• Informacja o zakresie sto...
  17.06.2024

US.I/423-24/2004

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 października 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy dotacja otrzymana z PARP w ramach programu PHARE 2000 na częściowe pokrycie kosztów wdrażania systemu jakości HACCP podlega opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych, a poniesiony koszt za usługę wdrożenia HACCP jest kosztem uzyskania przychodu?

Odpowiadając na pismo z dnia 09.09.2004 r. (data wpływu: 14.09.2004 r.) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) wyjaśnia co następuje.

Z treści zapytania wynika, że Spółka z o.o. w "O." poniosła w 2004 r. wydatki związane z przeprowadzeniem szkolenia w ramach projektu "Wdrożenie systemu jakości (HACCP) w Sp. z o.o.".

Według podatnika, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie przekazała Spółce, w roku bieżącym, dotację z funduszu PHARE 2000, w ramach programu "Wstęp do jakości", w kwocie stanowiącej częściowy zwrot poniesionych ww. kosztów.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Równocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 powołanej ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wolne od podatku są także odsetki od dochodów lub środków, o których mowa wyżej, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Aby korzystać z przedmiotowego zwolnienia, środki muszą pochodzić z wyżej wymienionych źródeł, a podatnikiem korzystającym ze zwolnienia jest beneficjent, któremu ta pomoc ma służyć.

Przepis ten przewiduje również zwolnienie w przypadku, gdy środki są przekazywane nie bezpośrednio z ww. źródeł, ale za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania.

Powyższe zwolnienie może być stosowane wyłącznie w sytuacji, gdy dotacja została faktycznie otrzymana i uwzględniona przez podatnika w przychodzie podatkowym.

Wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w świetle przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58, nie są kosztem uzyskania przychodów.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów i stanu przedstawionego w piśmie Spółki uznać należy, że:

z chwilą otrzymania dotacji powstaje przychód podatkowy Spółki, poniesione przez Spółkę omawiane wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, ale tylko w części, w jakiej pokryte zostały otrzymaną dotacją,kwota dotacji jest zwolniona z podatku.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...