1438/DF1/415-151/333/05/AS
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 listopada 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy wynagrodzenie za pracę finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należy uznać za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.09.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 09.09.2005r.), uzupełnionego pismami: z dnia 16.09.2005r. i 09.11.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Pani wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 07.09.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 09.09.2005r.), uzupełnionym następnie pismem z dnia 16.09.2005r. (data wpływu do Urzędu 22.09.2005r.) oraz pismem z dnia 9.11.2005r. (data wpływu 16.11.2005r.) wystąpiła Pani o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie.
Z opisu stanu faktycznego oraz przedłożonego do wniosku zaświadczenia wystawionego przez pracodawcę wynika, iż od lutego 2005r. jest Pani zatrudniona w PARP w Zespole Instrumentów Szkoleniowych. W ramach zatrudnienia została Pani zaangażowana w realizację projektu: "Wsparcie kadrowe wdrażania Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich przez PARP", współfinansowanego w 75% z funduszy strukturalnych Europejskiego Funduszu Społecznego. Zajmuje się Pani wdrażaniem (nadzorem nad realizacją) projektów szkoleniowych.
Wynagrodzenie Pani, począwszy od lutego 2005r., finansowane jest z rachunku przewidzianego do obsługi projektu z pomocy technicznej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, Działanie 3.1, schemat c), w części w jakiej jest Pani zaangażowana w realizację programu. Środki na tym rachunku przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń pochodzą z pożyczek zaciąganych przez Agencję, zasilających rachunek do obsługi projektu, ze środków z budżetu państwa (tj. z pożyczki na refinansowanie) lub ze środków własnych Agencji. Dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem następuje refundacja z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), jako współfinansowanie realizowanego projektu, w wysokości 75% zrealizowanych w ramach projektu wydatków.
Instytucją Unii Europejskiej finansującą odpowiednią część wynagrodzenia jest Komisja Europejska zarówno w przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego, jak i funduszu PHARE.
Od wynagrodzenia wypłaconego za okres od maja do września br. z tytułu udziału Pani w realizacji projektu, płatnik naliczył i pobrał zaliczki na podatek dochodowy.
Z pisma z dnia 9.11.2005r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika ponadto, iż bezpośrednio realizuje Pani cel programu pomocy technicznej SPO RZL działanie 3.1 c) zgodnie z Uzupełnieniem do Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich będącym załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. (poz. 2024), a Pani zakres obowiązków w zakresie finansowanym z tego programu (SPO RZL) jest zgodny z zakresem podanym na str. 117 wspomnianego dokumentu: "wsparcie kadrowe dla Instytucji zarządzającej SPO RZL, Instytucji Pośredniczących oraz instytucji wdrażających w procesie zarządzania, wdrażania, monitorowania i kontroli finansowej Działań SPO RZL".
Według przedstawionego przez Panią stanowiska, dochody uzyskane w okresie od lutego do września 2005r., odpowiadające tej części wynagrodzenia za pracę, w jakiej zaangażowana była Pani w realizację projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należy uznać za wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a) i b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej oraz bezpośrednio realizowała Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podkreśla Pani również, iż w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są łącznie warunki określone w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Rade Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy -wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z brzmienia cytowanego powyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a) i b) art. 21 ust. 1 pkt. 46 wym. ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż PARP dokonuje wypłaty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich z rachunku przewidzianego do obsługi projektu, zasilanego ze środków pochodzących z pożyczek, z budżetu państwa (tj. z pożyczki na refinansowanie) oraz ze środków własnych Agencji, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów ze środków pochodzących z Europejskiego funduszu Społecznego w wysokości 75% zrealizowanych wydatków. Od wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację SPO RZL, w tym również od Pani wynagrodzenia, Agencja w każdym miesiącu nalicza i potrąca podatek dochodowy.
W omawianym przypadku wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków Agencji, a następnie refinansowana ze środków pomocowych. Z tego względu wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na wypłaty nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, a sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym.
W świetle powyższego wynagrodzenie Pani za okres luty-wrzesień 2005r., w części, w jakiej dotyczy wynagrodzenia za pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego wynagrodzenie Pani za okres luty-wrzesień 2005r., w części, w jakiej dotyczy wynagrodzenia za pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem stanowisko Pani wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.
W przypadku faktycznego refinansowania wynagrodzeń ze środków pomocowych, może Pani wystąpić do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty.
Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
