IBPBII/1/415-703/10/MK
Interpretacja indywidualna
z dnia 16 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 16 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania przez organ zatrudnienia informacji PIT-11 o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach, które wolne są od podatku dochodowego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania przez organ zatrudnienia informacji PIT-11 o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach, które wolne są od podatku dochodowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną Miasta, funkcjonującą jako samorządowa jednostka budżetowa. Urząd Pracy realizuje zadania określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i dokonuje wypłaty ze środków Funduszu Pracy świadczeń wynikających z tej ustawy bezrobotnym i poszukującym pracy. Ponadto Urząd realizuje projekt systemowy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 6.1.3. Środki Funduszu Pracy na realizację projektu Urząd Pracy otrzymuje z MPiPS na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy, a refundacja środków z Europejskiego Funduszu Społecznego dla Funduszu Pracy odbywa się na poziomie Ministerstwa. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zawartym w piśmie z kwietnia 2010r. świadczenia wypłacone bezrobotnym - uczestnikom projektu - w ramach poddziałania 6.1.3 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Pracy jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 oraz o podlegającą odliczeniu składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Zdarza się, że Urząd wypłaca jednemu bezrobotnemu kilka razy w miesiącu świadczenia. Mogą to być różne świadczenia lub te same lecz za inny okres lub wyrównanie świadczenia ze względu na zmianę wysokości np. ze 100% zasiłku dla bezrobotnych na 120%.
Wnioskodawca podaje przykład naliczenia różnych świadczeń w danym miesiącu, ale taka sama sytuacja będzie miała miejsce przy naliczeniu np. zasiłku dla bezrobotnych za dany miesiąc a następnie naliczenie na nowej liście w tym samym miesiącu za miesiąc poprzedni:
Naliczono zasiłek 120% za część miesiąca:
Brutto = 214,30
Pdof 18% = 38,52
Ulga = 46,33
Pdof po odliczeniu ulgi = 0
Zdrowotne 9% = 0
Zdrowotne 7,75% = 0
Netto = 214,30-0-0 = 214,30
W tym samym miesiącu dodano (naliczono na odrębnej liście) stypendium szkoleniowe za część miesiąca:
Stypendium SSZ brutto = 534,40
Pdof 18% = 96,12
Zdrowotne 9% = 48,10
Zdrowotne 7,75% = 41,42
Podatek do zapłaty 54,70 po zaokrągleniu 55,00
Łącznie netto = 534,40 - 48,10 - 55 = 431,30
Przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy zastosowano jedną „kwotę wolną” przy naliczeniu pierwszego świadczenia w miesiącu, natomiast przy naliczeniu następnego świadczenia przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy kwota ta już nie jest brana pod uwagę bez względu na to czy w całości została wykorzystana w danym miesiącu, czy też nie.
Świadczenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy wypłacane są z dołu. Po zakończonym miesiącu naliczane są na listach wypłat i stawiane do dyspozycji bezrobotnym poprzez przekazanie list płatnikowi świadczeń (poczta, bank), który to wypłaca świadczenia w kasie do rąk bezrobotnego. Na koniec miesiąca płatnik zwraca do Urzędu Pracy listy wraz z wykazem niepodjętych świadczeń. Na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy należne a niepobrane kwoty świadczeń ulegają przedawnieniu z upływem 6 miesięcy od dnia postawienia ich do dyspozycji. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51 poz. 307) „przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 #161; 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.”
Urząd nie koryguje przychodu i podatku bezrobotnego o świadczenia, które uległy przedawnieniu, gdyż było to świadczenie należne, postawione do dyspozycji, tylko niepobrane. Dlatego też kwota brutto oraz pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy wykazane są w informacji PIT-11 przekazanej bezrobotnemu za dany rok podatkowy.
Urząd Pracy wydaje osobom bezrobotnym informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym - PIT-11, w których to informacjach uwzględniane są dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są wykazywane w tej informacji dochody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy przy naliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od kilku świadczeń w miesiącu na odrębnych listach wypłat Urząd powinien zastosować tylko przy naliczeniu pierwszego świadczenia - pierwszej listy w miesiącu - tzw „kwotę wolną”, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie patrząc, czy jest ona w pełni wykorzystana. Natomiast przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tej samej osoby w tym samym miesiącu od świadczenia naliczanego na odrębnej liście nie pomniejszać jej o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3, nie zważając czy przy poprzedniej zaliczce była w pełni wykorzystana ta kwota...
