• Interpretacja indywidualn...
  15.11.2024

IBPBI/1/415-128/10/AB

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 378 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 10 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej związanej z dokonaniem zakupów o określonej wartości - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanej premii pieniężnej związanej z dokonaniem zakupów o określonej wartości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej sprzętu elektronicznego. Dokonując zakupów towarów handlowych o określonej wartości od dostawców krajowych i zagranicznych nabywa prawo do premii pieniężnych.

Wnioskodawca premie pieniężne uzyskuje na dwa sposoby:

1. dokonuje jedynie zakupów w określonej wysokości,

2. dokonuje zakupów w określonej wysokości i jednocześnie wykonuje działania marketingowe polegające na promocji produktów dostawcy w salonach firmowych, w internecie: na swojej stronie www i na aukcjach wystawianych na portalu ..., a także na banerach reklamowych umieszczonych na ulicach miast i w środkach komunikacji miejskiej.

W obydwu przypadkach premie obliczane są kwartalnie i na każdy kwartał ustalane są inne progi zakupów i jednocześnie inne stawki procentowe. W obydwu przypadkach wysokość obrotu uprawniającego do otrzymania premii ustala dystrybutor lub producent na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Nie istnieje konkretny algorytm kalkulacji premii pieniężnej, każdorazowo ustalana jest w drodze negocjacji handlowych. Umowy zawierane z dostawcami w obydwu przypadkach nie zawierają dodatkowych ustaleń dotyczących rodzaju działań, okresu czy ich częstotliwości, które miałyby intensyfikować sprzedaż produktów dostawcy. Umowy nie określają także sposobu potwierdzania tych działań.

Jeśli w umówionym okresie jednostka nie dokona zakupów w określonej wysokości i nie podejmie działań na rzecz dostawcy premia nie będzie wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powstanie przychodu z tytułu premii pieniężnej ma miejsce z datą jej faktycznego otrzymania (np. wpływ na rachunek bankowy lub data kompensaty wzajemnych wierzytelności), czy też jest to okres, za który ta premia została naliczona, np. ostatni dzień kwartału...

Zdaniem Wnioskodawcy, za datę powstania przychodu należy uznać dzień otrzymania premii pieniężnej (np. data wpływu na rachunek bankowy lub data kompensaty wzajemnych wierzytelności).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1. wystawienia faktury albo

2. uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h oraz 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1h ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne m.in. za zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

W tak przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi, na rzecz dostawcy towarów handlowych. Zrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego poziomu zakupów towarów handlowych o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie, nie może oznaczać, iż świadczy on jakąkolwiek usługę na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę umowy (Wnioskodawcę).

Zatem przepis art. 14 ust. 1c ww. ustawy, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Niewątpliwie otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W przedstawionym stanie faktycznym do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu (cytowanego powyżej) w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 (przychodu z działalności gospodarczej), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1e, 1h i 1i, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zatem, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, przychód z tytułu otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów powstaje w dniu otrzymania tej premii.

W świetle powyższego, przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenie w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanego wynagrodzenia za tzw. „działania marketingowe” zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...