• Postanowienie o zakresie ...
  27.11.2024

1472/RPŁ/415-19/MJM/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 27 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 243 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom uczestniczącym w pracach nad opisanym we wniosku projektem korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych i czy w związku z powyższym możliwe jest zwolnienie Spółki jako płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U z 2005r. Nr 8 poz. 60 tekst jednolity) - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie XXX S.A (dalej Spółka) przedstawionej w złożonym wniosku z dnia 29/03/2005r. (data wpływu do urzędu 01/04/2005r.) uzupełnionym w dniu 13/04/2005r.

Postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła w ramach Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej umowę o wykonanie projektu pod nazwą (....) finansowanego ze źródeł Unii Europejskiej. Bezpośrednim beneficjentem pomocy zagranicznej w ramach wymienionego projektu jest Spółka. Prace na rzecz w/w projektu prowadzone są przez niektórych pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, których wynagrodzenie finansowane jest z wymienionych wyżej tzw. środków pomocowych.

Składając przedmiotowy wniosek Spółka zwraca się z zapytaniem czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom uczestniczącym w pracach nad w/w projektem korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych i czy w związku z powyższym możliwe jest zwolnienie Spółki jako płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ?.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Stosownie do przepisów art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej dalej updf - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 updf wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Równocześnie na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego wynika, że beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne ewentualnie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej z tym, że osoby fizyczne korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updf pod warunkiem, że bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W świetle powyższych przepisów uznać należy, iż dochody (wynagrodzenia) pracowników, sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, realizujących bezpośrednio cel programu - na podstawie zawartej umowy o pracę ze Spółką, która jako pierwsza otrzymała bezzwrotna pomoc, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updf.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego uznać należy, iż wymóg bezpośredniej realizacji przez poszczególnych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę celu Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej (realizacja projektu pod nazwą .....) finansowanego ze źródeł Unii Europejskiej został spełniony, gdyż bezpośrednim beneficjentem środków Unii Europejskiej realizującym cel projektu w ramach w/w programu jest Spółka.

W związku z powyższym na Spółce jako płatniku nie ciążą obowiązki poboru zaliczek od wypłacanych wynagrodzeń ze stosunku pracy finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje że:

1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie

2. interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej

3. nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji.

Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania postanowienia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...