IPPB4/415-696/09-4/MP
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.) oraz piśmie z dnia 23.11.2009 r. (data wpływu 25.11.2009 r., data nadania 23.11.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 16.11.2009 r. (data nadania 16.11.2009 r., data odbioru 19.11.2009 r.) Nr IPPB4/415-697/09-2/JK2, Nr IPPB4/415-712/09-2/JK2, Nr IPPB4/415-696/09-2/MP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów szkoleniowych wypłacanych uczestnikom szkolenia – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów szkoleniowych wypłacanych uczestnikom szkolenia.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Spółka w ramach konkursów ogłoszonych przez Instytucję Pośredniczącą - Wojewódzkie Urzędy Pracy i Urzędy Marszałkowskie - otrzymała dofinansowanie na realizację projektów w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Spółka współpracuje z Instytucjami Pośredniczącymi przy realizacji projektów. Potencjalnymi uczestnikami - Beneficjantami Ostatecznymi (BO) mogą być osoby pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy), w szczególności osoby należące do jednej lub kilku z poniższych grup docelowych:
* osoby pozostające bez zatrudnienia łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat,
* kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci),
* osoby po 25 roku życia,
* osoby niepełnosprawne
* osoby po 45 roku życia,
* osoby pozostające bez zatrudnienia zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach niezwiązanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą.
Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty i realizowana jest poprzez emisję ogłoszeń w mediach (prasa, radio), bezpośrednią dystrybucję ulotek oraz umieszczanie plakatów w miejscach publicznie dostępnych. Udział w projekcie jest dobrowolny. Na podstawie zebranych zgłoszeń tworzone są grupy uczestników, które zostają objęte wsparciem w postaci nieodpłatnych szkoleń i kursów przeprowadzanych w specjalnie w tym celu wynajętych salach szkoleniowych. Osobom uczestniczącym w kursach i szkoleniach przysługują stypendia (dodatki szkoleniowe) w wysokości 4 PLN za godzinę uczestnictwa w kursie. Stypendium (dodatek szkoleniowy) nie przysługuje za godziny nieobecności na szkoleniu. Zatem wysokość wypłacanego stypendium (dodatku szkoleniowego) jest uzależniona od liczby godzin szkolenia, w których uczestnik projektu uczestniczył.
Pismem z dnia 16.11.2009 r. Nr IPPB4/415-697/09-2/JK2, Nr IPPB4/415-712/09-2/JK2, Nr IPPB4/415-696/09-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie, jakiego okresu podatkowego (rok) dotyczy pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Powyższe zostało uzupełnione pismem z dnia 23.11.2009 r. (data wpływu 25.11.2009 r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy z tytułu wypłacanych stypendiów (dodatków szkoleniowych) dla Beneficjentów Ostatecznych (uczestników szkoleń) Wnioskodawca jest zobowiązany wystawić PIT-8C za rok 2009 i 2010, w którym stypendium to zostało wypłacone...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zgodnie z powyższym, Spółka będzie zobowiązana kwotę wypłaconego stypendium szkoleniowego, podlegającą opodatkowaniu, ująć w PIT-8C wystawionym osobie biorącej udział w szkoleniu. Jednocześnie Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PlT-8C kwota będzie stanowiła dla podatnika przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym stypendium szkoleniowe zostało wypłacone.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się inne źródła przy czym pojęcie innych źródeł nie zostało wprost zdefiniowane w powołanym przepisie.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 tej samej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Artykuł 42a wskazanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
W związku z powyższym, od dochodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Zatem podmiot dokonujący wypłaty jest zobligowany na podstawie art. 42a ww. ustawy do przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Spółka w ramach konkursów ogłoszonych przez Instytucję Pośredniczącą - Wojewódzkie Urzędy Pracy i Urzędy Marszałkowskie - otrzymała dofinansowanie na realizację projektów w ramach Priorytetu VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Spółka współpracuje z Instytucjami Pośredniczącymi przy realizacji projektów. Potencjalnymi uczestnikami - Beneficjantami Ostatecznymi (BO) mogą być osoby pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy), w szczególności osoby należące do jednej lub kilku grup docelowych: osoby pozostające bez zatrudnienia łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat, kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci), osoby po 25 roku życia, osoby niepełnosprawne, osoby po 45 roku życia, osoby pozostające bez zatrudnienia zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach niezwiązanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą.
Osobom uczestniczącym w kursach i szkoleniach przysługują stypendia (dodatki szkoleniowe) w wysokości 4 PLN za godzinę uczestnictwa w kursie. Stypendium (dodatek szkoleniowy) nie przysługuje za godziny nieobecności na szkoleniu. Zatem wysokość wypłacanego stypendium (dodatku szkoleniowego) jest uzależniona od liczby godzin szkolenia, w których uczestnik projektu uczestniczył.
Reasumując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe stypendia nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie są dochodami, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z „innych źródeł”, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z art. 42a cytowanej ustawy Spółka realizująca projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest obowiązana sporządzić informację o wysokości przychodów z tego tytułu PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.
Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 23.10.2009 r., różnica w kwocie 35 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na wskazany przez Stronę rachunek bankowy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.