• Postanowienie o zakresie ...
  18.11.2024

DFII/415-1/06/ED

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 12 lipca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 234 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy z tytułu wypłat zapomóg pieniężnych przyznanych z Funduszu Pomocy Funkcjonariuszom i Pracownikom Służby Więziennej oraz Członkom ich rodzin nie ciążą na wnioskodawcy - Zakładzie Karnym obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

W dniu 22.05.2006r. Zakład Karny złożył w tutejszym urzędzie skarbowym wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z treści tego wniosku wynika, że Zakład Karny wypłaca, zatrudnionym w tym zakładzie funkcjonariuszom i pracownikom, a także innym uprawnionym osobom (emerytom i rencistom) bezzwrotną zapomogę pieniężną przyznawaną przez Fundusz Pomocy Funkcjonariuszom i Pracownikom Służby Więziennej oraz Członkom ich rodzin. Udzielanie pomocy następuje - w szczególnych przypadkach - osobom uprawnionym w związku z leczeniem i rehabilitacją, zakupem leków specjalistycznych, protez, sprzętu rehabilitacyjnego oraz w związku z innymi przypadkami nieprzewidzianymi wyżej.

Przedstawione we wniosku wątpliwości interpretacyjne, zawarto w pytaniu: czy wypłacając kwotę przyznanej zapomogi należy ją potraktować jako dochód osobisty i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy w takim przypadku Zakład Karny jest płatnikiem w rozumieniu art. 31 ustawy i jakie są obowiązki Zakładu w tym zakresie w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacana pomoc finansowa z Funduszu w formie zapomogi pieniężnej jest dochodem funkcjonariusza lub pracownika, lecz płatnikiem jest Fundusz.

Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, dokonana w świetle właściwych dla tego stanu przepisów prawa podatkowego sprawia, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zambrowie nie może potwierdzić prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

Źródło przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych reguluje art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z póź. zm.). Zgodnie z tym przepisem za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc każde świadczenie, które zostało otrzymane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy (...).

W związku z powyższym Zakład Karny od wypłacanych bezzwrotnych zapomóg pieniężnych, dokonywanych funkcjonariuszom i pracownikom Zakładu, jako płatnik powinien obliczyć i pobrać zaliczki na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 38 ust.1 wyżej wymienionej ustawy płatnik przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację PIT-4. Ponadto, zakład pracy jest zobowiązany na mocy art. 39 ust.1 w/w ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje PIT-11.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, od uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem jej art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Płatnik dokonując wypłaty tych świadczeń, zobowiązany jest na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje PIT-8A o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 42a wyżej wymienionej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art.52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje o wysokości przychodów PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W związku z powyższym w przypadku dokonywania przez Zakład Karny wypłat zapomóg przyznanych członkom rodzin, to jest małżonkom i dzieciom funkcjonariuszy i pracowników oraz emerytów i rencistów, podmiot jest obowiązany do sporządzenia imiennej informacji PIT-8C. Druk ten sporządzają wskazane w przepisie osoby nie będące płatnikami. Sporządzenie tego dokumentu nie rodzi obowiązku pobrania podatku, stanowi jedynie potwierdzenie faktu wypłaty określonego świadczenia. Obowiązek sporządzenia imiennej informacji występuje zarówno w sytuacji, gdy określone osoby dokonywały na rzecz podatników świadczeń o charakterze pieniężnym jak i niepieniężnym.

Odstępstwem od generalnej zasady opodatkowania wszelkich otrzymanych świadczeń są dochody objęte zwolnieniami przedmiotowymi zawartymi w art., art.: 21,52,52a,52c,52d oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...