PO 2/N-5972-01036/95
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 12 czerwca 1995
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W związku z zapytaniami dotyczącymi ewidencjonowania przychodów przez podatników prowadzących apteki oraz świadczących usługi oftalmiczne i otrzymujących refundacje środków z budżetu za usługi optyczne świadczone na rzecz uprawnionych do bezpłatnego lecznictwa Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:
W art. 14 ust. 1 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.) określono definicję przychodu z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego. I tak, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej bez znaczenia pozostaje fakt zapłaty należności przez biorcę świadczenia. Oznacza to, że przychód z działalności powstaje w momencie wydania towaru, wyrobu lub wykonania usługi.
Od tej ogólnej definicji w art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy przewidziano pewne wyjątki. Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia. W tym przypadku przychód powstaje w momencie otrzymania np. dopłaty.
Podstawą refundacji apteki za leki wydane osobom uprawnionym jest ustawa z 27.9.1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz.U. Nr 94, poz. 422). Refundacja ta w świetle Prawa budżetowego nie ma charakteru dotacji. Jest to dopłata z budżetów wojewodów do wydawanych leków za odpłatnością ulgową lub bezpłatnie. Dopłata ta nie jest zakwalifikowana do grupy wydatków zaliczonych jako świadczenia na rzecz osób fizycznych i realizowana jest przez § 33 - leki i środki pomocnicze w rozdziale 8591 - leki dla uprawnionych.
W świetle § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 2.7.1974 r. w sprawie zaopatrywania ludności w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (Dz.U. Nr 26, poz. 154 ze zm.), do środków pomocniczych zaliczone są między innymi okulary, których wykonanie dla osób uprawnionych jest również częściowo finansowane z budżetu przez § 33 w rozdziale 8591. Charakter dopłaty do okularów jest nieco inny niż do leków. Dopłata ta stosowana jest w formie ryczałtu dla uprawnionej osoby.
Natomiast tryb rozliczenia między budżetem a zakładami optycznymi jest podobny do stosowanego w przypadku aptek. Zakłady Opieki Zdrowotnej zawierają umowy cywilnoprawne z zakładami optycznymi, te zaś realizują recepty za ulgowe usługi.
W świetle powyższego przychodem z tytułu prowadzenia działalności usługowej w aptekach i w zakładach optycznych są kwoty należne z tytułu wykonania usługi z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce oznacza to, że przychodem zakładu są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu wykonanych usług oraz kwoty otrzymanej dopłaty. Za dzień uzyskania przychodu w przypadku dopłat do okularów lub do leków dla uprawnionych osób przyjmuje się dzień, w którym właściciel zakładu uzyskał refundację.
