IBPBII/1/415-903/10/AA
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010r. (data wpływu do Organu – 08 listopada 2010r.), uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku wypłacanego przewodniczącemu Związku z tytułu dyskryminowania za działalność związkową – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 08 listopada 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku wypłacanego przewodniczącemu Związku z tytułu dyskryminowania za działalność związkową.
Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 23 grudnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-903/10/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 17 stycznia 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 14 stycznia 2010r. na zjeździe Związku Zawodowego rozpatrzono wniosek zakładowej organizacji związkowej i uchwałą z dnia 23 czerwca 2010r. postanowiono przyznać Przewodniczącemu Związku rekompensatę w formie dodatku w wysokości 1500 zł brutto miesięcznie z tytułu dyskryminowania za działalność związkową. Ww. rekompensata wypłacana jest co miesiąc, począwszy od 1 lipca 2010r., z wyrównaniem od stycznia 2010r. do czerwca 2010r. - do czasu uregulowania sprawy w statucie. W związku z tym, iż wnioskodawca - Związek Zawodowy prowadzi działalność statutową, a Przewodniczący Związku otrzymuje comiesięczny dodatek, który nie jest traktowany jako wynagrodzenie - nie są odprowadzane z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4).
Wobec powyższego na koniec roku podatkowego 2010 wnioskodawca wystawi PIT-8C Przewodniczącemu z wykazanym przychodem brutto otrzymanym w roku 2010. W rozliczeniu rocznym PIT-37 Przewodniczący będzie zobowiązany uwzględnić przychód z PIT-8C i odprowadzić należny podatek.
W uzupełnieniu wnioskodawca wskazuje, iż posiada odrębną osobowość prawną, a Przewodniczący Związku nie jest organem stanowiącym. Ponadto kwota dodatku w wysokości 1500 zł jest wypłacana Przewodniczącemu z powodu dyskryminowania go za przynależność do Związku zawodowego. Nie jest to świadczenie za pełnioną funkcję Przewodniczącego Związku.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wnioskodawca prawidłowo postępuje nie traktując dodatku dla Przewodniczącego jako wynagrodzenia...
Czy wnioskodawca powinien odprowadzić comiesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4)...
Jaki rodzaj PIT-u wnioskodawca powinien wystawić Przewodniczącemu Związku na koniec roku podatkowego...
Wnioskodawca jest zdania, iż powinien wystawić PIT-8C, z którego przewodniczący będzie musiał rozliczyć się na koniec roku podatkowego 2010 i odprowadzić należny podatek, o ile będzie należny. W związku z faktem, iż wnioskodawca prowadzi działalność statutową, nie odprowadza comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacania dodatku do wynagrodzenia przewodniczącemu Związku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Katalog źródeł przychodów został określony w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy. Źródłem przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście (pkt 2) oraz inne źródła (pkt 9). Przychodami z działalności wykonywanej osobiście – stosownie do uregulowania zawartego w treści art. 13 pkt 7 powołanej ustawy – są przychody otrzymywane przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Zgodnie natomiast z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”.
Podkreślić jednak należy, że wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest jedynie przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmować będzie także innego rodzaju przychody, gdzie indziej w ustawie nie wymienione, tj. nie zawarte w ściśle określonych kategoriach źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy.
W przypadku przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z innych źródeł, na podstawie art. 42a ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, rekompensata w formie dodatku w wysokości 1500 zł miesięcznie z tytułu dyskryminowania za działalność związkową wypłacana Przewodniczącemu Związku, nie jest świadczeniem należnym za pełnienie funkcji Przewodniczącego Związku. Jest to świadczenie dodatkowe, wypłacane niezależnie od pełnionej przez Ww. funkcji. W związku z czym, powyższe świadczenie należy zakwalifikować jako przychód z innego źródła w rozumieniu art. 10 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym przypadku Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota ww. świadczenia, będzie stanowiła dla Przewodniczącego przychód z innych źródeł, który będzie on obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy (PIT-36), w którym świadczenie to zostało wypłacone.
Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Organ wydający niniejszą interpretację pragnie podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.