Czy Urząd powinien korygować przychód i zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, które to świadczenia uległy przedawnieniu na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji (...). Jeżeli Urząd ma dokonać korekty przychodu i zaliczki na podatek to jak ma wyglądać rozliczenie Urząd Pracy - Podatnik - Urząd Skarbowy...
Czy Urząd powinien przekazywać podatnikom (bezrobotnym, poszukującym pracy, uczestnikom projektu) informacje o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach w danym roku podatkowym, które to świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 są wolne od podatku dochodowego...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Przy naliczeniu świadczeń, osobom bezrobotnym lub poszukującym pracy, w tym samym miesiącu Urząd jako płatnik może obliczaną zaliczkę na podatek pomniejszyć o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 tylko przy pierwszym świadczeniu naliczanym w danym miesiącu bez względu czy kwota ta zostanie wykorzystana w całości, czy też nie. Natomiast przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od świadczenia wypłacanego w tym samym miesiącu nie wraca się do poprzedniego naliczenia i nie analizuje, czy kwota ta jest wykorzystana w całości tylko nalicza zaliczkę w wysokości 18% podstawy z uwzględnieniem składki na ubezpieczenie zdrowotne. Reasumując zaliczka na podatek dochodowy powinna być obliczona jak w podanym przykładzie powyżej.
Urząd nie powinien korygować przychodu i zaliczki na podatek dochodowy o świadczenia, które uległy przedawnieniu na podstawie art. 76 ust. 3a ustawy o promocji (...), gdyż są to świadczenia należne, zostały postawione do dyspozycji klienta Urzędu Pracy lecz niepobrane w okresie sześciu miesięcy przez klienta Urzędu Pracy – uległy przedawnieniu.
Urząd nie powinien sporządzać i przekazywać (bezrobotnym, poszukującym pracy, uczestnikom projektu) informacji o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach w danym roku podatkowym, które to świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 są wolne od podatku dochodowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzania przez organ zatrudnienia informacji PIT-11 o wypłaconych z Funduszu Pracy świadczeniach, które wolne są od podatku dochodowego (pyt. 3).
W pozostałym zakresie dokonano odrębnych rozstrzygnięć.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
Od ww. przychodów, stosownie do art. 35 ust. 5 ustawy, płatnik pobiera zaliczkę na podatek dochodowy stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3.
Z przepisu art. 38 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Przepis art. 39 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Pracy wydaje osobom bezrobotnym informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym - PIT-11, w których to informacjach uwzględniane są dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są wykazywane w tej informacji dochody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137, przekazywane osobom bezrobotnym, poszukującym pracy, uczestnikom projektu.
Należy zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 ze zm.). Przy czym zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. c) ww. rozporządzenia został określony wzór Informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), będący załącznikiem Nr 11 do rozporządzenia.
W części E tego formularza, w kolumnie g należy wykazać „Dochód zwolniony od podatku4”. Przy czym z odnośnika „4” wynika, iż „W kwocie przychodów w części E, nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, jednakże w kolumnie e należy wykazać dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych”.
W części F tego formularza:
w poz. 80 – należy wykazać przychody otrzymane z zagranicy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy, między innymi renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego,
w poz. 81 – należy wykazać przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Urząd Pracy w informacjach o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za dany rok podatkowy obowiązany jest do wykazania kwot świadczeń wypłaconych z Funduszu Pracy w tym roku podatkowym, od których na zasadach określonych w art. 35 ust. 5 ustawy pobrał zaliczkę na podatek dochodowy. Nie ma natomiast żadnych podstaw prawnych, aby w informacjach PIT-11 wykazać kwoty wypłaconych tych świadczeń, które zwolnione są z podatku dochodowego na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wynika bowiem z treści art. 39 ust. 1 ww. ustawy w informacji PIT-11 wykazuje się co do zasady tylko dochody podlegające opodatkowaniu (nie korzystające ze zwolnienia). W drodze wyjątku, w informacji PIT-11 wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych oraz te dochody zwolnione z opodatkowania, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Inne dochody korzystające ze zwolnienia przedmiotowego w informacji PIT-11 nie powinny być wykazywane.
Należy ponadto stwierdzić, że jeżeli osoby uprawnione uzyskują w danym roku podatkowym od Wnioskodawcy wyłącznie świadczenia wypłacone z Funduszu Pracy zwolnione z podatku dochodowego na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102, 118, 121, 128, 135, 137 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, to nie ma podstaw prawnych do wystawienia tym osobom za dany rok podatkowy informacji PIT-11.
Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.