawy – za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W świetle przedstawionego stanu prawnego wynagrodzenie osoby zatrudnionej w Urzędzie Marszałkowskim na podstawie umowy o pracę będzie dla tej osoby przychodem w myśl art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy.
Stosownie jednak do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Warunkiem zatem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest więc spełnienie łącznie obu następujących przesłanek:
* dochody winny być sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
* podatnik uzyskujący te dochody powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Regionalny Program Operacyjny jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i należy on do programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).
Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd Województwa x.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 roku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.
W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje i subwencje.
Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.
Jak z powyższego wynika środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z których realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe, pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.
W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i nie spełniają przesłanki pochodzenia środków, będącej warunkiem zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).
Reasumując należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni zaangażowanej we wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (RPO) nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, gdyż jak wykazano powyżej, nie było finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie stanowią dla Wnioskodawczyni dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.