• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

RO-XV/423/PDOP-09/152/JB/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 20 marca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 234 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1) Czy Spółka będzie mogła odliczyć kwotę podatku uiszczonego od dywidendy za 2004 r. ( wypłaconej w sierpniu 2005 r.) od kwoty podatku dochodowego od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki, której jest akcjonariuszem nabywanych przez tę spółkę w celu ich umorzenia w roku 2006 r, 2) W jaki sposób dokonać odliczenia skoro płatnikiem podatku dochodowego jest w tym przypadku spółka której akcjonariuszem jest X Spółka z o. o.,3) Czy w związku z tym można wystąpić o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym, nie tylko w związku z nieuwzględnieniem przez płatnika kosztów nabycia akcji zbywanych w celu ich umorzenia, ale także w związku z faktyczną niemożnością dokonania odliczenia kwoty podatku uiszczonego od otrzymanej dywidendy za 2004r, 4) Czy kwotę podatku dochodowego od dywidendy za 2004 r (wypłaconej w sierpniu 2005 r) połączoną z kwotą podatku od dochodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji w celu ich umorzenia, Spółka X będzie mogła odliczyć jedynie od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art.19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dochodów innych niż dochody z dywidend oraz innych niż dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozliczeniu za miesiąc dokonania czynności opodatkowanej zgodnie z art.19 updop, czy w rozliczeniu za rok podatkowy

Pismem z dnia 04.01.2006 r.(data wpływu 09.01.2006 r.,) uzupełnionym w dniu 20.02.2006 r, a następnie w dniu 01.03.2006 r, podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

"X" Spółka z o. o. jest akcjonariuszem Spółki Akcyjnej. Akcje nabyła w oparciu o zezwolenie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na podstawie publicznych wezwań do sprzedaży akcji przeprowadzonych za pośrednictwem domu maklerskiego. Spółka "X" w sierpniu 2005r. otrzymała od spółki, której jest akcjonariuszem dywidendę wypłaconą zgodnie z uchwałą o podziale zysku za 2004r. Płatnik dokonując wypłaty dywidendy pobrał zryczałtowany podatek dochodowy. Kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego płatnik przekazał na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Spółka nie odliczyła podatku uiszczonego od wypłaconej dywidendy w zeznaniu za 2005r ponieważ nie wystąpił podatek należny za 2005 r.

W 2006 r Spółka Akcyjna będzie nabywać akcje od akcjonariuszy w celu umorzenia (zgodnie z art.362 § 1 pkt.5 Ksh) w następujący sposób: Spółka Akcyjna ogłosi wezwanie na sprzedaż akcji, a w odpowiedzi na wezwanie X Spółka Sp z o. o. dokona zbycia akcji w celu ich umorzenia. W tej transakcji Spółka Akcyjna jako płatnik od wypłaconego Sp z o.o wynagrodzenia. pobierze i odprowadzi podatek dochodowy. Spółka Sp z o.o. otrzyma więc kwotę wynagrodzenia netto. Przy tej transakcji powstanie nadpłata wynikająca z faktu, iż Spółka Akcyjna odprowadzi zryczałtowany podatek liczony od kwoty ceny sprzedaży i nie jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania o poniesione przez Sp z o.o. koszty nabycia akcji."X" Spółka z o. o. poza zakupem i sprzedażą akcji nie prowadzi innej działalności.

Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż :przepisy nie przewidują , iż płatnik może odliczyć od kwoty potrąconego zryczałtowanego podatku, kwotę podatku wskazaną w art.23 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej sytuacji gdy nie występuje dochód do opodatkowania na zasadach ogólnych, powstaje nadpłata określona przepisem art.72 § 1 pkt.2 ustawy Ordynacja podatkowa i podatnik może wystąpić o zwrot nadpłaty zaraz po odprowadzeniu podatku przez płatnika z tytułu wypłaty dywidendy za 2005 r.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia , postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W świetle art. 7 ust.3 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wymienionych w art 21 i 22 w/w ustawy. Oznacza to, że dochody te nie wchodzą do podstawy opodatkowania dla obliczenia podatku zgodnie z art.19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 w/w ustawy przychodem z udziału w zyskach osób prawnych, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany, w tym także dochód udziałowca (akcjonariusza) uzyskany w wyniku odpłatnego zbycia przez niego na rzecz spółki kapitałowej udziałów (akcji) w celu ich umorzenia. Taki dochód jest dochodem z udziału w zyskach osób prawnych i podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych., zgodnie z nowelizacją tego przepisu obowiązującą od dnia 01.01.2004 r. do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

