• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  15.06.2024

PO 5/1-3157/0650/95

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 31 sierpnia 1995

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 180 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

W odpowiedzi na pismo z 13.3.1995 r., Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.), przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń ... a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 powołanej ustawy).

W związku z powyższym podlegają opodatkowaniu m.in. imiennie adresowane do podatnika wydatki ponoszone przez zakład pracy z funduszu świadczeń socjalnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych: w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 24.3.1995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 35, poz. 173).

Tak więc m.in. podlegają opodatkowaniu wydatki na zakup biletów dla pracowników na imprezy kulturalne (lub dopłaty do biletów) jeżeli nie stanowią świadczeń okolicznościowych, o których mowa w § ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia.

Również jeżeli zakład pracy opłaca imienne rachunki wystawione przez Przychodnię Rehabilitacyjną za korzystanie przez pracowników i emerytów z usług tej Przychodni w zakresie opieki zdrowotnej - to wydatki zakładu pracy w tym zakresie są przychodem podlegającym opodatkowaniu: w przypadku pracowników tak jak wynagrodzenia za pracę, a w przypadku emerytów, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast jeżeli zakład pracy zgodnie z umową zawartą z Przychodnią Rehabilitacyjną opłaca prawo ogółu pracowników i emerytów do korzystania z usług tej Przychodni, a Przychodnia nie wystawia imiennych rachunków za korzystanie z określonych jej usług przez konkretnych pracowników - lecz rachunki opiewające na ogólną kwotę uzgodnionej zryczałtowanej odpłatności - wówczas wydatki zakładu pracy nie stanowią przychodów pracowników oraz emerytów i nie podlegają opodatkowaniu.

Podobnie wydatki na dofinansowanie imprez turystycznych, sportowych i kulturalnych organizowanych przez zakład pracy, jeśli nie są imiennie adresowane do podatnika, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, w takim przypadku nie zachodzi potrzeba dzielenia kwoty wydatkowanej na liczbę uczestników i doliczanie do wynagrodzenia pracownika.

Dodatkowo Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne są od podatku: świadczenia rzeczowe otrzymywane przez emerytów i rencistów od zakładów pracy z tytułu poprzednio łączącego ich z nim stosunku służbowego, stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy oraz od związków zawodowych. Cytowane zwolnienie nie obejmuje kredytu gotówkowego udzielonego przez Bank na preferencyjnych zasadach emerytowi bądź renciście (byłemu pracownikowi Banku). Dochód z tytułu preferencyjnego oprocentowania kredytu przez Bank jest dla emeryta bądź rencisty (byłego pracownika Banku) świadczeniem pieniężnym opodatkowanym w formie 20%, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...