• Interpretacja indywidualn...
  21.04.2025

IPPB2/415-1/07-3/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 243 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2007 r. (data wpływu 11.07.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych odpowiadających wkładowi lokatorskiemu - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.07.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych odpowiadających wkładowi lokatorskiemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 1993 r. dokonał Pan zamiany lokatorskiego mieszkania spółdzielczego na lokal mieszkalny znajdujący się w budynku prywatnym pod zarządem kwaterunku Urzędu Miasta Pruszkowa, następnie przejętym przez właściciela (osobę prywatną), a należącym do Pana matki. Zamiana mieszkań nastąpiła bez rozliczenia wkładu mieszkaniowego spółdzielczego.

W 1997 r. matka Pana wykupiła lokatorskie mieszkanie spółdzielcze na własność.

W 2007 r. ww. lokal został sprzedany a środki w wysokości 100.000,00 zł odpowiadające wkładowi lokatorskiemu zostały przekazane na Pana konto w dniu 08.06.2007 r.

Wezwaniem z dnia 08.08.2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów zwrócił się do Pana o uzupełnienie wniosku poprzez złożenie pisemnego wniosku na wzorze oznaczonym ORD-IN oraz przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 22.08.2007 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej na wzorze oznaczonym ORD-IN z uzupełnionym stanem faktycznym.

W odpowiedzi Wnioskodawca wskazał tytuły nazw lokali będących przedmiotem zamiany oraz lokalu będącego przedmiotem zbycia oraz sprecyzował pytanie dotyczące przedstawionego stanu faktycznego, co do którego zamierza uzyskać ocenę stanowiska w formie indywidualnej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy występuje w opisanym przypadku zobowiązanie podatkowe od środków pieniężnych w wysokości 100.000,00 zł odpowiadających wkładowi lokatorskiemu ...

Zdaniem wnioskodawcy zobowiązanie podatkowe nie występuje gdyż:

W art. 10, 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wymienia zwrotu wkładu jako źródła przychodu.

Natomiast w art. 21 ust .1 pkt 126 ww. ustawy ustawodawca zwalnia te przychody z podatku.

Ponadto spełnione zostały wymogi posiadania tytułu własności do ww. lokalu przez okres 5-ciu lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W rozstrzyganej sprawie, rozważenia wymaga okoliczność, czy ciąży na Panu obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznym w przypadku przekazania przez Pana matkę na Pana konto środków pieniężnych w kwocie 100.000,00 zł (odpowiadających wysokości wkładu lokatorskiego).

W przedmiotowej sprawie w 1993 r. dokonaliście Państwo zamiany mieszkań, w wyniku której w zamian za lokatorskie mieszkanie spółdzielcze otrzymał Pan lokal znajdujący się w budynku prywatnym pod zarządem kwaterunku Urzędu Miasta Pruszkowa, a obecnie przejęty przez właściciela, osobę prywatną.

Zamiana mieszkań nastąpiła bez rozliczenia wkładu mieszkaniowego.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz wszelkiego rodzaju dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwestie nabycia spółdzielczego lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jak i warunków zwrotu wniesionych wkładów reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez umowę o ustanowieniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiścić opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 11 ust. 2 powyższej ustawy w sytuacji wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniem statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu.

Tak więc spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa m. in. z chwilą ustania członkowstwa.

Należy ponadto zaznaczyć, że przed dniem wejścia w życie ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione było zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 ze zm.), na podobnie jak obecnie zasadach.

W sytuacji zwrotu przez spółdzielnię wkładu mieszkaniowego osobie uprawnionej zaistniała sytuacja nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednak w przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia ze zwrotem wkładu przez spółdzielnię, bowiem zamiana mieszkań nastąpiła bez jego rozliczenia.

Nie mamy także do czynienia z wycofaniem wkładu mieszkaniowego. Wycofanie wkładu i związany z tym obowiązek przewidziany w art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r., który na mocy art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.) obowiązuje również do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r. mógłby mieć miejsce jedynie wówczas, gdyby wydatki na wkład mieszkaniowy do spółdzielni wpłacone w celu uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu, zostały podatnikowi zwrócone przez spółdzielnię przed faktycznym uzyskaniem przez niego prawa do lokalu.

Z treści informacji zawartych we wniosku wynika, iż środki pieniężne jakie Pan otrzymał pochodzą ze zbycia w 2007r. przez matkę Pana lokalu mieszkalnego nabytego w drodze zamiany w 1993 r. oraz wykupionego na własność w 1997 r., przy spełnieniu wymogów posiadania tytułu własności do ww. lokalu mieszkalnego przez okres dłuższy niż pięć lat określony w art. 10 ust.1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, środki pieniężne w wysokości 100.000,00 zł przekazane na Pana konto pochodzące ze sprzedaży przez Pana matkę w 2007 lokalu mieszkalnego, a odpowiadające wysokości wkładu lokatorskiego nie stanowią źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymaną kwotę należałoby raczej traktować w kategoriach darowizny.

Krańcowo należy dodać, iż przytoczony przez Pana przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem jak wynika ze złożonego wniosku nie dokonał Pan zbycia nieruchomości nabytej w 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...