W świetle powyższych przepisów udziałowcy (akcjonariusze), którzy otrzymali świadczenia z tytułu umorzenia udziałów (akcji) w kwocie wyższej niż wydatki poniesione na nabycie lub objęcie tych udziałów (akcji), osiągają dochód z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, opodatkowany na podstawie art. 22 cyt. wyżej ustawy stawką w wysokości 19%.

Jak stawowi art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W świetle art. 23 ust.1 i 2 w/w ustawy kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art.19.

Odliczenia kwoty podatku uiszczonego od otrzymanej dywidendy można dokonać już od pierwszej, po pobraniu i odprowadzeniu przez płatnika podatku - zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, gdyż zgodnie z przepisem art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz 60 ze. zm.), zaliczka też jest podatkiem.

Przewidziane w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uprawienie do odliczenia kwoty podatku uiszczonego od otrzymanej dywidendy od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19 cyt. ustawy jest uzależnione, po pierwsze od woli podatnika wyrażonej w stosownej formie, a więc w deklaracji, a po drugie przysługuje tylko w sytuacji, gdy spełniona zostanie dyspozycja tegoż przepisu. Przy czym prawo do odliczenia zryczałtowanego podatku od podatku dochodowego od osób prawnych, nie jest ograniczone w czasie, ani też w zakresie kwoty dokonywanych odliczeń.

W świetle powołanych wyżej regulacji, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu dywidend pobranego przez płatnika za dany rok podatkowy od zryczałtowanego podatku z tytułu zbycia akcji w celu ich umorzenia. W obu przypadkach mamy do czynienia z podatkiem zryczałtowanym, nie jest to zatem podatek obliczony zgodnie z art.19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art.72 § 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej. Natomiast zgodnie z art.75 § 1 w/cyt ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku . Powyższa regulacja odnosi się do zdarzeń, które powodują powstanie nadpłaty w wyniku niewłaściwego postępowania podatnika , płatnika lub inkasenta.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka za 2005r nie uzyskała dochodu do opodatkowania na zasadach ogólnych i z tego względu nie odliczyła uiszczonego podatku od wypłaconej jej dywidendy za 2004r. od podatku obliczonego zgodnie z art.19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przewiduje, iż w 2006 r uzyska dochód ze sprzedaży akcji na zasadach ogólnych (będącej przedmiotem działalności Spółki) oraz dochód z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki, w celu umorzenia tych akcji. Ponadto Spółka kwestionuje wysokość pobieranego przez płatnika zryczałtowanego podatku z tytułu zbycia akcji w celu ich umorzenia z uwagi na nieuwzględnienie przez płatnika kosztów nabycia akcji zgodnie z art.12.ust.4 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, kwota pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku od dywidendy za rok podatkowy Spółka nie podlega odliczeniu od kwoty zryczałtowanego podatku z tytułu zbycia akcji w celu ich umorzenia. Kwotę podatku uiszczoną od dywidendy za 2004r. i kwotę podatku z tytułu odpłatnego zbycia akcji w celu ich umorzenia za 2005 r Spółka będzie mogła odliczyć wyłącznie od kwoty podatku dochodowego należnego z tytułu sprzedaży akcji na zasadach ogólnych w rozliczeniu za miesiąc dokonania transakcji w 2006r. - w deklaracji CIT-2.

W związku z tym, iż Spółka kwestionuje wysokość pobranego przez płatnika podatku z tytułu odpłatnego zbycia w celu ich umorzenia, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Natomiast brak podatku obliczonego zgodnie z art.19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i niemożność dokonania z tego względu odliczenia kwoty podatku uiszczonego od dywidendy nie stanowi przesłanki do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Zatem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku uznaje, że stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 14.12.2005 r. jest nieprawidłowe

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...