IBPBII/1/415-1027/10/HK
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 15 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 15 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Zgodnie z ustawą o powszechnym spisie rolnym w 2010r. (Dz. U. z 2009r. nr 126 poz. 1040) na terenie całego kraju przeprowadzony został powszechny spis rolny. Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 tej ustawy, do wykonania prac spisowych gminny komisarz spisowy utworzył gminne biuro spisowe, które funkcjonowało przez okres od 01 lipca do 03 grudnia 2010r. W skład biura spisowego weszli oddelegowani pracownicy Urzędu Gminy. Art. 17 ust. 3 i 4 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r. stanowi, iż pracownicy jednostek statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, jednocześnie jednak w związku z wykonywaniem prac spisowych zostały im przyznane dodatki spisowe i nagrody.
Z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia, a za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia. Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r. prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dodatki i nagrody spisowe wypłacone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582) pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym są przychodem ze stosunku pracy, czy też przychodem z działalności wykonywanej osobiście...
Zdaniem wnioskodawcy, dodatki spisowe i nagrody otrzymywane przez osoby oddelegowane do prac w biurze spisowym nie są związane ze stosunkiem pracy ale z wykonywaniem dodatkowych zadań zleconych przez gminnego komisarza spisowego w ramach prac w biurze. Podstawą wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń pochodzących ze stosunku pracy są przepisy Kodeksu pracy i obowiązujący regulamin wynagradzania. Natomiast, kwestię przyznawania dodatków spisowych i nagród regulują przepisy ustawy o powszechym spisie rolnym w 2010r., a ich wypłatę regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r. W świetle powyższego, wypłacone dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom, oddelegowanym przez komisarza spisowego do pracy w biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarza spisowego, stąd też, w ocenie wnioskodawcy, przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca stwierdza, że jego stanowisko w powyższej sprawie jest zgodne ze stanowiskiem Departamentu Wynagrodzeń i Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Finansów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:
Centralne Biuro Spisowe;
wojewódzkie biura spisowe;
gminne biura spisowe.
W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).
Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).
Z przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.
Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym – nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).
Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r., zwanej dalej „ustawą”, oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż do wykonania prac spisowych gminny komisarz spisowy utworzył gminne biuro spisowe, które funkcjonowało przez okres od 01 lipca do 03 grudnia 2010r. W skład biura spisowego weszli oddelegowani pracownicy Urzędu Gminy. Z pracownikami nie zostały zawarte umowy zlecenia, a za czas wykonywania prac spisowych zachowali oni prawo do wynagrodzenia, jednocześnie w związku z wykonywaniem prac spisowych zostały im przyznane dodatki spisowe i nagrody.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacone dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
