IPPB1/415-410/10-4/RS
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2010 r. (data wpływu 30.04.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 22.06.2010 r., data wpływu 23.06.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 16.06.2010 r. (data nadania 17.06.2010 r., data doręczenia 22.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność usługową na terytorium Francji. Świadczone przez jego firmę usługi polegają na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowanych, przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych. Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 18.03.2010 r. przyporządkował rodzaj świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług do PKWiU 43.32.10.0 „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej” z dn. 29 października 2008 r. Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 06 kwietnia 2004 r. ww. usługi mieszą się w grupowaniu PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej”
Firma Wnioskodawcy świadczy usługi na terenie Francji dla kontrahenta francuskiego. Płatności za wykonane usługi są rozliczane w Euro. Każda płatność uiszczana jest w postaci przelewu bankowego na konto walutowe (w Euro) Wnioskodawcy. Przewalutowanie nie ma miejsca. Przesłane przez kontrahenta pieniądze są wypłacane przez Wnioskodawcę w kasie w walucie Euro. Przelewy przychodzą w granicach czasowych: 1,5 miesiąca do 2 miesięcy od daty wystawienia rachunku.
W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 16.06.2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku tj. wskazał, iż według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. dla celów podatkowych (Dz. U. Nr 42, poz. 264, późn. zm.) roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych zostały sklasyfikowane pod symbolem 45.42.12-00.00.
Wnioskodawca dodał, że rachunki wystawia w walucie Euro oraz że rozlicza się na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
1. Jaką stawką zryczałtowanego podatku dochodowego objęte są ww. usługi...
2. Czy istnieje obowiązek rozliczania się z różnic kursowych... Jeśli tak to w jaki sposób należy to robić (jakie daty należy przyjmować, itd.)...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Ww. usługi są objęte stawką 5,5 % zryczałtowanego podatku dochodowego z uwagi na to, iż mieszczą się w grupie 43 „Roboty budowlane specjalistyczne” a stawka 5,5% obejmuje roboty budowlane.
Odpowiedź na pytanie pierwsze przedmiotowego wniosku w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 ze zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 12. ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
* 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww.ustawy),
* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.
W myśl przepisów tej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5% (art.12 ust 1 pkt 4 lit. a)).
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.
Przez roboty budowlane należy rozumieć czynności wymienione w sekcji F, dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Dział ten obejmuje m. in. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, wykonywaniu elementów nośnych, układaniu i pokrywaniu dachów. W dziale tym mieszczą się także wymienione przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych sklasyfikowane pod symbolem 45.42.12-00.00 w dziale „Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej”.
Przepisy ustawy nie uzależniają stawek podatku od przychodów z robót budowlanych od tego, czy są one wykonywane przy wykorzystywaniu materiałów własnych, czy powierzonych.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 45.42.12-00.00, należy zaliczyć do robót budowlanych w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem przychody uzyskane z tych robót podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbo