• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

1401/FB/005-252/EJ/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 21 lipca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 234 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacjapodatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UO, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie uznając stanowisko samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego przedstawione we wniosku złożonym w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa - Śródmieście w dniu 28 stycznia 2005r za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego przyznał w m-cu grudniu 2004r dla zatrudnionych pracowników bony, które zostały sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Bony towarowe wręczono pracownikom w m-custyczniu 2005r. Z częścią tych pracowników rozwiązano umowę o pracę w m-cu grudniu 2004r. Ponadto część pracowników, w miesiącu w którym otrzymała bony przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (płatnym z ZUS) nie uzyskała żadnych przychodów ze stosunku pracy (z wyjątkiem bonu).

Zdaniem wnioskodawcy, przy poborze zaliczki na podatek dochodowy zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku należy zastosować zryczałtowane koszty uzyskania przychodu, gdyż wartość bonów stanowi przychód ze stosunku pracy.

Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście uznał stanowisko Samodzielnego ZespołuPublicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego za nieprawidłowe. Na przedmiotowe postanowienie zażalenie nie zostało wniesione.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym, stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000r Nr 14, póz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego,stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, aw szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystanyurlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak równieżwartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.W świetle powołanego przepisu, przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia powodujące przyspieszenie majątkowe u podatnika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunkiem pracy.Użyty w przepisie zapis "w szczególności" oznacza, że wymienione kategorie przychodów są wymienione jedynie przykładowo, dla lepszego zobrazowania pojęcia przychodów z tego źródła.O tym czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy - decyduje okoliczność, że świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik, a nie każda inna osoba nie związane (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Wyliczenie zawarte w katalogu rodzaju należności zaliczanych do przychodu,o którym mowa w art. 12 u.p.d.f. ma charakter otwarty, a to z uwagi na użytesformułowanie "wszelkie wypłaty" oraz "wartości innych (...) świadczeń".Oznacza to, że do kwalifikacji danego przychodu ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia czy też tytuł wypłaty, ale przede wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest ono otrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane. Przy czym nie jest istotne, czy pracodawca pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych, czy też pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą nie związanych. Jeżeli świadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, a beneficjentem jest pracownik (ewentualnie były pracownik) to uzyskane przez pracownika (byłego pracownika) świadczenia, w tym świadczenia rzeczowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowią przychód ze stosunku pracy.W myśl art. 22 ust. 2 u.p.d.f. koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej zostałyokreślone w 2005r, w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - w wysokości 102 zł 25 gr. lub 127 zł 82 gr. miesięcznie. Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy płatnicy "zakłady pracy" przy obliczaniu i pobieraniu zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują odtych zakładów pracy przychody ze stosunku pracy są obowiązani przy ustalaniu dochodu będącego podstawą do naliczania zaliczki, pomniejszyć uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 o koszty uzyskania w wysokości wskazanej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 tej ustawy.

W świetle powyższego wartość świadczenia rzeczowego (bonu finansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) otrzymanego przez pracowników (byłych pracowników), którym świadczenie to zostało przyznane w związku z łączącym te osoby stosunkiem pracy stanowi przychód ze stosunku pracy.Do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w trybie określonym w art. 32 u.p.d.f., w przypadkach wskazanych w wystąpieniu obowiązany jest Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego, który pełni funkcję płatnika.Na jednostce będzie również ciążył obowiązek wykazania tych należności w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B, o których mowa w art. 39 u.p.d.f.

Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UOrażąco narusza prawo w ten sposób, że jego treść pozostaje w wyraźnej sprzeczności z treścią wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia przedmiotowe postanowienie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...