• Postanowienie o zakresie ...
  22.11.2024

PF/415-24/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 19 maja 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 324 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymaną kwotę dofinansowania na akcje w momencie ich sprzedaży można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych.

Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana z dnia 07.03.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestiach dotyczących uznania otrzymanego dofinansowania na akcje w ramach Pracowniczego Programu Akcji jako koszt uzyskania przychodów podczas uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych

- uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana przedstawione w powyższym wniosku.

Uzasadnienie

W dniu 07.03.2006r. wpłynął Pana wniosek w sprawie udzielenia przez tutejszy organ podatkowy interpretacji przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Na podstawie bazy komputerowej oraz zgromadzonego materiału tutejszy organ podatkowy stwierdza, że nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa w niniejszej sprawie.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż w roku 2005 otrzymał Pan dofinansowanie na akcje w ramach Pracowniczego Programu Akcji. Jednocześnie w tym samym roku podatkowym dokonał Pan sprzedaży tych akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało zawarte pytanie o następującej treści:

- czy otrzymaną kwotę dofinansowania na akcje w momencie ich sprzedaży może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych.

Zdaniem Pana koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych można zwiększyć o kwotę otrzymanego dofinansowania zgodnie z art. 22 ust. 1d.

Oceniając pod względem prawnym stanowisko Pana w oparciu o przedstawiony stan faktyczny tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej powołanej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane z :

- odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

- realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu w myśl art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochodem o którym wyżej mowa jest m.in. różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. lf lub ust. lg, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

W myśl art. 22 ust. 1f koszty uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji) albo wkładów ustala się w wysokości:

- nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) albo wkładów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały (akcje) albo wkłady zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,

- wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji) albo wkładów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

W przypadku zbycia udziałów (akcji) objętych w wyniku podziału, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7, kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej jest ich wartość nominalna ustalona na dzień zarejestrowania podwyższenia kapitana zakładowego spółki przejmującej albo na dzień zarejestrowania spółek nowo zawiązanych, art. 22 ust. 1g cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż otrzymane w 2005r. dofinansowanie zakupu akcji wykazane przez płatnika na PIT-8C winien Pan wykazać zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w/g ustalonego wzoru i złożyć we właściwym w/g miejsca zamieszkania urzędzie skarbowym w ustawowym terminie tj. za rok 2005 do dnia 02 maja 2006r..

Jednocześnie w podanym wyżej terminie, winien Pan złożyć zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 cytowanej ustawy odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru (PIT-38), o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) na podstawie wystawionej przez płatnika informacji PIT-8C z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 3Ob ustawy. W rozliczeniu tym miał Pan prawo uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów, przy czym stosownie do art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów m.in. bezpośrednio przypisane do konkretnej transakcji - koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego jak i koszty poniesione w celu uzyskania przychodu i związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie (koszty prowizji, w tym prowizji kupna i sprzedaży, poniesionych w roku związanych z prowadzeniem lub założeniem rachunku, koszty transferu, zdeponowania papierów itd.), z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy.

Zatem nale ży stwierdzić, iż stanowisko Pana w tej sprawie jest nieprawidłowe.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji dokumenty w postaci kserokopii informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku 2005 PIT-8C wystawionych przez ... Dom Maklerski S.A. w ... oraz ... S.A. w ... nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w rozpatrywanym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień sporządzenia niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Referencje: PB-3/005-SIP-355/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...