1401/FB/005-74/16/AS/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 13 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Decyzja
Na podstawie art. 14 b § 5 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 1.02.2006 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia 9.01.2006 r. nr 1435/FO3/415-124/05/MG uznające Pani stanowisko wyrażone we wniosku o dokonanie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu emerytury zagranicznej jako nieprawidłowe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie o r z e k a odmówić uchylenia zaskarżonego postanowienia.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 27.10.2005 r. uzupełnionym w dniu 17.11.2005 r. zwróciła się Pani do Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej sposobu poboru przez płatnika podatku od wypłacanej z USA emerytury zagranicznej a w szczególności o możliwość wyłączenia z podstawy opodatkowania zapłaconej prowizji bankowej. Uważa Pani, iż nie słusznie płaci Pani podatek od prowizji bankowej, mimo że prowizja nie jest Pani przychodem lecz kosztem. Twierdzi Pani, iż PITy-11 wystawiane przez płatnika zawierają przychody dwóch podatników Banku i Pani co jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Postanowieniem z dnia 9.01.2006 r. nr 1435/FO3/415-124/05/MG Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nie potwierdził stanowiska zawartego w Pani piśmie z dnia 27.10.2005 r. dotyczącego konieczności pomniejszenia przed opodatkowaniem przychodu z tytułu emerytury zagranicznej o pobraną przez bank prowizję.
Na powyższe postanowienie pismem z dnia 1.02.2006 r. wniesiono zażalenie.
Rozpatrując sprawę w wyniku złożonego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył co następuje:
Z akt sprawy wynika, iż otrzymuje Pani za pośrednictwem płatnika emeryturę z zagranicy ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, od której płatnik pobiera zaliczkę na podatek. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt. 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 1 źródłami przychodów są m.in. emerytura lub renta. Na podstawie art. 12 ust. 7 przez emeryturę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych. Na podstawie art. 22 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty prowizji bankowej za realizację świadczenia rentowego nie stanowią kosztu uzyskania przychodu z tytułu emerytury zagranicznej, gdyż nie są bezpośrednio związane z uzyskaniem przez podatnika przychodu z emerytury, lecz z obsługą postawionego do dyspozycji świadczenia rentowego przez bank. Stanowi zapłatę za usługę bankową którą jest obsługa świadczenia rentowego na Pani indywidualnym rachunku bankowym. Na podstawie przepisów art. 35 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy ? od wypłacanych przez nie emerytur i rent.Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury. Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3, jeżeli zaliczkę pobierają płatnicy określeni m.in. w ust. 1 pkt. 1, a podatnik przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym zaczął osiągać takie dochody, złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie osiąga równocześnie innych dochodów, z wyjątkiem określonych w art. 28 i 30 oraz 30a-30c.
Dodatkowo zaliczkę z tytułu emerytury zagranicznej zmniejsza się z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż Pani zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie w związku z czym nie ma podstaw do zmiany lub uchylenia postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.Mając na uwadze powyższe postanowiono orzec jak w sentencji.
