PDI/005-1/415/1/05
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 15 marca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2005 r., który wpłynął w dniu 5 stycznia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowanie prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej miejsca rozliczenia podatku dochodowego w przypadku osiągnięcia dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Słowacji jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 5 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik zamieszkuje i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych na terenie Polski.
Obecnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik zamierza uruchomić filię swojego przedsiębiorstwa na terenie Słowacji. Zapytanie podatnika z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy miejsca rozliczenia podatku dochodowego w przypadku osiągnięcia dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Słowacji.
Zdaniem podatnika dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Słowacji podlegają opodatkowaniu ( rozliczeniu ) łącznie z dochodami osiągniętymi w Polsce w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca jego zamieszkania.
Powyższe stanowisko jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do postanowień art.4a ww. ustawy przepisy m.in. art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Sporządzona w dniu 18 sierpnia 1994 r. umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką (Dz.U. z 1996 r. Nr 30 poz. 131 ze zm.) zawiera stosowne postanowienia dotyczące opodatkowania dochodów (zysków) z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Słowacji przez podatników mających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ww. Umowy zyski z przedsiębiorstwa umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. W rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 niniejszej umowy wyrażenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:
miejsce zarządu,
filię,
biuro,
fabrykę,
warsztat oraz
kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
W art. 24 ust. 1 lit.a) cyt. umowy postanowiono że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Słowacji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień litery b) i ustępu 3, zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska, przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania.
Natomiast w myśl art. 27 ust. 8 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W związku z powyższym w oparciu o postanowienia powołanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w przypadku gdy działalność gospodarcza na terenie Słowacji będzie prowadzona w formie zakładu (filii) to dochody, które będzie można przypisać temu zakładowi (filii) mogą być opodatkowane w Słowacji. Dochody które będą podlegały opodatkowaniu w Słowacji będą zwolnione od opodatkowania w Polsce, będą jednak brane pod uwagę przy ustaleniu stopy procentowej przy opodatkowaniu dochodów uzyskanych w Polsce w sposób określony w cyt. art. 27 ust. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Mniejsza interpretacji a w przypadku zmiany przepisów stanie się nieaktualna.
Zgodnie z ary. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
