• Postanowienie o zakresie ...
  06.07.2025

PDI-415-38/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 24 maja 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 60 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Możliwość preferencyjnego rozliczenia dochodów, przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci w przypadku gdy dziecko osiaga poza dochodami z renty rodzinnej dochody opodatkowane w Niemczech.

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 par.1, art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60/ o rozpatrzeniu pisma z dnia 7 kwietnia 2005r., w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczącego możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci, stwierdza, że stanowisko zajęte przez Panią jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 7 kwietnia 2005r. zwrócono się z zapytaniem dotyczącym możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci w przypadku gdy dziecko osiąga poza dochodami z renty rodzinnej oraz dochodami nie powodującymi obowiązku podatkowego także dochody opodatkowane w Niemczech. Stoi Pani na stanowisku, że jest to możliwe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pani córka ma 22 lata , jest studentką i pobiera rentę rodzinną po zmarłym ojcu, poza tym w poprzednim roku osiągnęła dochód z umów zlecenia lub o dzieło w wysokości 128 zł. a także pracowała dwa miesiące w Niemczech i osiągnęła dochód w wysokości 9.178,60 Euro po pomniejszeniu o diety.

W tej sytuacji powstało pytanie czy przysługuje Pani prawo do rozliczenia dochodów jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Zasady tej ulgi zostały zapisane w art. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zmianami/, w brzmieniu obowiązującym w 2004r., zgodnie z treścią ust.4 ww. artykułu, od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:

1) dzieci małoletnie,

2) dzieci, bez względu na ich wiek, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny,

3) dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie wyższym, lub w przepisach o wyższych szkołach zawodowych, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci /../ .

Zgodnie z ust 5 ww .przepisu, za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest m.in. wdową.

Dalsze zasady regulujące tą ulgę zostały ujęte w art. 6 ust 8-10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej za granicą regulują umowy międzynarodowe i tak, zgodnie z art.14 ust.1 umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, (Dz. U. z 1975r. Nr 31 poz.163 ze zmianami/, /../ pensje, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być opodatkowane tylko w tym państwie, chyba że wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, wówczas osiągnięte za nią wynagrodzenia mogą być opodatkowane w tym drugim państwie.

W ust. 2 zaznaczono zaś, że bez względu na ustęp 1, wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej lub samodzielnej, wykonywanej na terenie drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane tylko w pierwszym powołanym państwie, jeżeli:

a) odbiorca przebywa w drugim państwie łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku kalendarzowego i

b) wynagrodzenia są wypłacane przez osobę lub osobie, która nie ma w tym drugim państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, i

c) wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład, który posiada w drugim państwie osoba płacąca wynagrodzenia.

Jak zaznaczyła Pani w swoim piśmie, córka zapłaciła w Niemczech podatek a zatem nie został spełniony któryś z warunków wymienionych w art.14 ust 2 i dochody takie, zgodnie z ww. umową, musiały podlegać opodatkowaniu w Niemczech.

Sposób opodatkowania dochodów z pracy określa art. 21 ust 1 lit a ww. umowy, zgodnie z którym podatek od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ustala się w sposób następujący:z podstawy wymiaru dla podatku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyłącza się dochody pochodzące ze źródeł w Republice Federalnej Niemiec, jak również wartości majątkowe położone na terenie Republiki Federalnej Niemiec, które na podstawie niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Republice Federalnej Niemiec, Polska Rzeczpospolita Ludowa uwzględni jednak tak wyłączone dochody i wartości majątkowe przy ustalaniu stawki podatkowej.

Jeżeli zatem dochody osiągnięte przez córkę w Niemczech były tam opodatkowane to w Polsce są wyłączone z podstawy opodatkowania i korzystają ze zwolnienia z podatku.

Tak więc uzyskiwanie przez córkę dochodów z renty rodzinnej, z umów zleceń w wysokości 128 zł. oraz z pracy wykonywanej i opodatkowanej w Niemczech nie pozbawia Pani prawa do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia własnych dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Mając powyższe na względzie postanowiono jak na wstępie.

Równocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b par.1 ww. Ordynacji podatkowej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a par.4 , jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a par.4 ww. Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z przepisami art. 236 par.2 , art. 220 i 223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia, do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego.

Zażalenie winno zawierać, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...